Det har aldrig været nemmere at udvikle spil, og det kan føre til en guldalder

23. januar 2018 kl. 05:117
Det har aldrig været nemmere at udvikle spil, og det kan føre til en guldalder
Illustration: Screenshot af Unity tutorial/Unity.
Gratis spilmotorer, timevis af tutorials i høj kvalitet og fri adgang til spilelementer har gjort det nemmere end nogensinde at lave videospil.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Fakta: Hvad skal jeg vælge?

Forskellene mellem spil udviklet i Unity og Unreal bliver sværere og sværere at spotte. Her er dog et par ting at have i baghovedet, når du skal vælge mellem dem.

  • Unity kan kodes i både C# og Javascript, mens Unreal kodes i C++.

  • Unreal bryster sig af at være mest konfigurerbart, mens Unity slår sig op på at være lettest at bruge.

  • Unreal er gratis at bruge, indtil du udgiver dit spil, hvorefter de kræver 5 procent af indtægterne på dit spil.

  • Unity er gratis, indtil du tjener mere end 100.000 dollars på dit spil. Derefter skal man betale et månedligt abonnement.


Om du drømmer om at skabe virtuelle verdener professionelt eller bare mangler en ny hobby, så har det aldrig været lettere og billigere at lære at udvikle spil.

Heller ikke selvom man hverken kan kode, tegne eller animere i 3D.

Verdens to mest brugte spilmotorer, Unreal Engine og Unity, er både gratis at bruge, indtil man tjener penge på sine spil, og kommer med frit tilgængelige guides og video-tutorials om alt fra at finde rundt i udvikler-miljøerne og bringe 3D-modeller til live og til at kode interaktive, digitale verdener.

Samtidig har både Unreal – og i særdeleshed Unity – hobevis af gratis 3D-figurer, -biler, -landskaber, lyde, musik og shaders, som brugere frit kan eksperimentere med, så man kreere sine første spil uden nogen animations- eller tegne-erfaring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alt sammen kan være med til at skabe en guldalder af kreative og innovative spil, når enhver med en internetforbindelse og et nogenlunde grafikkort kan lære at lave dem.

Kendte motorer, nu gratis

Unity og Unreal har været kendte navne i spilbranchen længe. De er begge spilmotorer, hvilket betyder, at de er frameworks bestående af bl.a. fysik-simulatorer, rendering-API’er og kodeværktøjer.

Unity blev udviklet af tre danskere på 5. sal på IT-Universitetet i København og blev hurtigt den foretrukne motor for små spiludviklere, mens Unreal tog sit navn efter det første spil, de udviklede med motoren, og har siden drevet spiludviklingen hos store etablerede udviklere.

Begge motorer kan nu hentes kvit og frit i deres fulde versioner. Pengene skal først på bordet, når du begynder at tjene penge på spil, som er udviklet med motoren. Du kan altså lave hobbyprojekter i den samme software, som de nye Batman-spil, Hearthstone og Playerunknown’s Battlegrounds er lavet i.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over at tilbyde fri adgang til softwaren bruger både Unity og Unreal rigtig mange ressourcer på at udvikle gratis undervisningsmateriale, f.eks. videoundervisning, hvor man går fra tomt projekt til spilbart spil i løbet af en række videoafsnit.

Komplet med gratis downloads af alle spilelementer, grafik og lyd samt gennemgang af koden, der bringer det hele til live.

Når du så har kodet dig igennem en guide, foregår kompilering af hele den visuelle, lydmæssige og interaktive herlighed i begge motorer med få tryk, og efter lidt GPU-tænketid har du et kørbart spil. Så skal der bare debugges.

Guldalder og disruption på vej

Når teknologi bliver lettere tilgængeligt, fører det naturligvis til en større udbredelse. Og når teknologien kan bruges kreativt, giver det større chancer for store nye talenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nogle Version2-læsere husker nok Super 8-kameraerne. Kodak gjorde det i 60’erne muligt for middelklassefamilier at optage film, og det førte til filmtalenter som Steven Spielberg, Christopher Nolan og David Fincher, der alle har haft et sådant kamera i hænderne.

Og det er ikke umuligt at forestille sig, at når alle med interessen for spil samt en nyere computer gratis kan begynde at producere interaktive oplevelser, vil det føre til en lignende omgang supertalenter, som vi så det med film.

Den lette tilgang gør det også muligt for fans at disrupte den markedsdrevne spilindustri. Danske Jonas Kaerlev savnede i 2013 et nyt 3D-platform-spil a la Super Mario 64, men mente, at genren havde lidt en tidlig død, fordi de store spilfirmaer havde travlt med andre typer spil.

Han besluttede sig derfor for at lave et spil, han som fan af den genre selv ville spille, og krydsede fingre, da han søgte penge til projektet på Kickstarter.

Kampagnen blev en succes, og hans første spil, 'A Hat in Time', blev udgivet til stor applaus fra anmeldere og ejes nu af mere end 120.000 spillere. Spillet er i øvrigt udviklet i Unreal Engine.

Så hvis du er nysgerrig på, hvordan et spil egentlig kreeres, eller sidder du med idéen til det næste Super Mario i maven, så er det bare at vælge en spilmotor og komme i gang. Det har aldrig været lettere.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
24. januar 2018 kl. 14:31

Ja, de har et tæt samarbejde med Microsoft, det eneste andet alternativ er vist Unreal, når det handler om det nyeste på XR fronten.

5
24. januar 2018 kl. 13:31

CryEngine er også værd at kikke på.

Den er gratis lige meget hvor meget du tjener på dit spil. Den står bag AAA titler som Far Cry, Crysis, Everybody's Gone to the Rapture, Evolve og mange andre.

4
23. januar 2018 kl. 11:53

Man skal så lige huske regler om ophavsret mv.,

Det er flere udbydere, men er det ikke kun Unreal og Unity der sådan rigtigt er gearet mod fremtidens AR/VR ? Unreal er vist stadig gratis op til et bestemt beløb. Om Unity er lettere at bruge, det er sgu smag og behag. Man kan selvfølgelig gå langt for at støtte en oprindelig dansk virksomhed.

Lumberyard fra Amazon er tillige på vej frem og helt gratis, men hvad så med support og forum?

Blender er gratis og mest kendt til modellering, men der kan tillige laves spil, og har et stort forum.

3
23. januar 2018 kl. 09:18

Der er også den efterhånden ret populære Godot Engine[1], som lige er på trapperne med en version 3.0.

Godot Engine har desuden den sidegevinst, at den er 100% open-source, hvis man interesserer sig for den slags. Og hvis man er ligeglad med den slags, kan man bare glæde sig over, at den er 100% gratis at bruge uanset om man laver indie- eller AAA-spil.

[1] https://godotengine.org/

2
23. januar 2018 kl. 09:13

De har droppet Boo men er ikke sikker på javascript. Men foretrækker selv at bruge C# i mine projekter.

1
23. januar 2018 kl. 07:45

Men er unity ikke ved at droppe JavaScript?