Google har fået nyt logo, og ved første øjekast ser det ud til, at Google har brugt mange timer på blot at vælge en ny skrifttype. Men designet af logoet giver Google mulighed for at gengive det på mobiltelefoner med begrænset båndbredde. Det skriver Googles designhold i et blogindlæg.
Det nye Google-logo bygger nemlig på en klassisk skrifttype uden fødder (sans serif), men vel at mærke en variant, som er opbygget af cirkler og rette linjer.
Det betyder, at det er muligt at tegne logoet med meget få og enkle vektorer, som beskriver logoets geometri præcist. Dermed kan Google både skalere logoet nemt og ikke mindst gemme det i vektorgrafikformatet SVG.
Det tidligere Google-logo blev gemt som en PNG-fil, der fyldte knap 14 kilobyte. Det er forholdsvis lidt, men på en mobiltelefon med begrænset båndbredde betyder det lige lidt ekstra tid, brugeren skal vente på at få Googles søgemaskine frem.
Derfor har Google tidligere brugt en variant af logoet, som blot bestod af almindelig tekst, når det skulle vises på enheder med begrænset båndbredde. Det indebar imidlertid, at logoet kunne fremstå med en anden skrifttype end Googles normale logo, og det let roterede 'e' forsvandt også i denne version.
Med vektorversionen kan Google få logoet ned på 305 bytes svarende til en reduktion med en faktor 40 i forhold til det gamle logo, og logoet ser ens ud på alle enheder.
SVG-koden til den optimerede nye version af logoet er ikke umiddelbart tilgængelig, men en designer på Quora har brudt det nye logo op i 10 cirkler, 5 rektangler og en enkelt mere kompliceret figur med 7 ankerpunkter til den nederste del af det lille 'g'.
Den gamle version havde ifølge samme designer 100 ankerpunkter for vektorerne til at definere logoet som bezierkurver og var altså mere kompliceret at beskrive med vektorgrafik.