Derfor har Googles logo smidt fødderne: Fylder 40 gange mindre

12 kommentarer.  Hop til debatten
Det nye Google-logo er ikke bare en ny skrifttype, men giver mulighed for at lave logoet som SVG, der kan fylde blot 305 bytes.
9. september 2015 kl. 14:00
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Google har fået nyt logo, og ved første øjekast ser det ud til, at Google har brugt mange timer på blot at vælge en ny skrifttype. Men designet af logoet giver Google mulighed for at gengive det på mobiltelefoner med begrænset båndbredde. Det skriver Googles designhold i et blogindlæg.

Det nye Google-logo bygger nemlig på en klassisk skrifttype uden fødder (sans serif), men vel at mærke en variant, som er opbygget af cirkler og rette linjer.

Det betyder, at det er muligt at tegne logoet med meget få og enkle vektorer, som beskriver logoets geometri præcist. Dermed kan Google både skalere logoet nemt og ikke mindst gemme det i vektorgrafikformatet SVG.

Det tidligere Google-logo blev gemt som en PNG-fil, der fyldte knap 14 kilobyte. Det er forholdsvis lidt, men på en mobiltelefon med begrænset båndbredde betyder det lige lidt ekstra tid, brugeren skal vente på at få Googles søgemaskine frem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor har Google tidligere brugt en variant af logoet, som blot bestod af almindelig tekst, når det skulle vises på enheder med begrænset båndbredde. Det indebar imidlertid, at logoet kunne fremstå med en anden skrifttype end Googles normale logo, og det let roterede 'e' forsvandt også i denne version.

Med vektorversionen kan Google få logoet ned på 305 bytes svarende til en reduktion med en faktor 40 i forhold til det gamle logo, og logoet ser ens ud på alle enheder.

SVG-koden til den optimerede nye version af logoet er ikke umiddelbart tilgængelig, men en designer på Quora har brudt det nye logo op i 10 cirkler, 5 rektangler og en enkelt mere kompliceret figur med 7 ankerpunkter til den nederste del af det lille 'g'.

Den gamle version havde ifølge samme designer 100 ankerpunkter for vektorerne til at definere logoet som bezierkurver og var altså mere kompliceret at beskrive med vektorgrafik.

12 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
12
10. september 2015 kl. 17:29

Det tager stadig tid at loade Google - det er slet ikke logoet, der tager tid. Hver gang du loader start-søgesiden, får du en unik id (ei=...) og der sker nogle ting bag linjerne.

11
10. september 2015 kl. 12:28

Trivialiteten og ligegyldigheden er reduceret tilsvarende ...

9
10. september 2015 kl. 09:42

Det ændrer kun minimalt på størrelsen af en SVG-fil at flytte et objekt.

Forskellen i størrelse må skyldes at den store SVG har flere (unødvendige) punkter og eller metadata end den lille.

I øvrigt synes jeg denne artikel er en gang EB-crap. Blot for at tage artiklens rubrik og underrubrik:

  1. Det er IKKE for at gøre filstørrelsen mindre at fødderne blev fjernet.
  2. Det gamle logo fylder ikke 40 gange mere end det nye logo. Det gamle logo som PNG fylder 40 gange mere end en simplificeret version af det nye logo, i SVG. Gav man det gamle logo samme behandling; lavede det om til SVG og komprimerede det med tab, ville forskellen være betydelig mindre, måske faktor 4-5.
  3. Det gamle logo kan sagtens vektoriseres.

Hvis version2 gerne vil være et seriøst IT-medie, i modsætning til eksempelvis Computerworld, så skal artikler som denne udryddes eller forbedres betragteligt.

8
10. september 2015 kl. 03:11

@Daniel Rasmussen ...for sjovt link :) Så kan man bedre forstå, at denne 2015-ændring af logoet blev blæst så meget op, det sætter det virkelig i perspektiv :)

7
10. september 2015 kl. 02:24

I følge denne side, var det logo jeg linkede til, deres logo 2013-2015. Tror du ikke bare, at din SVG er ualmindeligt stor, fordi den er lavet li'som Rune Jensen beskrev det?

Selve logoet er "det samme" men i 2014 flyttede de på det andet G og L'et i logoet. Det gik jeg ud fra komplicerede det, men om det er korrekt rækker min viden om SVG ikke til. Det du linkede til er udgaven fra 2013 hvor de to bogstaver endnu ikke var blevet flyttet få pixel. Se eventuelt det link jeg også havde i min første post: Google Made The Tiniest Change To Its Corporate Logo — See If You Can Even Spot It

6
9. september 2015 kl. 18:14

Det er fordi du linker til 2013 versionen, i 2014 rettede de på placeringen af to af bogstaverne i logoet - hermed kom det til at fylde 11.01KB som SVG;

I følge denne side, var det logo jeg linkede til, deres logo 2013-2015. Tror du ikke bare, at din SVG er ualmindeligt stor, fordi den er lavet li'som Rune Jensen beskrev det?

2
9. september 2015 kl. 16:27

SVG = vektor PNG = raster

Hvis det skal sammenlignes og man vil se et numerisk resultat, skal man konvertere det gamle logo til SVG, før der er tale om sammenlignelighed.

1
9. september 2015 kl. 14:41

Fed optimering. Hvis folk gad gøre det med deres javascripts og reklamer også, ville internet nok være lidt rarere :-)