Derfor lægger opdatering rejsekortets selvbetjening ned hele weekenden

Hen over den kommende weekend bliver en større opdatering rullet ud i rejsekortsystemet. I den forbindelse er selvbetjeningsløsnigen på rejsekort.dk nede i flere dage, selvom selve opdateringen kun tager et par timer.

Skal du rejse i weekenden, så sørg for, at der er penge på dit rejsekort senest fredag 26. september klokken 16. I forbindelse med en opdatering af rejsekortsystemet vil selvbetjening og dermed optankning via rejsekort.dk nemlig være utilgængelig i to dage og fire timer fra fredag eftermiddag til søndag aften klokken 20. Brugere med automatisk optankning skulle dog ikke blive berørt i den forbindelse.

Og skal du med bussen i weekenden, skulle du allerede torsdag 25. september kl. 16.00 have sørget for at have tanket op, fremgår det af en besked på rejsekortet.dk, hvor også en række andre informationer er nævnt, som de rejsende bør være opmærksomme på.

Men hvordan kan det egentlig være, at systemopdateringen gør selvbetjeningssystemet på rejsekort.dk utilgængeligt en hel weekend i stedet for blot et par timer, vil nogle måske spørge. Det har Version2 i hvert fald spurgt adm. direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten om.

Og faktisk er det ikke opdateringen i sig selv, der bevirker nedetiden på selvbetjeningsdelen.

Læs også: Trafikselskaber: Uklogt at droppe klippekort under opdatering af rejsekort

»Selve overgangen til det nye system tager nogle få timer, men kontrollerne for, om det nye system fungerer tilfredsstillende, vil ske hen over weekenden. Dette inkluderer pilotstationer og busser samt afregnings- og selvbetjeningssystemer. Vi åbner først for adgangen til selvbetjeningen, når vi har vurderet, at det nye system fungerer tilfredsstillende,« skriver Bjørn Wahlsten i en mail.

Under opdateringen vil det i perioden mellem fredag den 26. september kl. 19.00 og lørdag den 27. september kl. 9.00 heller ikke være muligt at tanke sit kort op på et salgssted på en station. Det skyldes, fortæller Bjørn Wahlsten, at der i perioden flyttes data fra det gamle system til det nye, og kontrollerne på data foretages, før salgssystemet åbnes igen.

De fysiske optankningsautomater vil i det store hele være tilgængelige under hele opdateringen med undtagelse af nogle få minutter natten til søndag. Selve opdateringen vil i første omgang kun give mindre synlige ændringer for kunderne, fortæller Bjørn Wahlsten:

»Overgangen til det nye system skaber grundlaget for en lang række nye muligheder og forbedringer, som efterfølgende vil blive implementeret i forhold til gældende planer og krav fra trafikselskaberne. I første omgang er det begrænset ny funktionalitet, der kan ses af kunden, men forberedelser til at stille nye funktioner til rådighed gør efterspurgte ønsker mulige at udvikle efterfølgende.«

Læs også: Forbrugerombudsmanden til Rejsekort A/S: Få styr på rabat-info, saldo og historik

I forbindelse med opdateringen vil der dog være flere synlige ændringer, som Forbrugerombudsmanden har efterspurgt, og som tidligere har været omtalt her på Version2. Dels bliver det med opdateringen kaldet VS5 muligt at følge en rejsehistorik fra 1. januar 2014. Når kalenderen viser 1. februar 2015, vil det betyde, at det er muligt at se 13 måneders rejsekort-historik.

Og det er nødvendigt, hvis rejsekortet skal leve fuldt op til betalingstjenestelovens krav om meddelelse af oplysninger på papir eller andet varigt medium af rejsehistorik. Februar 2015 er netop den deadline, Forbrugerombudsmanden har givet rejsekortet til at leve op til betalingstjenesteloven.

Derudover vil et andet kritikpunkt fra Forbrugerombudsmanden også blive mødt. Fremover vil der være en udspecificering af den aktuelle saldo for hver postering i historikken og ikke som i dag, hvor det kun er muligt at se en samlet saldo.

Endelig skulle der også komme oplysninger om, hvor rabat kan anvendes, på selvbetjeningssiden. Rabatter kan nemlig ikke anvendes alle steder, det fremgår dog ikke i forbindelse med siden, hvor brugerne bliver oplyst om, hvilket rabattrin de befinder sig på. Det har Forbrugerombudsmanden ligeledes kritiseret.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Rasmus Rask

Vil det også betyde at auto-optankning sættes ud af drift?

Med auto-optankning er man jo ikke selv herre over hvornår der sættes penge ind.

Kan man i så fald risikere at der ikke er nok penge på ens Rejsekort-saldo i weekenden til man kan checke in?

Hvordan forholder Rejsekort/kontrollørerne sig til sådan et scenarie, nu hvor man lægger systemet ned i en hel weekend?

Ved tidligere tekniske problemer, har det jo været kundens problem, indtil en transportminister blander sig på Twitter. Måske han skulle gøre det proaktivt, så kunder ikke når at komme i klemme?

  • 6
  • 1
#5 Kenneth Schack Banner

Synes godt nok der burde være regler for hvor lang tid en opdatering må påvirke et system som står for den kollektive drift.. Og hvorfor al det checken? Har de ikke en sandkasse at teste det i? Hvorfor ikke gøre det lidt mere systematisk og hvorfor tillader digitaliseringsstyrelsen så elendig en opdateringstid???

  • 8
  • 1
#6 Anders Hybertz

Hvis man tager 48 timer ud af 365 dage så er oppetiden i år allerede nede på ca. 99,5% og der har vist været et par andre incidents, som gør at vi kommer lidt længere ned - er det ok ?

  • 5
  • 0
#9 Morten Hattesen

Alle 37000 indehavere af periodekort er lige blevet orienteret pr brev om at abonnementsordningen for periodekort ophører pr 1. Januar, men at man kan få periodekort på mobilen ved at gå ind på 1415.dk, som nu har været nede indre end 24 timer. Glemte de at tage højde for elstart belastning af servicen?

</amatører>

  • 5
  • 0
#11 Jesper Lund Stocholm Blogger

Og hvorfor al det checken? Har de ikke en sandkasse at teste det i?

På én eller anden måde synes jeg, at der bør være rimelighed i kritikken, og det synes jeg ikke der er her.

Jeg sidder sjovt nok og arbejder med planlægning af en større "opdatering" af et system. Der er ikke ret mange brugere på det (antallet kan tælles på ret få hænder), men datamængderne er så store, at det tager det meste af et døgn at gennemføre opdateringen af data alene.

Vi tester alt det vi kan inden og kører x antal "sandkasse-tests" for at være sikre på, at vi gør det rigtigt. Men uanset hvad, så kan vi ikke vide 100%, hvad der sker, når vores opdatering rammer den virkelige, 24/7-verden (og vores system er teknisk set ca. 1E9 gange simplere end Rejsekort).

Så når opdateringen er færdig, er vi nødt til at bruge op til 8-12 timer på at verificere (ikke teste), at alt er gået godt. Vi kunne ikke finde på at trykke på "Go"-knappen og så melde ud til brugerne, at alt er fint i det øjeblik opdateringen er færdig ... uden at verificere det først.

Vores udmeldte servicevindue er 48 timer (24 til opdateringen, 8 til verifikation, 8 til rollback hvis noget går galt + 8 timer til det løse ...

Vi udmelder det relativt store servicevindue for at give brugerne ro i maven og en tidsplan, som vi er sikre på kan holde. Der er ikke noget værre, hvis servicevinduer ikke holdes og brugernes planlagte arbejde (og afledte afhængigheder) må udskydes.

  • 7
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere