Det går ufattelig godt i den danske it-branche: Milliarderne ruller ind

It-virksomhederne har i gennemsnit vækstet med 5,7 procent fra 2014-2015. Men eksporten fra sektoren er faldet og kan slet ikke holde niveau med resten af erhvervslivet.

For første gang rundede omsætningen i it-branchen ifølge Danmarks Statistik 200 mia. kr., hvoraf næsten 30 procent kom ind via eksportsalg. Det skriver brancheforeningen IT-Branchen i en pressemeddelelse.

»It-branchen brager simpelthen derudaf, og det ser ud til, at de danske it-virksomheder for alvor er ved at få fat i de udenlandske kunder,« siger Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.

Tallene viser også, at omsætningen har haft trykket speederen i bund og er steget med en vækstrate på 5,7 procent fra 2014 til 2015. I dag er 81.094 beskæftigede i branchen. Det er cirka det sammen som i landbruget.

»At vi runder de 200 mia. kr., er ikke bare en milepæl for branchen, men også et tydeligt tegn på, at hele verden i den grad er ved digitalisere sig. Derfor tror vi også, at vi vil se en fortsat fremgang i omsætningen de næste år,« siger Birgitte Hass.

Et eksempel på den forrygende udvikling er Systematic, som leverer løsninger til forsvar, sundhedssektor, finanssektor og det offentlige, og som i regnskabsåret 2014/15 præsterede et rekordhøjt niveau med en omsætning på kr. 505 mio. En vækst på 17 procent i forhold til sidste år.

Et andet er det danske CMS-firma Sitecore, som landede en omsætning i regnskabet 2014/15 på 1.136 mio. kroner efter en stigning på 36 procent.

Andre væsentlige tendenser og mærkesager inden for it-området i Danmark

  • Fremtidens kompetencer
    Mens it-branchen mangler at besætte 3.000 stillinger, og hver tredje it-virksomheder helt måtte opgive at besætte en stilling pga. manglen på kompetence, svinger arbejdsløshedsprocenten på it-uddannelserne mellem 1,4 og 49,2 procent.

  • Internationalisering
    Blot 26 procent af it-sektorens samlede salg består af eksport. Det tilsvarende eksporttal for danske erhvervsliv er på 36 procent. It-sektorens eksportandel af den samlede danske eksport er faldet – og i dag har kun hver 3. danske it-virksomhed eksportsalg af væsentlig betydning.

  • Erhvervsdigitalisering
    It-intensive virksomheder har en produktivitetsvækst, der er 2,4 procentpoint højere end ikke digitaliserede virksomheder. Derfor er det ifølge IT-Branchen stærkt bekymrende, at 36 procent af alle SMV’er næsten ikke bruger it, og at landet på e-handel mister 30 mia. hvert år, fordi vi er bagud.

  • It- sikkerhed
    Hver 10. virksomhed har opdaget af de blev ramt af angreb og for en femtedel af dem, har det kostet dem mere end 200.000 kr. Sikkerheden skal løftes gennem information og 'sikkerhed i balance', så myndigheder og virksomheder finder det rigtige sikkerhedsniveau.

  • Rammevilkår
    IT-Branchen i Danmark ser manglen på kompetence, det høje skatte- og afgiftsniveau samt udfordringen ved at skaffe kapital, som de største barrierer for vækst i branchen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (10)

Lars Lundin

Med tanke på hvor mange forfejlede IT-projekter skatteyderne betaler for, så er omsætningen ikke i sig selv en god målestok for hvor sund den danske IT-branche er.

Hvornår får vi den IT-havarikommission, så vi kan få ryddet ud i branchen?

Torben Mogensen Blogger

Landet på e-handel mister 30 mia. hvert år, fordi vi er bagud.

Det behøver ikke at skyldes manglende IT. Det kan ligesåvel skyldes, at det er dyrere at sende en pakke med posten fra Danmark til Danmark, end det er at sende den samme pakke fra f.eks. Tyskland eller Sverige til Danmark. Det betyder, at selv danske netbutikker flytter forretningen udenlands.

Den danske stat bør købe postvæsenet tilbage og nedsætte priserne, selv om det i de første par år betyder underskud på regnskabet. Når privatpersoner og virksomheder efterhånden bruger postvæsenet mere, så skal det nok gå lige op. Men der kan netop være en ide i at køre det som en underskudsforretning. Det er jo ikke sådan at f.eks. motorveje er en overskudsgivende forretning, men det er en del af den fælles infrastruktur, og benyttes af både private og erhverv. Det samme kan siges om postvæsenet.

Christian Nobel

Den danske stat bør købe postvæsenet tilbage og nedsætte priserne, selv om det i de første par år betyder underskud på regnskabet. Når privatpersoner og virksomheder efterhånden bruger postvæsenet mere, så skal det nok gå lige op

Hvorfor?

Pest Danmark har efterhånden kørt forretningen så meget ned at der ikke er meget tilbage - men der er adskillige andre aktører på banen som sagtens kan finde ud af at lave forretning på området, og samtidig tilbyde væsentlig lavere priser end PD.

Hvorfor dog i alverden sende en pakke med PD fra posthus til posthus, når man kan købe samme ydelse for det halve hos eksempelvis GLS, og som regel med bedre åbningstider.

Der er ingen der tvinger en til at bruge PD, men desværre er folk utroligt konservative, ligesom de ikke engang undersøger om der er andre udbydere end TDC når de skal have en internetforbindelse.

Christian Nobel

Vi skal have et posvæsen, der er billigere end f.eks. GLS, fordi vi konkurrerer med lande, hvor dette er tilfældet.

Mig bekendt er postvæsnet ikke subsidieret i hverken Sverige eller Tyskland, for lige at tage nogle nære naboer.

At det så er tilfældet i Kina mener jeg ikke nødvendigvis skal sætte standarden.

Det drejer sig om at pakkerne sendes for en rimelig pris, og i det spil mener jeg eksempelvis at 39 kr. som man kan få en aftale med GLS om, for en lille pakke uden omdeling (hvilket som regel er en fordel) er til at leve med, og hvis man shopper rundt så kan man sikkert sagtens forhandle endnu bedre priser.

Og at nogen webshops så synes de skal opkræve "ekspeditionsgebyr" og hvad har vi her, er en sag mellem dem selv og de kunder de prøver at skræmme væk.

Når man ser på hvor dårlige Post DK er til at varetage deres arbejde, så kan jeg ikke se nogen fornuftig grund til at vi skal smide skattepenge i det hul - tværtom så ville det nok være bedre at lukke forretningen hurtigst muligt, så der ville være et endnu bedre forretningsgrundlag for endnu en udbyder.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer