Designere vinder rejsekort-konkurrence om app til glemt check-ud

Vinderen af Rejsekorts idé-konkurrence, som skal hjælpe kunder, som glemmer at checke ud, er fundet. Fjerdepladsen blev ekstraordinært også belønnet.

Anne Boisen og Esther Barfred har vundet idé-konkurrencen, som Rejsekort A/S har udskrevet, og som kort fortalt skal gøre det muligt at checke ud med tilbagevirkende kraft.

»Der er bare skønt at vinde. Det er jo fantastisk,« siger Anne Boisen.

I alt 65 bidrag har Rejsekort A/S modtaget i forbindelse med konkurrencen. Generelt har der været lagt et stort arbejde i de indsendte bidrag, fortæller adm. direktør i Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten.

»Det var i mange henseender den enkleste - og også illustrativt meget gennemarbejdede - løsning,« siger han om vinderforslaget.

Læs også: Rejsekort giver 75.000 kroner for app-idé til glemt check ud

Vurderingskriterierne har været brugervenlighed, realiserbarhed og forebyggelse af misbrug i det beskrevne forløb for indmelding af glemt check ud.

Der er dog ikke et enkelt af konkurrencen-bidragene, der løser alle problemstillinger og dermed kan omsættes til et færdigt produkt, understreger Bjørn Wahlsten - og altså heller ikke vinderforslaget.

»Det ændrer ikke på, at det her er et flot, gennemarbejdet forslag, som er spændende, og det er også derfor, det har vundet,« siger Wahlsten.

Han forventer, at en kommende løsning vil trække på flere forskellige elementer i de indkomne forslag til idé-konkurrencen.

Snyd

»Det, de er svagest til allesammen - og det er der nok ikke noget mærkeligt i - det er problematikken i forhold til, at vi ikke åbner en ladeport for snyd,« siger Bjørn Wahlsten.

Anne Boisen, den ene af personerne bag vinder-bidraget, medgiver, at det primære fokus for deres løsning ikke har været at forhindre snyd.

»Vi har baseret det på, at kunden er ærlig og gerne vil gøre det rigtigt,« siger hun.

I den forbindelse lægger vinderforslaget op til, at Rejsekort A/S spotter snyd ved at se på usammenhængende rejsemønstre i backend.

Både Anne Boisen og Esther Barfred er uddannede designere. Desuden har Anne Boisen tidligere læst til elektronikingeniør på DTU.

Allerede under designuddannelsen begynde de at beskæftige sig med Rejsekortet.

»Vi har en længere kærlighedsaffære med rejsekortet, vi skrev faktisk bacheloropgave om det på designstudiet for at løse nogle af alle de issues, rejsekortet havde,« siger Anne Boisen.

Læs også: Eksperter: Rejsekort-app er lappeløsning på grundlæggende designproblem

Bachelor-opgaven drejede sig om en større rebranding af Rejsekortet.

»Så så vi denne konkurrence på Version2. Så tænkte vi, det var den perfekte mulighed for at bruge noget af al den viden, vi har fået, og så løse en specifik opgave for dem,« siger Anne Boisen.

Den specifikke opgave gik ud på at et oplæg til en løsning - den skulle ikke kodes eller realiseres - så det er muligt for brugerne at checke ud ved en senere lejlighed, hvis de glemmer det i første omgang. Og altså dermed undgå i sidste ende at få spærret kortet.

Et problem, som mange rejsekortbrugere nok vil være bekendt med.

Vinder-forslaget beskriver en app (samt muligheden for at lave en hjemmeside) og indeholder blandt andet et flowchart, der beskriver to overordnede situationer. Det kan ses i sin helhed under artiklen.

I den ene situation har rejsekort-systemet endnu ikke registreret et manglende check ud. Brugeren kommer selv i tanke om det, og klikker ind på app'en og oplyser check ind-sted og stedet, hvor check-ud skulle være foretaget. Der indtastes også et ca. tidspunkt for, hvornår check ud skulle have været foretaget.

Tanken med tidspunktet er, at det er muligt at lave et check på, om rejsens længde passer med tidsforbruget.

Derefter betaler brugeren rejsens pris plus et gebyr på 5 kroner.

I den anden situation registrerer rejsekort-systemet, at brugeren har glemt at checke ud. Og det kan app'en, hvis brugeren ellers har tilladt det, gøre opmærksom på via en push-notifikation. Her vil check in-feltet være udfyldt på forhånd.

Løsningen beskriver også, hvordan GPS kan kobles til og bruges til at foreslå brugeren check-ud punkter i nærheden, ligesom Rejsekort A/S kan bruge GPS'en som et led i et sanity-check for at se, om brugeren er i nogenlunde nærhed af det glemte check-ud. Altså for at forhindre snyd.

Anne Boisen og Esther Barfred har også lavet en hjemmeside, med et case study af app'en. Hjemmesiden skulle blive opdateret løbende, og den ligger på: ww.anneksdesign.dk/checkud

Her er vinderne

I forbindelse med idé-konkurrencen er der uddelt pengepræmier til de bedste forslag. På rejsekortets hjemmeside står der følgende i den forbindelse:

Førstepræmien på 75.000 kr. går til Anne Boisen og Esther Barfred for et bidrag, der på overbevisende og enkel vis bedst opfylder kriterierne.

Andenpræmien på 25.000 kr. går til Nicolaj Andersen for et bidrag med mange gode elementer, men som ikke er så enkelt og derfor lidt mindre brugervenligt.

Tredjepræmien på 10.000 kr. går til Nicolaj Skafsgaard for et bidrag, hvor app-løsningen baseres på, at der kun kan indmeldes glemt check-ud på et stoppested/ station inden for begrænset afstand fra mobiltelefonen. Det beskriver på en spændende måde en løsning for situationen, når kunder lige har afsluttet en rejse og glemt check-ud. Men Bidraget er samlet set lidt mindre brugervenligt.

Og så er der uden for nummer også uddelt 5.000 kroner til en fjerdeplads, fremgår det af hjemmesiden, med følgende begrundelse:

»Endelig blev der tildelt en - til formålet oprettet – 4. præmie på 5.000 kr. til Bergar Simonsen og John Andreassen for ideen til en bonusordning, der skal opmuntre rejsekort brugerne til at huske normalt check-ud efter hver rejse.«

Vinderforslaget fra Anne Boisen og Esther Barfred - som Bjørn Wahlsten understreger ikke kan omsættes direkte til et egentligt produkt i rejsekort-regi - ser sådan ud:
Check ud-app

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
ab ab

Tillykke til vinderforslaget. Det er jo indlysende rigtigt, at snyd kan opdages via heuristisk analyse i backend og jeg forstår slet ikke, at Bjørn Wahlsteen mener, at vinderforslaget ikke kan omsættes til et konkret produkt.

Rejsekortet har jo selv tidligere offentliggjort statistikker, der viser, at 1,5 pct. af alle rejser på rejsekortet fører til, at brugeren glemmer at tjekke ud.

Den gode service, der ligger i vinderforslaget, burde således kunne tillades over for alle rejsekort-brugere, så længe de kun bruger den til et antal rejser, der forholdsmæssigt svarer til 1,5 pct. af alle deres rejser foretaget med rejsekortet.

Man kunne måske endda være så storsindet at tillade brugerne at anvende den gode service i 3 pct. af alle deres rejser for også at imødekomme de brugere, der ligger over gennemsnittet for glemt tjek ud.

For brugere, der ligger over tærskel-værdien kan man i stedet tilbyde Nicolai Skafsgaards løsning, som tilbyder brugere at tjekke ud via mobilen fra en stander eller et busstoppested inden for en vis radius af mobilens gps.

  • 2
  • 3
Peter Jensen

Glem alle mulige besværlige fixfaxerier med apps, hjemmesider, beregninger og gebyrer for at løse et grundlæggende fiasko-projekts mange problemer. Jeg vil bare beholde mit ekstremt stabile, ultra nemme og særdeles privatlivsvenlige klippekort!

  • 13
  • 5
Carsten Andersen

Man kunne måske endda være så storsindet at tillade brugerne at anvende den gode service i 3 pct. af alle deres rejser for også at imødekomme de brugere, der ligger over gennemsnittet for glemt tjek ud.


Nordjylland var først med rejsekortet, og her kan over 99% af brugerne huske at checke ud, så 3 pct. er helt ude i hampen. Giv de stressede københavnere lidt tid, så lærer de nok også.

God weekend.

  • 5
  • 10
Janus Knudsen

Jeg kunne godt tænke mig at se noget statistik over hvilken type rejsende der glemmer at chekke ud, det er formentligt endnu en storm i et glas vand.

Lad os antage at 99% af Rejsekortbrugere er pendlere. Det giver jo ingen mening at de skal checke ud når Rejsekortet i forvejen kender deres destination.
Afviger du din pendlerrejse skal du naturligvis chekke ud som i dag.

Den sidste procent gælder samme regler for som i dag.

Problemet er ganske typisk, at man opfinder et nyt IT-system som skal afhjælpe fejl og mangler i et allerede eksisterende.

Rejsekortet begår en kæmpe brøler ved stædigt at fastholde at det er brugerne der ikke chekker ud, tanken om at systemet kan fejle har de formentligt overvejet, men afvist fordi det vil skabe en syndflod af andre problemer.

Rejsekortet skulle hellere udvikle systemet til brugeradfærden, istedet for at forsøge at ændre brugeradfærden med et uholdbart system.

Tåbelig neofeudalistisk byld det Rejsekort er ved at vokse sig til.

  • 8
  • 4
Peter Kyllesbeck

Lad os antage at 99% af Rejsekortbrugere er pendlere. Det giver jo ingen mening at de skal checke ud når Rejsekortet i forvejen kender deres destination.


Jamen Rejsekortet i den nuværende udformning er ikke et pendlerkort. Rejsekortet er afløsningen for det aperiodiske rejsemønster, som klippekort (med forskellige antal zoner) blev/bliver brugt til. Vi har endnu til gode at se/få pendler/periodekort på Rejsekortet, så lad os afvente den løsning.

  • 5
  • 1
Peter Kyllesbeck

I vinderforslaget refereres der til, at rejsekortsystemet har eller endnu ikke har registreret et manglende check ud.
Mig bekendt registreres det ikke centralt før det bliver overført fra standerne, og her er der jo de kendte 'mindst en gang i døgnet'-synkroniseringer fra busser og max 5 timer fra faste standere på stationer, der afgør hvornår systemet registrer et manglende check ud. Tiderne må være de samme som for 'tank-op' via rejsekort.dk.
Så hele dataopsamlingsprocessen i den nuværende udformning gør det vanskeligt at være proaktiv med en 'push-notifikation'.

  • 7
  • 0
Magnus Jørgensen

Hvordan kan det være at man skal straffes for at gøre en god gerning? Hvis man glemmer at checke ud koster det maksimalt 50 kr., men hvis man vil gøre en god gerning og bruge app'en for at betale hele rejsen, skal man betale 5 kr. mere.

PS: Så vidt jeg husker, ligger alle informationer på selve rejsekortet, så jeg kan ikke se hvordan vinder app'en kan checke ud, uden at rette på selve kortet.

  • 11
  • 0
Jens Peder Pedersen

Meget positivt med idekonkurrencen, ingen tvivl om at der er behov for en løsning a'la de præmierede forslag. Imidlertid kan jeg godt forstå Bjørn Wahlstens kommentar vedr ønsket om en robust løsning der er modstandsdygtig overfor snyd.
Et tænkt, men vistnok ikke urealistisk eksempel, er en rejsekortbruger der checker ind i København, tager toget til Århus, og 'glemmer' at checke ud. Vedkommende kan nu med appen checke ud på en tilfældig lokation i hovedstadsområdet. Situationen er dog helt parallel til i dag, hvor Rejsekortet vil skulle overvåge brugsmønsteret, og muligvis spærre kortet efter et antal glemte udcheckninger, eller (potl. i fremtiden) udcheckninger med brug af en app.
Jeg tvivler på, at man kan finde en helt snyde-sikker løsning - ideerne fra de præmierede forslag vi i hvert fald være en udmærket service til mange rejsekortbrugere.

  • 0
  • 0
Claus Nielsen

Jamen Rejsekortet i den nuværende udformning er ikke et pendlerkort. Rejsekortet er afløsningen for det aperiodiske rejsemønster, som klippekort (med forskellige antal zoner) blev/bliver brugt til. Vi har endnu til gode at se/få pendler/periodekort på Rejsekortet, så lad os afvente den løsning.

Problemet er at rejsekortet netop IKKE kan erstatte et klippekort eller for den sags skyld fysiske billetter når det bruges i kombination med et periodekort.

Med kombinationen klippekort/periodekort kan jeg tage på en rejse der inkluderer både de zoner jeg har periodekort til og zoner udenfor dette område uden at skulle stå af undervejs for at tjekke ind eller ud. Det kan jeg ikke med rejsekortet fordi rejsekortet af uransagelige grunde ikke kan bruges som periodekort også.

Med kombinationen rejsekort/periodekort er jeg nødt til at tjekke ind eller ud når jeg bevæger mig mellem zoner, som jeg har periodekort til og zoner jeg ikke har periodekort til.

For at gøre det værre skal jeg (når jeg rejser med tog) oven i købet ofte vælge mellem at tjekke ind/ud på en station inden for det område jeg har periodekort til og dermed betale for en zone jeg i forvejen har periodekort til eller gøre det samme på den første station uden for det område mit periodekort dækker og dermed rejse uden lovlig rejsehjemmel og risikere bøder på strækningen indtil der.

Det er med andre ord ikke engang en god erstatning for klippekort.

  • 5
  • 1
Claus Nielsen

Hele præmissen for konkurrencen er at der skal lappes på problemerne i det eksisterende system.

Dermed ignoreres de bagvedliggende arkitektur-valg der ligger til grund for problemerne.

Fundamentale problemer:
Rejsekortet er officielt nødt til at registrere brugerne ved CPR-nummer for at overholde reglerne omkring hvidvask af penge. Brugere der ikke vil registreres (eller turister) må købe en version af rejsekortet uden optjening af rabatter og med grænse på, hvor meget de kan rejse for per år.

Dette er komplet latterligt.

Med det anonyme rejsekort som det er lige nu er der ingen som helst grund til at have beløbsgrænsen per år. Der er intet der forhindrer en eventuel hvidvasker i bare at oprette et nyt anonymt rejsekort når de har overskredet beløbsgrænsen og i og med at der ikke kan optjenes mængderabatter er der ikke engang et incitament til at prøve at begrænse sig til 1 kort.

Problemet er bare at det under alle omstændigheder er svært at forestille sig en situation, hvor penge bliver hvidvasket via videresalg af anonyme rejsekort.

Hvis de sælges kontant er pengene jo netop ikke hvidvaskede og hvis de sælges elektronisk har man metoder til at trace, hvor pengene kommer fra i første omgang.

Hvis man forestiller sig at man tillod anonym betaling til alle rejsekort bliver spørgsmålet, hvordan man forestiller sig det skal misbruges til hvidvask af penge?

Det almindelige rejsekort er jo generelt sat sådan op at man ikke kan indbetale ubegrænsede penge på det. Dermed vil en eventuel hvidvaskningsoperation kræve et utal af handler for at vaske relevante
beløb.

Oven i købet kan man ikke generelt overføre penge fra et rejsekort til et andet eller overføre penge tilbage til sin konto undtagen ved ophævelse af rejsekortet.

Man kan med andre ord holde øje med den slags transaktioner i stedet for at kræve at alle skal registreres.

Så kravet om at der skal være sammenkædning mellem personnummer og rejsekort er med andre ord noget vrøvl.

Næste fundamentale problem er i selve kortene og kravet om både tjek ind og tjek ud.

Dette kan håndteres via slusesystemer mm. men ikke uden substantielle investeringer i indretning af stationerne, som der ikke har været villighed til at betale.

Et system der ikke kræver handling i begge ender af en rejse (eller er helt uden krav til check in eller ud) ville dog være at foretrække for de fleste - idet det vil reducere kødannelse ved start og slutning af rejser.

Det er tankevækkende at vi før rejsekortet havde et system baseret på forudbetaling af alle rejser, mens vi med rejsekortets indførelse har fået et bastard-system med en kombination af forudbetalte rejser (billetter/periodekort mm) og rejser der først afregnes ved afslutning af rejsen (men stadig kræver reservation af en pris svarende til en længere rejses pris ved start).

Rejsekortet komplicerer dermed systemet i stedet for at forenkle det og fejler dermed komplet.

Hvis man vil holde fast i rejsekortets præmis om at afregne ved rejsens afslutning bør man dermed overføre dette princip til alle andre billet-typer også (med mulig undtagelse af periodekort, men hvorfor skulle det i det hele taget ikke være muligt ved afslutningen af en måned at få rejsekortet til at udregne om det havde været billigere at have et periodekort for en given strækning for den måned og så med det samme indføre den rabat der dermed ville blive givet?).

Alternativt kunne man have lavet indtjekningsstandere der tillod at man valgte antal zoner ved indtjek og så for øvrigt tilladt tilføjelse af zoner undervejs. Det ville have været i tråd med de eksisterende systemer og havde holdt kompleksiteten nede.

Næste idiotiske mangel er periodekort:
Jeg kan købe en familie-billet til toget på DSB.dk og bruge mit rejsekort som legitimation til forevisning i toget, men jeg kan ikke bruge mit rejsekort som erstatning for en udprintet billet på rejsen.

Tilsvarende kan jeg ikke bruge mit rejsekort som periodekort og selv hvis jeg kunne kan jeg ikke få det til at genkende at jeg tjekker ind i an zone, hvor jeg har periodekort til, så jeg skal først betale for zoner uden for mit periodekorts dækningsområde.

Jeg kan heller ikke få rejsekortet til at give mig rabat for at jeg har betalt et større beløb for at pendle frem og tilbage via et periodekort i forhold til de enkelte rejser der foretages uden for periodekortets område.

Når man nu har det idiotiske tjek ind/ind igen/ud system er den næste hjerneblødning i selve standerne.

De er håbløse til deres formål, de er ofte placeret forkert og der er alt for få af dem.

Det er mig en gåde, hvordan rejsekort.ek er sluppet afsted med at indføre disse standere uden at få et sagsanlæg på nakken fra handikap-organisationer.

Ind-og udtjek ligner hinanden på en prik og er somme tider placeret på samme steder (eksempel - københavnske A-busser har indtjek i midten og udtjek i begge ender, mens alle andre busser i københavnsområdet har indtjek i forenden og udtjek midt og bagerst).

Lydrespons ved tjek in/ud er identisk og kommer så lang tid efter at selve registreringen er gennemført at de fleste brugere forlængst har bevæget sig videre.

Dette er der simpelthen ingen gyldig undskyldning for.

Det burde være et lovkrav til rejsekort.dk at de forskellige standere var tydeligt forskellige og gav forskelligt auditorisk og visuelt feedback.

Mere fundamentalt kan man spørge sig selv, hvorfor det i det hele taget skal være nødvendigt at tjekke ind igen.

Det er tilsyneladende et forsøg på at spare penge på trafiktællinger der ligger bag, men er denne besparelse virkelig realiseret eller er det ren ønsketænkning?

Generelt er dette en øget komplikation indført med rejsekortsystemet, som dermed både fordyrer selve rejsekortsystemet og gør det mindre robust (i og med det forøger risiko for manglende tjek ind eller tjek ud i stedet for gentagen tjek ind).

Systemet tager desuden ikke grundlæggende højde for de problemer der opstår ved skidt af rejsemiddel såsom skift fra en bus til en anden, når bus nummer 2 ikke kommer.

I princippet skal jeg i en sådan situation ikke tjekke ud fra den første bus, men dermed kommer jeg i en situation, hvor jeg kan risikere ikke at kunne tjekke ud fordi jeg bliver nødt til at bruge alternative rejsemidler (taxi eller gåben) når min nummer 2 bus ikke kommer og der er lang tid til den næste (2 timer eller mere?).

Et forudbetalt system ville kun straffe mig med billettens pris for en sådan situation, mens rejsekortet lægger et strafgebyr ind med mindre jeg kører en sag for at få kompensation både ved busselskabet der ikke har overholdt sine rejsetidsgarantier og ved rejsekort.dk.

Der er utvivltsomt andre grundlæggende designproblemer, men disse er dem jeg lige kan komme på.

  • 5
  • 2
Bjarke Jørgensen

Stærk analyse af Rejsekort.dk's mangler - tilsammen kan man, i mine øjne, stemple Rejsekortet som direkte udemokratisk. Som sagt tidligere er denne konkurrence blot en halvhjertet (hvis den var helhjertet havde man lavet lortet om) undskyldning for et fundamentalt katastrofalt system.

  • 2
  • 1
Christian Nobel

Hvis man forestiller sig at man tillod anonym betaling til alle rejsekort bliver spørgsmålet, hvordan man forestiller sig det skal misbruges til hvidvask af penge?

Hvis jeg havde penge der skulle hvidvaskes, så kan jeg ikke på nogen måde se det skulle være interessant at få dem konverteret til rejsehjemmel hos DSB et al - hvad værdi får man ud af det hvis man taler om at man har penge der skal skifte farve fra sort til hvid, men som man gerne stadig skulle have værdi bagefter.

Det giver ingen mening.

  • 0
  • 1
Henrik Nygaard Birkholm

Hvor mange af de 3% er reelt fejl? Jeg tog en af havnebusserne i København og da jeg skulle af, så var rejsekort standeren nede. Ingen mulighed for at checke ud. Jeg ringede til supporten, men de kunne ikke gøre noget, da systemet køre offline.

Hvis at rejsekortet skal virke, skal systemet køre online, stationer og busser skal indrettes så at man ikke kan komme ind og ud, uden rejsehjemmel - alternativt skal checkud fjernes. Der skal ryddes op i zone systemet og rabat trin. (Hvorfor er der tre forskellige rabatområder?) Men dette kommer først til at ske, hvis at rejsekortet begynder at betragte de rejsende, som deres kunder og ikke en del af produktet. I dag er rejsekortets kunder nemlig de forskellige trafikselvskaber.

  • 3
  • 0
Christian Nobel

andet halvår 2015

Ja dejligt diffust, eller bliver det først i første halvår 2016 at Rejsekortet har fjumret sig færdig, eller måske 2017, eller .....?

Problemet er bare, at efter 30 juni kan man ikke mere bruge klippekort, dvs. så står nogen brugere af periodekort med et ret så stort og meget konkret problem, der ikke bare kan affærdiges med et "lad os nu vente på næste orakelløsning der kommer en gang i fremtiden".

Men den slags petitesser kan A/S Skandalekortet vel ikke kere sig om.

  • 3
  • 0
Jesper Lund

Fundamentale problemer:
Rejsekortet er officielt nødt til at registrere brugerne ved CPR-nummer for at overholde reglerne omkring hvidvask af penge. Brugere der ikke vil registreres (eller turister) må købe en version af rejsekortet uden optjening af rabatter og med grænse på, hvor meget de kan rejse for per år.

Et andet fundamentalt problem er den masseovervågning for mistænkelige rejsemønstre (der kunne være snyd) i backend, som omtales i artiklen. Den foregår allerede i dag, men med den nye app til glemt check-ud skal der formentlig endnu mere masseovervågning til.

For klippekort og kontantbillet (samt tildels abonnementskort) bliver du ikke identificeret og registreret ved billetkontrol, hvis du kan præsentere en gyldig billet.

Med rejsekort kan du ikke fremvise dokumentation for at du har betalt for rejsen, da prisen først fastlægges ved check-ud. Kontrolløren kan alene kontrollere om du har lavet check-in. Rejsekort er designet så det direkte inviterer til snyd på lange rejser.

Og hvordan løser man det problem i Danmark? Masseovervågning, naturligvis. Samtidig indsamler man jo en masse nyttige data om borgernes adfærd, som kan bruges til andre formål (mere overvågning).

Jesper Lund
Næstformand, IT-Politisk Forening

  • 3
  • 0
Peter Kyllesbeck
  • 0
  • 1
Peter Kyllesbeck

Med rejsekort kan du ikke fremvise dokumentation for at du har betalt for rejsen, da prisen først fastlægges ved check-ud.


Samme princip som ved f. eks. restaurantbesøg. Regningen bliver først gjort op ved afslutningen. ;-) (prisen er kendt på de enkelte elementer (menukort/Prisblad for rejser).
Rejsekortet i indchecket tilstand er dokumentation for gyldig rejsehjemmel.

  • 1
  • 2
Henrik Petersen

Her i det storkøbenhavnske er det muligt at få periodekort på mobilen, og også klippekort som endda kan klippe ulige antal zoner.

Mobilklippekortet har det dog med ikke at virke, sker ca. hver 4-5 gang for mig, viser Fejl 10XX. Supporten siger, at fejl 10XX betyder serverproblem. Men så er det vel blot at få denne fejl rettet? Appen hedder et eller andet åndsvagt med DOT, din offentlige transport.

Men i det mindste - når mit mobilklippekort ellers virker - kan jeg til enhver tid dokumentere min betaling og kender den på forhånd. Samtidig lægger appen automatisk 15 minutter til, hvilket betyder, at jeg kan rejse i fx 2 zoner i 75 minutter og blot skal være stået på sidste transportmiddel (bus, metro, tog) før der er gået 75 minutter.

Med hensyn til busstanderne i A-busserne er det kun linie 4A, der har denne mærkværdige konstruktion, idet man netop og kun på denne linie skal stige ind i via midterdøren og ud via for- eller bagdør. Dette til Claus Nielsen, 29. marts 12:52. Men enig, den konstruktion er ulogisk, da den mig bekendt ikke findes på andre linier.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize