Dansk Supermarked vælger simpelt blogger-CMS til koncernside

Hvorfor har Dansk Supermarked med 33.000 ansatte fravalgt forkromede løsninger som Sharepoint og valgt Wordpress som CMS til den nye koncern-side? Find ud af det her.

Hvorfor bruge kræfter på at stable en stor og kostbar hjemmeside-platform på benene, når man kan klare opgaven med en enkel og billig én af slagsen?

Sådan lød ræsonnementet hos Dansk Supermarked, da platformen under virksomhedens koncernhjemmeside www.dansksupermarked.dk sidste efterår stod overfor en udskiftning.

Valget endte på det udbredte og ganske gratis, PHP-baserede blog- og content managementsystem Wordpress.

Et utraditionelt valg, fordi platformen groft sagt forbindes mere med blogs end med hjemmesider til store virksomheder med tusindvis af ansatte.

Alligevel gav Wordpress perfekt mening i sammenhængen, fortæller digitalchef Hannu Vangsgaard fra Dansk Supermarked.

»Vi ville gerne fjerne det 'monster', der hedder teknisk kompleksitet,« siger Hannu Vangsgaard til Version2.

»Det bagvedliggende motiv var, at man i store virksomheder tit har en aftale med store it-leverandører. Derfor ender man ofte med at købe en ny løsning af dem, men glemmer at forholde sig til, om det nu også er det rigtige at gøre,« forklarer digitalchefen.

Letvægtshjemmeside

Dansk Supermarked har cirka 33.000 ansatte herhjemme og driver butikskæderne Føtex, Bilka, Netto og Salling.

Bilka.dk ligger oven på content managementsystemet Sitecore, mens netto.dk og fotex.dk er baseret på Microsoft Sharepoint.

Mens kædernes hjemmesider kræver mere komplicerede fundamenter - ikke mindst fordi kunderne skal kunne købe varer gennem dem - er selve koncernhjemmesiden anderledes simpel.

Den fungerer kort fortalt som en portal med tre overordnede indgange til jobsøgning, oplysninger til kunderne og informationer om Dansk Supermarked som virksomhed. Enkelt og modtagerorienteret.

»Det er en ret light weight hjemmeside, hvor det eneste komplekse er jobsøgningen, som foregår i et eksternt system. Vi spurgte derfor os selv, om man kunne bygge det nye site i Wordpress i stedet for eksempelvis Sharepoint, og det mødte ikke nogen modstand,« siger Hannu Vangsgaard.

Projektet endte med at blive drevet helt og aldeles af kommunikationsafdelingen i stedet for it-afdelingen.

»Det er det, der er så smukt ved det. Det understreger den oprindelige tanke om at fjerne den tekniske kompleksitet. For kommunikationsafdelingen handler det om at kunne publicere en artikel, og der er Wordpress ekstremt intuitivt og nemt at arbejde med,« siger Hannu Vangsgaard til Version2.

CMS-rådgiver: Wordpress kan være på vej frem

Ifølge CMS-rådgiver Janus Boye har WordPress' problem indtil nu været, at platformen ikke er blevet opfattet som et 'rigtigt' CMS. Derfor har det ikke været med i virksomhedernes overvejelser.

»Det er en spændende historie, at WordPress endelig er ved at bryde igennem i Danmark. Jeg har allerede hørt, at flere organisationer benytter Dansk Supermarked på Wordpress som løftestang til at få Wordpress med i deres fremtidige CMS overvejelser,« skriver han i en e-mail til Version2.

Derefter kan tingene tage fart.

»I Danmark bliver der typisk lagt stor vægt på referencer, især andre danske referencer, hvilket gør det svært for nye systemer at trænge igennem. Men når gode systemer lykkedes med at vinde et par vigtige kunder, så kan det gå stærkt,« forklarer Janus Boye.

Læs også: Derfor skal Wordpress med i CMS-overvejelserne

Færdig på under tre måneder

Dansk Supermarked satte gang i projektet i slutningen af november 2012, og det nye site var i luften 11. marts. Altså samlet lidt mindre end tre måneders indsats med juleferien fraregnet. Webbureauet Klean har været leverandør.

Er det hurtigere, end hvad I ville kunne have opnået med eksempelvis en Sharepoint-løsning?

»Ja, helt sikkert. Hvis man skulle have gjort det på tre måneder, ville der skulle have været langt flere folk på projektet. Så om ikke andet var det blevet meget dyrere,« siger Hannu Vangsgaard.

Hvad har den konkrete løsning kostet?

»Det plejer vi ikke at oplyse. Men hvis jeg sagde det højt, ville der nok være mange, der sad med en fornemmelse af at have betalt 4-5 gange for meget for noget lignende,« siger Hannu Vangsgaard.

I hvilke tilfælde ville I ikke kunne bruge Wordpress?

»Hvis der skal være transaktioner inde over, så bliver det et e-handels-website, og der ville jeg ikke give mig i kast med Wordpress. Hvis du har nogle meget komplicerede flows omkring betaling af varer, er du nødt til at have et system, som er et framework, der kan designes omkring dine processer.«

»Men det kommer igen an på situationen. Hvis den tunge logik ligger i det system, som CMS'et skal snakke samme med, så kan det måske være muligt. Wordpress er jo et blogging-system, som så i kraft af et ufatteligt stærkt community kan meget mere end det,« siger Hannu Vangsgaard til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mikkel Mortensen

Der ligger også Wordpress bag større kanalsites på dr.dk, fx P3's site. WP er langt fra hele fundamentet der, men al artikelredigering osv. foregår i Wordpress.

Det blev i sin tid valgt fordi netop indholdsredigering og datastruktur er nogenlunde nemt at forstå for almindelige mennesker. Og den tid der ellers ville være brugt på at bygge en ligeså velfungerende editor som WP har, blev i stedet bl.a. brugt på at bygge fornuftig dataudveksling med andre systemer.

Pauli Østerø

Det behøver ikke at have noget med CMS'et at gøre, men hvis man nu vitterligt har sparet så mange penge, kunne man så ikke have brugt lidt af dem på nogle Best Practices

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights#url=http_3A_2F_2F...

Jeg siger ikke at man skal have 100, men et live-site under 50 - der havde jeg, uden at blinke, fyret alle dem som mente at de havde gjort et godt stykke arbejde.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder