Derfor vandt CSC udbud af sundheds-it til 40 mio.

CSC Scandihealth lander ordre på sundheds-it for 40 millioner kroner i land på en blanding af skarpeste pris og mest tillidsvækkende løsning. Læs mere om udbuddet her.

110 millioner kroner.

Sådan lyder den samlede regning for en spritny præhospital patientjournal (PPJ), som landets fem regioner får udviklet og implementeret i løbet af i år og 2014.

It-systemet koster alene 40 millioner kroner, og dem kan CSC Scandihealth lægge i lommen, når selskabets løsning er udrullet i alle regioner ved udgangen af næste år. Men hvorfor vandt firmaet overhovedet ordren?

Ifølge formand formand for PPJ-projektets styregruppe, Peter Larsen, blev CSC Scandihealth anset som den bedst egnede i feltet ud fra både ud fra pris og kvalitet. Firmaet blev udnævnt som vinder i sidste uge efter et EU-udbud, hvor to andre virksomheder var med i finalen.

Læs også: CSC skal sende live-patientdata fra lægehelikopteren til skadestuen

»CSC Scandihealth afgav det økonomisk set mest fordelagtige tilbud. Og vi har derudover tillid til, at kvaliteten af den tekniske leverance er god nok, og at den kan integreres med de enkelte regioners elektroniske patientjournaler,« forklarer Peter Larsen til Version2.

Systemet bliver løbende udrullet i regionernes AMK-vagtcentraler og i samtlige ambulancer, akutlæge- og akutbiler, akutlægehelikoptere og i regionernes nye fælles akutmodtagelser.

Målet med PPJ-systemet sørge for en stabil strøm af helbredsdata om patienten fra ambulancer, lægebiler og lægehelikoptere og videre frem til hospitalet over mobilnettet.

Eller med Peter Larsens ord af sikre et stabilt »dataflow fra grøftekant til stamafdeling.«

Det betyder med andre ord, at vigtige helbredsdata begynder at tikke ind til den rette afdeling på hospitalet, allerede når ambulancen ankommer hos patienten, og redderne begynder indtastningen af kliniske data på deres dertil indkøbte tablets.

Korrekt behandling hurtigere

Ifølge Peter Larsen fylder selve udbudsmaterialet i omegnen af seks ringbind. Udformningen af kravene til systemet og brugergrænsefladen er sket i tæt samarbejde med fagfolk, for eksempel ambulancereddere, præhospitale ledere, akutlæger og it-folk i regionerne.

Det er den bunke samlede krav til systemet, som CSC Scandihealth - sammen med prisen - ifølge styregruppen virker som den bedst egnede til at løse.

Alt i alt skal PPJ-systemet hjælpe med at sikre, at patienten kommer i den rette behandling på hospitalet hurtigere end tidligere, og at udvekslingen af patientoplysninger kan ske på tværs af regionerne.

»Man scorer allerede patienten ude fra ambulancen, og derfor bliver det muligt at styre patientflowet meget bedre end tidligere,« siger Peter Larsen til Version2.

PPJ-løsningen kan også gøre det lettere at undersøge, hvad der sker med patienterne før ankomst til hospitalet. Det kan for eksempel være at kigge på, hvor mange patienter der får en bestemt type smertestillende medicin ude i grøftekanten. En mulighed, man ikke tidligere har haft i samme grad.

PPJ-løsningen er sidste led i en tretrinsraket, hvor første del, en såkaldt mobilapplikation, allerede er på plads i ambulancerne. Det er i praksis en såkaldt vogn-pc af mærket Microbus M-PC2, som sidder placeret ved siden af rattet i ambulancen og viser de opgaver, der skal rykkes ud til, og byder på tilhørende navigationssoftware, som redderne kan finde vej efter.

Læs også: 450 danske ambulancer får nye pc'er og software for 40 mio. kr.

Andet trin er software og hardware til vagtcentralerne og kontrolrum, som nu er ved at blive udrullet. Sidste fase er det netop afsluttede PPJ-udbud, som udvikles og implementeres af CSC og underleverandøren Judex i løbet af de næste par år.

Styregruppen ønsker ikke at oplyse navnene på de to andre leverandører, som CSC Scandihealth slog hjem i finalen.

PPJ-løsningen ventes klar til system- og pilottest i Region Hovedstaden i første kvartal af 2014. Systemet sættes derefter i drift i andet kvartal af 2014, mens Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Sjælland kobles på systemet i tredje kvartal 2014. Region Nordjylland følger som den sidste trop i fjerde kvartal af 2014.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Jakob Damkjær

lige har lavet...De vil hente lægevagten i region hovedstaden in i et "en strenget system" så akuttelefonen (112) sygeplejerske telefonen (1813) og lægevagten skal integreres i et samlet system... Hvis det så er det system som CSC levere har jeg et spørgsmål... "who you gona call... når din 2 årige datter ligger med 40 i feber klokken 4:30 og single point of failure (læs CSC) har system fejl ?"

  • 2
  • 0
#6 Jim Gee

Jeg sidder lige nu og forsøger at få adgang til scandihealth på min arbejdsplads, men serveren er ikke tilgængelig. Jeg håber ikke de har samme problem på hospitalerne...

Idéen på papir er jo udemærket, men det skal jo også fungere i praksis og der er scandihealth alt andet end nemt og intuitivt. Det er selvfølgelig et omfattende system, der skal dække over mange informationer, men det må da kunne gøres lettere og enklere.

Og hvor svært kan det være at lave en app?! Men CSC er åbenbart det eneste firma, hvor det ikke kan lade sig gøre.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere