Derfor valgte Applus Typo3-intranet

Det måtte ikke koste for meget, så bilsynsfirmaet Applus sprang Sharepoint over og valgte open source-CMS’et Typo3, da der skulle bygges nyt intranet. Ulempen er en mindre fiks og færdig pakke.

Når de ansatte i landets bilsynshaller skal opdateres om firmaets gang, sker det gennem et intranet bygget på Typo3.

Og da halvdelen af de 120 synshaller kun er bemandet med én person, er intranettet ekstra vigtigt som kommunikationskanal, fordi chefen kun kommer forbi en gang imellem.

Det fortalte Mette Rich, it-chef hos Applus, der driver synshallerne, til et møde i netværksgruppen Intra2 tidligere i november.

Læs også: Energistyrelsen fik Drupal-intranet for 15.000 kroner: Danmarks billigste?

Forud for valget af open source-CMS’et Typo3 var gået en del økonomiske overvejelser. Budgettet var begrænset for intranet-projektet, så det ellers meget udbredte Microsoft Sharepoint blev valgt fra som mulighed.

»Det skulle være lavbudget, og det udelukkede meget hurtigt Sharepoint, for det kostede en halv million kroner. Vi havde også ret simple behov for dokumentstyring og integration med andre systemer. I forvejen har vi kun en fælles filserver med mappestruktur til vores dokumenter,« sagde Mette Rich, der er eneste it-person i den 240 mand store organisation.

I alt kostede det nye intranet 340.000 kroner, hvor de eneste licensomkostninger var en smule til Red Hat på serveren. 87 procent gik til konsulenter og resten til hardwaren.

»Vi er ejet af spanske Applus, og der kan hurtigt komme noget nyt derfra. Så vores intranet skulle være hurtigt at implementere og risikerede at få en kort levetid. Derfor var et lavt budget udslagsgivende,« sagde Mette Rich.

Mere arbejde uden en færdig Sharepoint-pakke

Erfaringerne med at bruge Typo3 har generelt været gode, men it-chefen oplevede også nogle forskelle i forhold til, hvis man havde punget ud for Sharepoint.

»Med Typo3 får du ikke et standardsystem at læne dig op ad. Det er en væsentlig forskel. Med Sharepoint får du en pakke, der skæres til, så du bruger en delmængde. Med Typo3 er det omvendt, og du bygger op som med legoklodser,« sagde Mette Rich.

Derfor er det vigtigt, at leverandøren - som i dette projekt var MOC - er kompetent og til at stole på.

»Leverandøren skal være en ’trusted advisor’. De er indgangen til communityet. Der er ikke ret mange, der skriver Typo3-ekspert på deres CV, så du er mere afhængig af din leverandør,« sagde Mette Rich.

Det kræver også mere arbejde hos kunden, når man selv skal finde frem til, præcist hvordan intranettet skal bygges op.

»Når man ikke køber en standardløsning, skal man selv lave en detaljeret specificering. Men man sparer licensen, og det er rigtig mange penge,« sagde it-chefen.

Det intranet, Applus har fået, er også holdt bevidst simpelt uden rettighedsstyring på front-end. Vil man ændre noget, skal man logge ind backend, og her er brugergrænsefladen ikke helt intuitiv.

»Man skal igennem 3-4 trin for at lægge et dokument ind i Typo3, så det kræver, at man bruger det regelmæssigt, ellers begynder folk at spørge mig, hvordan man skal gøre,« sagde Mette Rich.

Manglen på rettighedsstyring for de almindelige brugere var et resultat af både en forsimpling af projektet, og et ønske om ikke at gøre forskel på medarbejderne. Alle skulle kunne læse det samme i den ikke så store organisation.

Men det gav et lille praktisk problem i synshallerne, hvor kunderne tit står sammen med inspektøren ved computeren.

»Kunderne skal ikke kunne se alt, hvad vi skriver. Så leverandøren fandt på, at man kan klikke på en ’bilsyn i gang’-knap øverst. Så skifter man til en side, som vi lavede meget kedelig og uden billeder, så folk husker at skifte tilbage igen, når der ikke er kunder,« forklarede Mette Rich.

Sådan ser intranettet hos Applus ud normalt:

Og her er den 'kedelige' version, som ikke afslører for meget, hvis kunderne kigger med:

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Thomas Biilmann

At tro det, er nok den første fejl man kan begå, hvis man overvejer SharePoint. SharePoint er en platform, som man kan komme langt med, hvis man vel at mærke kender platformen.

Desuden kunne jeg godt savne lidt mere fokus på den totale omkostning/benefit ved et intranet fremfor at fokusere så ensidigt på opstarts-prisen. For uanset startprisen, så står og falder et intranet nu en gang med om det bliver brugt, og om det bliver brugt med glæde. Og så kan det godt være at de 160.000 sparet i opstartsomkostninger i dette tilfæde viser sig at være en dårlig ide.

  • 0
  • 0
#3 Daniel Elley

"Når man ikke køber en standardløsning, skal man selv lave en detaljeret specificering" ...det skal du lige meget hvad! At tro at en standardløsning på magisk vis dækker dine behov er en tand for blåøjet. Det lugter lidt af der er en eller anden (læs: chefen) der har sagt "Vi skal have et intranet!". (fordi han/hun har hørt at det har alle andre også) uden at ane hvad det skal bruges til og hvad behovet er i virksomheden. Det kan ret hurtigt gå hen at blive en dyr løsning som ingen gider bruge.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere