Forskellene mellem spil udviklet i Unity og Unreal bliver sværere og sværere at spotte. Her er dog et par ting at have i baghovedet, når du skal vælge mellem dem. Unity kan kodes i både C# og Javascript, mens Unreal kodes i C++. Unreal bryster sig af at være mest konfigurerbart, mens Unity slår sig op på at være lettest at bruge. Unreal er gratis at bruge, indtil du udgiver dit spil, hvorefter de kræver 5 procent af indtægterne på dit spil. Unity er gratis, indtil du tjener mere end 100.000 dollars på dit spil. Derefter skal man betale et månedligt abonnement.Fakta: Hvad skal jeg vælge?
Om du drømmer om at skabe virtuelle verdener professionelt eller bare mangler en ny hobby, så har det aldrig været lettere og billigere at lære at udvikle spil.
Heller ikke selvom man hverken kan kode, tegne eller animere i 3D.
Verdens to mest brugte spilmotorer, Unreal Engine og Unity, er både gratis at bruge, indtil man tjener penge på sine spil, og kommer med frit tilgængelige guides og video-tutorials om alt fra at finde rundt i udvikler-miljøerne og bringe 3D-modeller til live og til at kode interaktive, digitale verdener.
Samtidig har både Unreal – og i særdeleshed Unity – hobevis af gratis 3D-figurer, -biler, -landskaber, lyde, musik og shaders, som brugere frit kan eksperimentere med, så man kreere sine første spil uden nogen animations- eller tegne-erfaring.
Alt sammen kan være med til at skabe en guldalder af kreative og innovative spil, når enhver med en internetforbindelse og et nogenlunde grafikkort kan lære at lave dem.
Kendte motorer, nu gratis
Unity og Unreal har været kendte navne i spilbranchen længe. De er begge spilmotorer, hvilket betyder, at de er frameworks bestående af bl.a. fysik-simulatorer, rendering-API’er og kodeværktøjer.
Unity blev udviklet af tre danskere på 5. sal på IT-Universitetet i København og blev hurtigt den foretrukne motor for små spiludviklere, mens Unreal tog sit navn efter det første spil, de udviklede med motoren, og har siden drevet spiludviklingen hos store etablerede udviklere.
Begge motorer kan nu hentes kvit og frit i deres fulde versioner. Pengene skal først på bordet, når du begynder at tjene penge på spil, som er udviklet med motoren. Du kan altså lave hobbyprojekter i den samme software, som de nye Batman-spil, Hearthstone og Playerunknown’s Battlegrounds er lavet i.
Ud over at tilbyde fri adgang til softwaren bruger både Unity og Unreal rigtig mange ressourcer på at udvikle gratis undervisningsmateriale, f.eks. videoundervisning, hvor man går fra tomt projekt til spilbart spil i løbet af en række videoafsnit.
Komplet med gratis downloads af alle spilelementer, grafik og lyd samt gennemgang af koden, der bringer det hele til live.
Når du så har kodet dig igennem en guide, foregår kompilering af hele den visuelle, lydmæssige og interaktive herlighed i begge motorer med få tryk, og efter lidt GPU-tænketid har du et kørbart spil. Så skal der bare debugges.
Guldalder og disruption på vej
Når teknologi bliver lettere tilgængeligt, fører det naturligvis til en større udbredelse. Og når teknologien kan bruges kreativt, giver det større chancer for store nye talenter.
Nogle Version2-læsere husker nok Super 8-kameraerne. Kodak gjorde det i 60’erne muligt for middelklassefamilier at optage film, og det førte til filmtalenter som Steven Spielberg, Christopher Nolan og David Fincher, der alle har haft et sådant kamera i hænderne.
Og det er ikke umuligt at forestille sig, at når alle med interessen for spil samt en nyere computer gratis kan begynde at producere interaktive oplevelser, vil det føre til en lignende omgang supertalenter, som vi så det med film.
Den lette tilgang gør det også muligt for fans at disrupte den markedsdrevne spilindustri. Danske Jonas Kaerlev savnede i 2013 et nyt 3D-platform-spil a la Super Mario 64, men mente, at genren havde lidt en tidlig død, fordi de store spilfirmaer havde travlt med andre typer spil.
Han besluttede sig derfor for at lave et spil, han som fan af den genre selv ville spille, og krydsede fingre, da han søgte penge til projektet på Kickstarter.
Kampagnen blev en succes, og hans første spil, 'A Hat in Time', blev udgivet til stor applaus fra anmeldere og ejes nu af mere end 120.000 spillere. Spillet er i øvrigt udviklet i Unreal Engine.
Så hvis du er nysgerrig på, hvordan et spil egentlig kreeres, eller sidder du med idéen til det næste Super Mario i maven, så er det bare at vælge en spilmotor og komme i gang. Det har aldrig været lettere.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.