Derfor fik 1,2 millioner danskere pixel-flimmer i stedet for Champions League

En rutineopgradering af YouSees udstyr gav dominoeffekt af fejl. Otte kanaler var i sort det meste af dagen, og samtlige kanaler flimrede i primetime - præcis i en af de mest sete fodboldkampe.

Sorte kanaler, flimmer og andre udfald. Det mødte YouSees 1,2 millioner tv-seere i går, hvis de forsøgte at se tv. Særligt berørt var de kunder, der ønskede at se tv i primetime - eksempelvis den populære semifinale i fodbolddivisionen Champions League. En rutineopgradering af sendeudstyr førte nemlig en bølge af fejl med sig, som YouSees ingeniører kæmpede mod hele dagen.

Natten til tirsdag opgraderer YouSee dele af centralen som følge af en planlagt opgradering af netværket, som er foregået over de sidste to uger. Arbejdet foregår netop om natten for at undgå, at småfejl forstyrrer kunderne, fortæller Ib Konrad Jensen, presse- og kommunikationschef i YouSee, til Version2.

»I forbindelse med arbejdet og installationen af nyt udstyr, opdager teknikerne, at det ældre udstyr giver fejl, når det kører sammen med det nye udstyr. Det er muligvis en fejlkonfiguration i det gamle udstyr, som ikke har påvirket signalet før opgraderingen,« siger Ib Konrad Jensen til Version2 og fortsætter:

»Det giver småfejl det meste af dagen i går som følge af signalproblemer på ip-niveau og udfordringer med data overflow.«

YouSees teknikere arbejder på at løse de mange fejl, men det er en kamp mod tiden: Primetime nærmer sig. Selskabets teknikere vælger at kaste håndklædet i ringen for otte kanaler, der er i sort. I stedet for at arbejde på at løse signalproblemerne på de otte kanaler, der ifølge YouSee er kanaler med mindre seertal, vælger man at lade være med at prøve at løse fejlen, da det kan betyde flere problemer og berøre andre kanaler.

Med et ekstra nødberedskab er YouSee klar til at lade fodboldkampen rulle over skærmen. Men ved ottetiden opstår der pixeleringer og udfald på YouSees kanaler. Ifølge Ib Konrad Jensen sker denne type fejl typisk ved pakketab eller data overflow. Alt i kontrolrummet ser ud, som det bør - grønne lamper og ingen fejlmeldinger. Teknikerne arbejder intenst på at løse fejlen, men det skal tage to timer, førend fejlen er lokaliseret.

»Cirka 22.10 finder teknikerne fejlen. Det viser sig at være en fejl på målingen af datatrafikken. Lige så snart, fejlen er fundet, bliver enheden koblet af, og signalet virker fint,« fortæller Ib Konrad Jensen.

Opgraderingen af netværket består af nogle nyere, mere effektive encodere, der ellers skulle gøre netværket mere stabilt og meget hurtigere. Men det er svært at opgradere, uden der kan ske fejl, fortæller Ib Konrad Jensen.

»Med 150 tv-kanaler, der skal hentes ned og bearbejdes i seks-syv-forskellige udgaver og herefter pumpes ud gennem et ip-netværk, er det en meget kompleks konstruktion, der skal udbygges gradvist i takt med, at nye teknologier og nyt udstyr bliver tilgængeligt. Derfor kan der være situationer, hvor nyt og gammelt udstyr modarbejder hinanden.«

Selv om fejlen har påvirket samtlige 1,2 millioner YouSee-kunder, vil der ikke blive ydet kompensation – det sker først efter udfald på mere end 48 timer.

»I det store billede er det en mindre hændelse, men det er møgærgerligt for de folk, der har glædet sig til fodboldkampen og lige præcis har brug for tv-signalet dén aften,« siger Ib Konrad Jensen.

For et år siden havde YouSee også problemer med sendingen under en Champions League semifinale. Derfor stiller Version2 det lidt frække spørgsmål, om YouSees kunder skal vænne sig til udfald på store fodboldaftener. Men det er ikke tilfældet, understreger Ib Konrad Jensen.

»Naturligvis skal kunderne ikke vænne sig til fejlene, og der er ikke nogen sammenhæng mellem problemerne. Det er ikke fordi, vi har en masse fejl, men der sker fejl, og nogle gange rammer de desværre store begivenheder. Det prøver vi på at planlægge os ud af, men det lykkes ikke altid.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anonym

Virksomhed på størrelse med Yousee burde havde redudant udstyr eller i det mindste havde en simpel fallbackprocdure, hvor man eksempelvis slutter det gamle udstyr til igen indtil fejlen findes. Det fylder lidt at havde to versioner af hardware stående, men man sikre oppetiden. !

  • 3
  • 0
Glen Madsen

Tvivler meget stærkt på at de ville give rabat pga tv udfald, da det oftest ikke har økonomisk effekt og nedetiden ikke har overskrevet 1%.

Har fået rabat tit pga netudfald, men skulle selv ringe til dem, for at brokke mig over min mistede indtægt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere