Derfor er rejsekortet allerede ved at være overhalet

For bare tre år siden kunne selskabet bag rejsekortet have sikret sig et langt bedre udgangspunkt ved at satse mobilt, fastslår professor.

Når Kim Normann Andersen, professor på CBS, skal sætte rejsekortets aktuelle problemer i perspektiv, husker han tilbage på et møde i 2012 hos Rejsekort A/S i det centrale København.

Professoren var sammen med en anden iagttager af projektet, it-lektoren Erik Frøkjær, indbudt af rejsekort-direktør Bjørn Wahlsten, efter at de havde udtalt sig om kortet i nogle af Ingeniørens mange kritiske artikler om projekter. De to havde insisteret på, at også Ingeniøren skulle være til stede ved mødet.

Kim Normann Andersen havde ét hovedbudskab med til rejsekort- ledelsen: Mobiltelefonerne er kommet for at blive – rejsekortet bliver nødt til at komme med på vognen.

»Ellers ville kortet blive løbet over ende af de mobilbilletter, vi dengang kunne se var på vej,« husker han.

Men der var ifølge professoren ikke noget klogt svar på mødet om, hvilken værdi rejsekortet skal give kernekunderne i den offentlige transport, pendlerne, som har taget mobilbilletter og -periodekort til sig. Det er der stadig ikke.

»Rejsekort A/S’ egne undersøgelser viser, at mange er superglade for deres rejsekort. Men det mobile, digitale interface stormer her ind på markedet og udfordrer forretningsmodellen i rejsekortet,« fastslår Kim Normann Andersen.

Han trækker dernæst et par roser op af professor-hatten med henvisning til den indviklede takststruktur. Den kommer af, at hvert trafikselskab har haft sine egne zoner og priser.

»Der har været omkostninger til at bygge virtuel infrastruktur oven på de regionale kongedømmer. Det fik Rejsekort A/S løst, ikke på den mest elegante måde i starten, men så det fungerer – men det har selvfølgelig været forbundet med massive omkostninger.«

»Mange havde forsvoret, at konstruktionen med de mange ejere ville holde, men de skal have ros for, at de også har holdt til den massive mediekritik,« fortsætter han.

Et fladt kort

»Men det ændrer ikke på, at rejsekortet er et fladt kort, der ikke integrerer til andre enheder, og at man ikke direkte og dynamisk kan se hverken optankning eller forbrug. Derfor sagde vi på mødet i 2012, at det var ekstremt vigtigt, at der blev sat fuld speed på udviklingen af generation 2,« siger han.

Selv om rejsekort stadig ikke fungerer på eller direkte sammen med en mobiltelefon, får det ikke professoren til at opfordre til at skrotte kortet. Dertil er der bundet for store investeringer i standerne og it- systemerne bag.

»Men det er offentlige systemer, når de er værst. Ingen kigger på de marginale omkostninger og indtægter, men systemet blev reddet, fordi det skulle reddes. Der mangler fokus på teknisk innovation og på, hvilken værdi rejsekort giver kunderne,« siger Kim Normann Andersen.

Selv fra de politikere, som nu tørrer regningen for kortet af på samtlige passagerer i den offentlige transport, lyder der kun halvopgivende toner. Lad os starte hos transportministeren, Magnus Heunicke (S), som skriver til Ingeniøren, at ’meget kunne have været gjort anderledes’.

»Men det ændrer ikke ved, at vi har brug for et moderne, elektronisk baseret billetsystem. Men vi skal samtidig sikre, at innovation i forhold til nye billetmedier ikke pr. automatik blokeres af rejsekortet,« siger han.

Det mener ministeren at opnå ved at dele regningen ud til alle passagerer i den offentlige transport og give Rejsekort A/S mulighed for selv at udvikle mobilsystemer.

‘Helvede’, ‘pest’ og ‘kolera’

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, bruger mere bramfrit sprog fra sin fortid som havnearbejder:

»Alle de mange problemer har gjort, at rejsekorts økonomiske udgangspunkt er ad helvede til. Det er ved at blive overhalet af andre, mere moderne og smarte billettyper,« siger han.

Venstres Kristian Pihl Lorentzen lægger heller ikke fingrene imellem.

»Det er pest eller kolera. Vi kan ikke bare sige, at nu udskifter vi rejsekort. Jeg ser selv, at mange passagerer bruger andre systemer, først og fremmest deres smartphones. Dem skal vi ikke tvinge ind i rejsekort.«

»Den virkelighed, der lurer lige om hjørnet, er, at rejsekort aldrig bliver så udbredt, som vi havde troet,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (59)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jarle Knudsen

Rejsekort viser blot med tydelighed hvor åndsvag eksisterende zonesystem og den millimeterafregning mellem selskaber er.

Det løser man ikke med nye billetmedier eller moderne, elektronisk baserete billetsystemer, da det er grundprincipper er "defekte".

Start med at forenkle zonesystem samt millimeterafregning mellem trafikselskaber først.

  • 18
  • 1
Lars Reiff

Jeg er helt sikker på, at man med rette kan kritisere rejsekortet på mange punkter, hvor det ikke er avanceret nok. Og man kan finde eksempler på rejsende, som er blevet ramt af uheldigheder.

Men for pokker hvor er jeg glad for det! Jeg har været med som testpilot, siden den spæde start. Og ikke et sekund har jeg savnet det krøllede klippekort i pungen. Og endnu mindre har jeg savnet ikke at have et klippekort, når jeg skulle bruge et. For slet ikke at tale om de (få) gange, hvor jeg har rejst uden for klippekortets gamle område. Det er altså blevet meget nemmere.

Det er muligt, at nogle rejser er blevet lidt dyrere. For mit vedkommende opvejes det rigeligt at gevinsten ved ikke længere at ubrugelige eller mistede klippekort.

Professoren mener man skulle kunne bruge sin mobil i stedet for. Fint med mig - men hvor er forbedringen? Klippekortet kan blive i pungen, og pungen i lommen når man tjekker ud/ind. Jeg har svært ved at se forbedringen i at skulle have fat i mobiltelefonen.

Kunne de bare finde på noget smart, så selv jeg kunne huske at tjekke ud. Selvom det reelt ikke koster noget at glemme det, så er det irriterende med risikoen for at miste kortet.

  • 8
  • 15
Jens Madsen

I et projekts indledende faser, er vigtigt at gøre sig klart hvad udgifterne bliver, og hvad der kan udvikles indenfor rammerne af de udgifter.

Sammenlignes rejsekortet, og SMS-biletter, så peger alt på SMS som den billigste moderne løsning. Dette skyldes til dels også, at rejsekortet gennemgående er valgt bestående af de dyreste løsninger. Og trods det, er ikke løst problemet, så der ikke skal klippes ud.

  • 4
  • 0
Peter Stricker

Men det ændrer ikke ved, at vi har brug for et moderne, elektronisk baseret billetsystem.

Hvem er "vi"?

Det kan ikke være ministeren, for hans behov er blot, at der eksisterer en god offentlig transport.

Det kan heller ikke være passagererne, for deres behov er blot, at kunne indløse gyldig rejsehjemmel.

Det kunne så være Rejsekortets kunder, trafikselskaberne. For dem kunne det være en fordel, at kunne foretage en præcis fordeling af billetindtægter fra passagerer, der har krydset trafikselskabernes grænser på en rejse. Det ville dog forudsætte, at de forventede merindtægter ved den præcise fordeling oversteg udgifterne til det system, der faciliterer denne præcision.

  • 14
  • 2
Arne Emborg Jørgensen

Jeg sætter stor pris på rejsekortet som en løsning, der ikke kan løbe tør for strøm eller miste netforbindelsen, sådan som f.eks. en mobiltelefon kan.
Den bagvedliggende ejerstruktur med alle de forskellige zonesystemer og specialordninger er ganske rigtig håbløs. Det politiske forarbejde for rejsekortet var/er ganske enkelt ikke godt nok.
Samtidig er det gamle klippekortsystem ikke alternativet for dem uden mobiltelefon. Det var/er efterhånden så nedslidt, at valget stod mellem galoperende vedligeholdelsesudgifter, en total udskiftning af en 40 år gammel teknisk løsning med en magen til eller en lidt mere fremtidssikret løsning som f.eks. rejsekortet.
Rejsekortet skal så afgjort forbedres, f.eks. integration af periodekort og flere platforme knyttet til samme bagvedliggende konto. Det kommer forhåbentlig, selvom ejerne måske skal bankes på plads først.

  • 7
  • 6
Lars Reiff

Jeg har også tit telefonen i hånden. Men kun meget sjældent, når jeg kommer halsende ind på stationen og ser det holdende tog. Så tror jeg ikke, at det kan være nemmere end med rejsekortet. Hvis jeg vil tjekke saldo mv., så kan jeg gøre det fra telefonen, når jeg sidder i tog/bus

  • 4
  • 5
Palle Simonsen

Jeg har svært ved at se forbedringen i at skulle have fat i mobiltelefonen.

LTE - rækkevidde op til 500m

Re. Rejsekortet op af lommen. Hvilket land lever du I? Jeg har tit nok et en ulyksalig rejskort bruger stå og stryge kortet op og ned af det blå punkt indtil stanederen siger biib.

Men det er som at slå i en dyne. Rejsekortet ER det bedste der nogensinde er opfundet og vil blive opfundet. Alle argumenter om det modsatte preller af og er spild af både tid og plads.

  • 7
  • 1
Christian Nobel

Samtidig er det gamle klippekortsystem ikke alternativet for dem uden mobiltelefon. Det var/er efterhånden så nedslidt, at valget stod mellem galoperende vedligeholdelsesudgifter

Det er jo så ikke korrekt, udgifterne til at holde klippekortautomaterne vedlige er ganske beskedne, tallet har været fremme i debatten tidligere, og det er peanuts i forhold til Rejsekortets gigantregninger.

eller en lidt mere fremtidssikret løsning som f.eks. rejsekortet.

Og den er så ikke fremtidssikret, rent faktisk er den allerede teknologisk dybt forældet, med busterminaler der ikke er on-line og terminaler der er baseret på udgået software, osv.

  • 7
  • 1
Kaj Jensen

Der er mange problemer med rejsekortet. Her er et par stykker fra mit synspunkt:

1) Koster over 50% mere i forhold til 30 dages periodekort alle zoner hovedstadsområdet.
2) Mere besværligt i forhold til at skulle tjekke ind og ud.
3) Man skal bære på fysisk plastik kort. Og udskifte ved slidtage.
4) Koster DSB/kunder/brugere langt mere end klippekort og alle alternativer.
5) Uigennemskuelige takster i forhold til alternativerne.
6) Man kan ikke rejse anonymt.

Så hvad er fordelen ved rejsekortet? Jeg har ikke svaret.

Men jeg synes det er fint at muligheden er der - men brugerne af det må selv betale for det og vi andre kan beholde de smarte løsninger som ikke lider af ovennævnte problemer.

  • 7
  • 3
Martin Pedersen

1) Koster over 50% mere i forhold til 30 dages periodekort alle zoner hovedstadsområdet.
2) Mere besværligt i forhold til at skulle tjekke ind og ud.
3) Man skal bære på fysisk plastik kort. Og udskifte ved slidtage.
4) Koster DSB/kunder/brugere langt mere end klippekort og alle alternativer.
5) Uigennemskuelige takster i forhold til alternativerne.
6) Man kan ikke rejse anonymt.

Ad.1 Jeg rejser fra provinsen til hovedstaden hver dag, og sparer 500,- om måneden, på at bruge rejsekortet, fremfor at købe et pendlerkort. Og, rejser jeg ikke, en enkelt dag fx pga barn syg, "betaler" jeg ikke for en rejse, jeg ikke foretager. Modsat med pendlerkort hvor man betaler for hele perioden.

Ad.2 Det er et vanespørgsmål, man skal også forny sit månedskort, eller huske at klippe.

Ad.3. Papkort bøjer også, og så koster det gebyr (vist nok) at bytte et slidt klippekort.

Ad. 4. Kender ikke tallene

Ad. 5. Takster for rejser med rejsekort, kan ses på rejseplanen, sammen med alle de andre priser forskellige billetter.

Ad. 6. Irrelevant for mig

For mig er det irrelevant hvad for en chip der sidder i kortet, hvilke systemer der er fremme nu, og hvordan jeg bliver overvåget. NSA, Helle Thorning, Lars Løkke alle må gerne se hvor jeg rejser. For mig virker kortet, og jeg sparer penge på mine rejser. Jeg tror der hvor Rejsekort A/S har skudt sig i foden, var under markedsføringen af kortet i sin tid, hvor man slog lidt for meget på tromme for rabatter over hele linien, fremfor at fortælle den lidt mere nuancerede sandhed.

I god ro og orden, :-)

  • 3
  • 11
Nils Bøjden

Fra det positive svar på checck-ind-standeren.

Det er kun er beskrivelse af at standeren er i stand til at sige BIP. Det ved du og det ved jeg. BIP'et er en hensigtserklæring ikke en dokumentation.

Men vi kan tage din argumentation videre. Hvordan skal jeg bevise over for en kontrollør at maskinen har sagt BIP?

Hvis dit postulat er at maskinen ikke er i stand til at sige BIP uden en korrekt registrering af et rejsekort ved både du at jeg at så lyver du! Der findes ikke ufejlbarlige maskiner.

  • 6
  • 1
Peter Kyllesbeck

Men vi kan tage din argumentation videre. Hvordan skal jeg bevise over for en kontrollør at maskinen har sagt BIP?

Hvis dit postulat er at maskinen ikke er i stand til at sige BIP uden en korrekt registrering af et rejsekort ved både du at jeg at så lyver du! Der findes ikke ufejlbarlige maskiner.


Nu siger den jo også BIP men på en markant anderledes måde ved fejl.

Vil du have en papirkvittering? DO. Du kan jo føre kortet forbi en ekstra gang, så får du besked på, om du er ind-checkket eller ej.

Hvordan beviser du at klippekortmaskinen ikke virkede?

Der findes heller ikke ufejlbarlige mennesker.

  • 2
  • 7
Nils Bøjden

Der findes heller ikke ufejlbarlige mennesker

Har jeg aldrig påstået og vil heller ikke påstå det. Men at konstruere et offentligt system til transport baseret på en tese om at borgerne "bare" må leve med at kunne blive økonomisk forulempet med fejl på materiel støder min retfærdighedssans stærkt.

For mig er det en designfejl!

Systemet skulle have været designet ud fra en ide om at den rejsende aldrig ville kunne drages til ansvar for fejl i IT systemer og maskinel med hensyn til eksistens af rejsehjemmel.

"Du kan jo føre kortet forbi en ekstra gang, så får du besked på, om du er ind-checkket eller ej."

Nej, så får jeg bevis på at den kan sige BIP en gang til. Du argumenterer stadigvæk ud fra maskinel ufejlbarlighed, en ufejlbarlighed du allerede selv har erklæret ikke eksisterer. Derfor er dit ræsonnement fejlagtigt!

  • 7
  • 3
Nils Bøjden

Hvordan beviser du at klippekortmaskinen ikke virkede?

Men nu giver du dig i kast med Gödel. Held og lykke

"Der er sandheder, man ikke kan nå med sin matematiske og logiske bevisførelse"

www.frehr.com/images/Tekst/godel.doc

Det jeg skriver er at der vil være visse situationer hvor en bevisførelse ingen mening giver da kun dokumentation for den ene part eksisterer, men at Rejsekortets juridske og system mæssige fundament pålægger den rejsen skylden i disse tilfælde. Det burde have være omvendt hvorved den rejsende objektivt blev holdt skadesfri.

Dette ville være det største incitament for Rejsekortet til at enhver rejse kunne dokumenteres både af den rejsende og af Rejsekortet uafhængigt af hinanden.

  • 5
  • 1
Jesper Lund

Fra det positive svar på checck-ind-standeren.

Det sikrer ikke at du har betalt for rejsen. Den pris fastlægges først ved check-ud. I nogle situationer kan det betale sig ikke at checke ud, hvis rejsen er dyrere end startgebyret på 25 kr.

"Løsningen" på det problem er at overvåge borgernes rejseaktivitet for mistænkelig adfærd, og i øvrigt forbeholde sig ret til at spærre rejsekort efter 2 eller 3 manglende check-ud SAMT sætte borgeren på en blacklist som ikke kan få lov til at bruge rejsekort i et helt år. Det gælder også hvis check-ud fejler på grund af tekniske problemer. Jeg bruger ikke selv rejsekort, men jeg har hørt at det kan ske.

Det er et fuldstændigt vanvittigt system, som burde være slagtet allerede i den meget tidlige idéfase. Jeg kan ikke huske hvor mange år rejsekortet er forsinket, men designbeslutningen kan meget vel være truffet i de glade 90'ere hvor ingen tænkte på sikkerhed og privatliv.

Det er bare ikke nogen undskyldning for at beholde dette samfundsskadelige billetsystem i dag. Men Trafikministeren gør mere end bare beholde rejsekortet mens et bedre system udvikles: han udfaser velfungerende billetsystemer som klikkekort, der virker uden masseovervågning, i håb om at det skal få folk til at bruge rejsekortet.

Jeg savner ord for hvor vanvittigt det er.

Jesper Lund
Næstformand, IT-Politisk Forening

  • 9
  • 2
Volker Schmidt

Jeg har eksakt den samme oplevelse. Den eneste situation jeg har oplevet hvor jeg var træt af mit rejsekort var, da jeg rejste til Odense, hvor jeg ikke kunne bruge mit kort i bussen :-(

Men vedrørende talentløshed, vil jeg medgive kritikerne at der er plads til forbedring. Jeg har skiftet bank og betalingskort ved årsskiftet. Men jeg kunne rejse muntert i næsten 3 måneder for 3000kr uden at få andet end papirbreve med '1. rykker'. Der er åbenbart ingen ansat som reagerer på sådan en (muligvis hændelig) fejl.

Ellers er jeg (som bruger) glad for både nemid og rejsekortet.

  • 2
  • 3
Kaj Jensen

Ad.2 Det er et vanespørgsmål, man skal også forny sit månedskort, eller huske at klippe.

Ad.3. Papkort bøjer også, og så koster det gebyr (vist nok) at bytte et slidt klippekort.

Ad. 4. Kender ikke tallene

Ad. 5. Takster for rejser med rejsekort, kan ses på rejseplanen, sammen med alle de andre priser forskellige billetter.

Ad. 6. Irrelevant for mig

Jeg kan ikke helt forstå din sammenligning på ovenstående punkter. Jeg har følgende bemærkninger som jeg håber du vil forholde dig til:

2/
Månedskort kan automatisk fornyes. Alternativt skal det gøres manuelt en gang om måneden.
Man klipper klippekortet en gang før rejsen. Et klips gyldighed er i øvrigt er tidsbestemt og derfor i mange tilfælde billigere til svipture, f.eks. med s-toget ud og handle og hjem igen. Derudover behøves du hverken maskine eller stander for at klippe SMS- eller App-klippekort.

3/
Digitalt klippekort/periodekort bøjer ikke og du kan flytte det til evt. ny mobil. Et nyt rejsekort koster vel også penge? Desuden tager det mindst 3 dage at få et nyt rejsekort - hvad gør du her? Og hvem betaler udgifterne til forsendelse?

4/
Underordnet om du kender tallene. Pga. Rejsekort stiger priserne nu for alle. Får vi bedre service på noget område? Du kan læse om udvikling af Rejsekortet overalt på nettet. Jeg mener brugerne selv skal betale, had synes du?

5/
Med Rejsekort kan ingen forudsige prisen før de har tjekket prisberegneren den pågældende dag og tid. Beregning af zoner er noget nemmere end Rejsekort takster - eller hvad?

/6
Selvom det er irrelevant for dig, kan du vel se problemet i at muligheden fjernes? (ellers kommer vi nok aldrig på bølgelængde :))

  • 4
  • 1
Peter Kyllesbeck

Dette ville være det største incitament for Rejsekortet til at enhver rejse kunne dokumenteres både af den rejsende og af Rejsekortet uafhængigt af hinanden.


Og det kan den.
Rejsekortet har deres udstyr, som du også kan benytte (Rejsekortautomaterne).
Hvis du vil kontrollere på uafhængigt udstyr, findes der en app. (Rejsekortscanner).
Husk på at dokumentationen er registreringerne på kortet.

  • 2
  • 6
Martin Pedersen

2/
Månedskort kan automatisk fornyes. Alternativt skal det gøres manuelt en gang om måneden.
Man klipper klippekortet en gang før rejsen. Et klips gyldighed er i øvrigt er tidsbestemt og derfor i mange tilfælde billigere til svipture, f.eks. med s-toget ud og handle og hjem igen. Derudover behøves du hverken maskine eller stander for at klippe SMS- eller App-klippekort.

3/
Digitalt klippekort/periodekort bøjer ikke og du kan flytte det til evt. ny mobil. Et nyt rejsekort koster vel også penge? Desuden tager det mindst 3 dage at få et nyt rejsekort - hvad gør du her? Og hvem betaler udgifterne til forsendelse?

4/
Underordnet om du kender tallene. Pga. Rejsekort stiger priserne nu for alle. Får vi bedre service på noget område? Du kan læse om udvikling af Rejsekortet overalt på nettet. Jeg mener brugerne selv skal betale, had synes du?

5/
Med Rejsekort kan ingen forudsige prisen før de har tjekket prisberegneren den pågældende dag og tid. Beregning af zoner er noget nemmere end Rejsekort takster - eller hvad?

/6
Selvom det er irrelevant for dig, kan du vel se problemet i at muligheden fjernes? (ellers kommer vi nok aldrig på bølgelængde :))

2) Igen skriver du med den vinkel at, man bliver i samme takstområde. Jeg har den vinkel på det at jeg krydser flere, som pendler (og i øvrigt handler ind på vej hjem fra arbejde)

3) Personligt lader jeg mit kort ligge i pungen, selv ikke når jeg skal checke ind og ud, tager jeg det op. Så for mit vedkommende er slitagen til at overse. Første (og sidste) gang jeg smed mit kort væk, betalte Rejsekort A/S for forsendelsen. Og jeg beholdt pengene fra det gamle kort, på det nye. Hvis jeg havde smidt et klippekort væk, var det penge ud af vinduet.

4)Så det du mener er, at prisen for rejser kun skal stige for dem der er brugere af Rejsekortet? Det er fint, men så må bilisterne også selv betale for motorvejene - jeg bruger dem ikke. Eller i det mindste indføre roadpricing - jeg ser heller ikke Danmarks Radio. Er det der vi skal hen?

5) Igen, jeg rejser på tværs af Sjælland. Men, hvis jeg bosatte mig i Hovedstadsområdet, ville jeg stadig benytte mig af rejseplanen.dk, fremfor at tælle zoner - her kan jeg samtidig sammenligne priser, på de forskellige billettyper (også rejsekort-priser).

6) Om jeg ikke kan se problemet i, at jeg ikke kan rejse anonymt? Nej, det kan jeg ikke. Jeg har noteret mig fra de andre debatter her på sitet, at det er noget der optager mange brugere. Men, jeg må bare sige at det er fint med mig.
Everybody knows, you always pay hooker in cash! som Donny Douglas siger, og derfor hvis jeg skulle besøge en sådan, eller min elsker, eller andet min kone ikke måtte vide, ville jeg løse kontantbillet, og ikke benytte mig af rejsekortet. (OG, det er ikke fordi jeg siger, at alle der går op i anonymitet, har ondt i sinde) Men, lad dem bare logge mine rejser, I dont care.

  • 2
  • 4
Nils Bøjden

gt udstyr, findes der en app. (Rejsekortscanner).

Som ikke er støttet af Rejsekortet. Dermed bliver min dokumentation dels uanvendelig i konflikt dels kan den kun bnyttes af et fåtal med mobiler med NFC.

Og det giver stadig ingen mening at jeg skal opstøve en rejsekort automat på stationen for at sikre mig at standerens BIP rent faktisk er en transaktion. Dermed har man skabt et system som kræver besøg hos 2 automater placeret på forskellige lokationer på en station for at sikre mig at jeg har en billet. Det er en så idiotisk ide at den vil jeg ikke kommentere på yderligere.

  • 7
  • 1
Finn Thøgersen

Det er jo så ikke korrekt, udgifterne til at holde klippekortautomaterne vedlige er ganske beskedne, tallet har været fremme i debatten tidligere, og det er peanuts i forhold til Rejsekortets gigantregninger.

Vi kan hurtigt blive enige om at Rejsekortet er en dyr løsning.

Men mht klippekortautomaterne, så var situationen her i Nordjylland at de var voldsomt nedslidte og producenten væk for flere år siden.
I den sidste tid var det en kamp at have nok automater.
Her ude på de tynde ruter kørte de til tider uden i længere tid, og som passager lærte man at checke automaten inden man klippede, for til tider gik de i stå, så uret ikke opdaterede...

Mao var det rejsekortet eller en total udskiftning af alle automaterne.

Det kan have været anderledes i de øvrige traffikselskaber

  • 2
  • 0
Morten Hansen

Jeg bruger det offentlige til dagligt frem og tilbage til arbejde - både med S-tog og Bus.
Blandt nogle af de faste passagerer, jeg jævnligt støder på, er en blind passager (bogstaveligt talt), som både bruger bus og tog. Jeg har endnu ikke hørt den karakteristiske "rejsekorts-lyd" i hans på og afstigninger.
Men han kan da også få sine udfordringer, at skulle checke ind og ud med et rejsekort når han stiger på bus og tog. Selvom der er monteret blinde-striber på perronerne til advarsel mod at gå for tæt på kanten, er der vidst endnu ikke nogen der fører imod rejsekorts-standerne. For bare at tage nogle af problemerne.
Jeg er glad for min årskort til tog og bus, og ser ikke frem til at være afhængig af rejsekortet.

  • 2
  • 1
Christian Nobel

Mao var det rejsekortet eller en total udskiftning af alle automaterne.

Det kan have været anderledes i de øvrige traffikselskaber

Ja, men tallet har været fremme tidligere, og der var tale om et tocifret millionbeløb, peanuts i forhold til rejsekortet.

Og det er nok ikke det store problem at finde en producent - det er ikke nogen naturlov (kun i politikeres hoveder) at maskinerne skal være anderledes i Nordjylland.

  • 1
  • 0
Svend Eriksen

Der er nok forskel på, om Rejsekortet sparer en for penge eller ej, men jeg kan blot konstatere at på Odder-Grenå-banen, der vel er den største pendlerrute ved Aarhus, der kan det i hvert fald ikke betale sig, hvis man bor i en af de mange opladsbyer nær Århus.

Min kone blev overtalt af en DSB-ansat til at få Rejsekortet, og hun fik endda vist en udregning, hvor man kunne se, at hun ville spare penge. Efter nogle måneder satte jeg mig ned og så nærmere på udregningen, og det viste sig, at Rejsekortet cirka var 100 kroner om måneden dyrere end et periodekort.

Det giver da ingen mening at introducere et Rejsekort, der er bøvlet at lære at bruge (man skal vænne sig til at tjekke ind og ud, for ellers får man jo bøder), som tilmed er dyrere end de nuværende løsninger.
Jeg kan kun forestille mig én ting, der kan gøre Rejsekortet udbredt, og det er politisk tvang. Mon ikke vi snart ser det i form af, at klippekort og periodekort udfases, så man kun kan vælge Rejsekortet.

  • 2
  • 1
Klavs Klavsen

Alene fordi den er ONLINE.. så man kan slippe for at skulle vente på næste bus for at checke ud, man slipper for at stå i kø for at checke ind ved standere mm.

Jeg er en af de mange folk, som kan forstå nok om IT og har læst nok om hvordan rejsekortet virker og IKKE virker og især har bemærket PHKs skriv om samme rejsekort.. til at jeg holder mig laaangt væk fra det, så længe jeg kan.. Samtidigt ved jeg at de rejsekortet lavede en konkurrence om hvordan man kunne gøre det nemmere at bruge..

Her er min idé:
Erstat rejsekortet med en App med wifi og GPS adgang.

Hvordan ville det fungere?
Checkin: App'en skal "sniffe" efter wireless hotspot mac adresser - og genkende de MAC adresser hotspots i togene har - og/eller bruge GPS inkl. bevægelsesmønster til at fange at man steg på et tog.
Når den så fanger at man er steget på et tog, skal app'en alarmere brugeren på mobilen og bede dem trykke "Accepter" til at checke ind på den station de er på.

Checkin igen ved togskift (latterligt behov de har de rejseselskaber - men hvis det SKAL være):
App'en kan hurtigt fange at man nu er ved et NYT togs MAC hotspot - og igen bruge GPS til at opfange at man nu skifter tog.. man kan så diskutere om den lige skal bede om en accept af brugeren..

Checkud: Hvor svært er det at konstatere at MAC / GPS ikke længere passer med en kendt rute og ligeledes hastighed på brugeren..

Det kræver KUN at der er wifi i ALLE tog og busser.. hvilket der jo næsten er i forvejen og at app'en kender MAC's på dem.

Der kan snydes med den - ligesom med rejsekortet -men en kontrollør kan checke om der er snydt .

Det hele kan foregå anonymt, hvis man bare registrer et betalingskort med app'en - så ved rejseselskabet IKKE hvem du er.. de ved bare de har en kreditkort "subscription" der er godkendt på et betalingskort.. det øjeblik de ikke kan hæve betaling for en tur - kan de lukke den aftale og app'en kan sige "giv mig et nyt kreditkort"..

Skyd den ned!! :)

  • 1
  • 1
Klavs Klavsen

>Ingen smartphone,

De må jo så leve med en anden løsning. Jeg sagde ikke det skulle være alles løsning (selvom den jo nok i realiteten vil dække >90%.

>intet batteri på telefonen,

Så har du ingen billet. Det er jo så en del af modellen.. man kan købe enkeltbilletter som altid.

>ikke-fungerende wifi i togene,

Det må jo så være op til DSB og sørge for at WIFI'en er der.. hvis man sætter et ekstra SSID op, som ikke tager trafik, men bare kan findes ved scanning - så skulle det være ret svært at gå ødelægge :)

Derudover er GPS jo en ekstra mulighed at finde dig på. Derudover så har ONLINE også den fordel at man fra centralt hold kan fortælle app'en hvis der er problemer, der så kan tages højde for..

Derudover kunne app'en jo også bare bruge almindelig "AGPS" osv. som google gør - den rammer ret præcist også indenfor.. og så kan man bare vælge "check in" i app'en og den vil kunne foreslå den station du er nærmest..

Også når du sidder i toget.. stadig en stor fordel over rejsekortet.

>folk der spoofer deres Mac-adresse og laver et wifi-hotspot.

Hvordan er det et problem? Hvis din tlf. "vibrerer/bipper" og beder dig checke ind på "flintholm" og du ikke står i toget nær flintholm - så svar nej? :)
[/quote]

  • 2
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

De må jo så leve med en anden løsning. Jeg sagde ikke det skulle være alles løsning (selvom den jo nok i realiteten vil dække >90%.

Men fordelen (en af de få) ved rejsekortet er vel netop, at det er en løsning alle kan bruge.

Så har du ingen billet. Det er jo så en del af modellen.. man kan købe enkeltbilletter som altid.

Men det er da absolut en ulempe. Rejsekortet løber jo ikke tør for batteri.

Det må jo så være op til DSB og sørge for at WIFI'en er der.. hvis man sætter et ekstra SSID op, som ikke tager trafik, men bare kan findes ved scanning - så skulle det være ret svært at gå ødelægge :)

DSB er vel ikke ligefrem vidt berømmede for deres evner til at lave et wifi.

Og hvad hvis der der dukker 5 netværk op med enslydende navne? Hvilket et skal man så koble sig på?

Hvordan er det et problem? Hvis din tlf. "vibrerer/bipper" og beder dig checke ind på "flintholm" og du ikke står i toget nær flintholm - så svar nej? :)

Lad os antage, at nogen har lavet et falsk netværk ("TOG 244 MOD KOLDING" f.eks.).

Folk logger ind på det for at tjekke ind.
De går på nettet for at læse nyheder.
Der kommer en side frem som det første, hvor der står "Du skal bekræfte dine kortoplysninger for at kunne checke ind".

Hvor mange vil falde for det? 1%? 10%? 50%?

En app kan sagtens være en fin løsning, men den løser ikke det grundlæggende problem;

At rejseselskaberne insisterer på millimeterdemokrati omkring afregning.

  • 1
  • 1
Klavs Klavsen

Men fordelen (en af de få) ved rejsekortet er vel netop, at det er en løsning alle kan bruge.

tjae.. når de har købt et rejsekort, og husket at fylde penge på og når standeren virker osv. En app på mobilen så andre forudsætninger (strøm på mobilen osv.) - men den er væsentligt mere fleksibel og krav til vores egen mobil er folk mere vant til og bedre til at håndtere.. og man kan nemt i sådan en app tillade at flere checker ind/køber billet via samme mobil.. så hvis man er 2 afsted, kan man bare få billet via den andens.. ligesom med rejsekortet - bortset fra at man så ikke lige skal finde en "specialstander" osv.

Men det er da absolut en ulempe. Rejsekortet løber jo ikke tør for batteri.


Det så tilgengæld så meget andet.. har hørt om en del tilfælde hvor den sagde bip - og så duede standeren alligevel ikke, og man kan glemme at checke ud når man stiger af en bus og så er man på "r..".. osv.

I en online app kan du så meget mere end med et offline-kort.. og man kan så bare falde tilbage til offline hvis man vil implementere det, istedet for at default'e til offline med alle dets ulemper.

DSB er vel ikke ligefrem vidt berømmede for deres evner til at lave et wifi.

Og hvad hvis der der dukker 5 netværk op med enslydende navne? Hvilket et skal man så koble sig på?

Jeg tror du misforstår hvad jeg siger.. en computer kan kigge på MAC adresser mm. og det værste der kan ske, er at app'en foreslår at man checker ind på en station man ikke er på.. OG det kræver så at app'en ikke vha. GPS kan se at "noget er galt".. hvilket den sagtens burde kunne..

Så det burde ikke være så hulens svært at gøre det brugervenligt og uanset kræver det jo stadig at brugeren siger "Accept" til at checke ind - og ellers kan brugeren bare bruge app'en til at checke ind "manuelt".. når han ER steget ind i toget.. (og GPS osv. kan fortælle app'en hvor brugeren var) og man kan sagtens lave det (i og med det er online) så kontrolløren kan se præcis hvornår personen checkede ind.. (da han har serverens tid at se på)

  • 1
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

Som sagt, så kan jeg sagtens se hvor du vil hen.

Men at man skal opdrage folk til at logge på et tilfældigt åbent wifi-netværk i toget for at tjekke ind, mener jeg ikke er en god ide. Er der ingen sikkerhed på nettet, er det jo en smal sag for folk at sniffe efter passwords og andet godt.

Rejsekortet er noget bras. Så langt er vi enige. Men jeg mener ikke din løsning er skudsikker heller.

Og en app ændrer heller ikke på det grundlæggende problem, som jeg skrev tidligere.

  • 0
  • 0
Klavs Klavsen

Men at man skal opdrage folk til at logge på et tilfældigt åbent wifi-netværk i toget for at tjekke ind, mener jeg ikke er en god ide. Er der ingen sikkerhed på nettet, er det jo en smal sag for folk at sniffe efter passwords og andet godt.

øhh du misforstår stadigvæk. brugere skal ALDRIG logge på noget som helst wifi netværk.. mobilen scanner hele tiden efter hvilke wifi netværk den kan se.. app'en bruger så bare den viden til at blive klogere.. ligesom google's GPS også kan finde ud af hvor du er, baseret på WIFI..

Og de skal heller ikke sende passwords i cleartext eller andet skørt.

Rejsekortet er noget bras. Så langt er vi enige. Men jeg mener ikke din løsning er skudsikker heller.

Jeg mangler stadigvæk at vide hvor den fejler? den indsamler information og giver folk en "menu" til at checke ind og kan samtidigt sige hvis den ikke mener kunden står hvor kunden mener han vil checke ind.. og det kan så sammenholdes med WIFI info - som sekundær (udover GPS) info om HVOR mobilen er.. og uanset så kan kontrolløren nemt checke (op imod serveren der checkes ind på) PRÆCIS hvad tid kunden checkede ind og hvilken station kunden sagde han var på - og serveren ved præcis hvor det pågældende tog var på det tidspunkt kunden checkede ind via app'en og kan dermed finde snyd ganske nemt (og det kan man sågar automatisere og finde kunder der "er lidt sent på den" osv. hvis man skulle have lyst til det).

online gør hele forskellen - og for brugerne bliver det IMHO en kæmpe fordel at man ikke skal ud og finde en latterlig stander og bare håbe den faktisk virkede da den bippede.. og ikke har problemer med at fylde på, hvis ikke de ønsker kreditkort med autooptankning tilknyttet osv.

Og en app ændrer heller ikke på det grundlæggende problem, som jeg skrev tidligere.


Hvad er det grundlæggende problem den ikke ændrer på ? Er det takstzonerne - så er jeg sådan set enig i at de burde laves om, MEN app'en burde faktisk hjælpe på det, da kunder så ikke længere kan begå de fejl de kunne med klippekortet (min kone har selv fået bøde fordi hun ved en fejl kun købte 6 zoner på vej hjem, da udturen var 6 zoner - hun skulle have haft 7 hjem) - fordi app'en jo bare får checkin og checkud - præcis som rejsekortet og så udregner prisen.

  • 0
  • 1
Peter Kyllesbeck

Så det du mener er, at prisen for rejser kun skal stige for dem der er brugere af Rejsekortet? Det er fint, men så må bilisterne også selv betale for motorvejene - jeg bruger dem ikke. Eller i det mindste indføre roadpricing - jeg ser heller ikke Danmarks Radio. Er det der vi skal hen?


Jeg tror bilisterne så rigeligt betaler for motorveje og andre veje.
http://www.skm.dk/skattetal/statistik/provenuoversigter/afgifter-provenu... (Mio. kr)
Finansår 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014* 2015*
Afgifter Benzinafgift 9.209 8.876 8.736 8.132 7.719 7.457 7.241 7.200 7.400
Afgifter vedr. motorkøretøjer 35.603 33.027 24.112 25.634 25.762 25.275 27.782 28.349 29.859
Vægtafgift (grøn ejerafgift) 8.712 10.544 9.827 10.019 9.873 10.042 10.886 10.620 11.270
Registreringsafgift 24.321 20.031 12.001 13.390 13.760 13.125 14.914 15.740 16.540
Afgift af ansvarsforsikringer 2.097 2.040 1.855 1.855 1.758 1.731 1.600 1.600 1.650

Udgifter til veje (anlæg, vedligehold)
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/statistik/vejeneital/Side...
Totale vejudgifter fordelt efter vejtyper

Løbende priser (mio. kr.)
Tabel 1
År Hovedlandeveje Kommuneveje Samlede udgifter
2013 5.504 12.916 18.421

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

øhh du misforstår stadigvæk. brugere skal ALDRIG logge på noget som helst wifi netværk.. mobilen scanner hele tiden efter hvilke wifi netværk den kan se.. app'en bruger så bare den viden til at blive klogere.

Hvordan vil du kommunikere det ud til brugerne? "I skal sørge for at have jeres wifi tændt, men I må ikke logge på et netværk i toget"?

Og de skal heller ikke sende passwords i cleartext eller andet skørt.

Det kommer jo helt af sig selv, hvis man sidder på et åbent netværk og logger ind på en hjemmeside, der ikke er krypteret.. eller på en ftp-server, eller hvad har vi.

Jeg mangler stadigvæk at vide hvor den fejler?

Du har ikke læst hvad jeg skriver så.

  1. Løber man tør for batteri, så skal man enten køre ulovligt eller betale i dyre domme for en billet. En voldsom nedgradering fra den nuværende løsning.

  2. Har man ikke en smartphone - hvad så? Skal man så købe enkelt-billetter altid? Eller skal der laves en separat løsning?

  3. Wifi-issuet som nævnt ovenfor. I samme forbindelse kan det nævnes, at det ikke er sikkert, at en app i Windows Phone og iOS (går ikke ud fra det er et issue i Android) overhovedet kan læse MAC-adressen på alle accesspoints i nærheden.

Og så er der hele privacy-issuet.

Du skriver, at kontrollørerne nemt kan tjekke hvor kunden var på et givent tidspunkt. Det må jo betydes, at det skal gemmes et sted. Det har jeg absolut ikke lyst til.

Sidst, men ikke mindst, er dit forslag vel også på kant med lovgivningen:

http://www.version2.dk/artikel/cookielov-tvinger-dansk-selskab-i-knae-me...

Hvad er det grundlæggende problem den ikke ændrer på ?

Takstzonerne, ja.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Jeg mangler stadigvæk at vide hvor den fejler?


Din løsning er unødigt kompliceret og kræver et væld af nye og sikre tiltag mht infrastruktur.
Desuden kræver du, at alle rejsende (der vil bruge en eller anden form for 'smart'-billet) har en smartphone med et antal apps og åbent for diverse tjenester (din GPS-position, scanning af WiFi-net etc).
Hvor mange tror du ikke kan eller vil bruge en for dem så kompliceret IT-sovs (med boller =hardware) i stedet for et simpelt kort (rejsekortet) med simple regler og som kan benyttes på samme simple måde af alle, som kunnne/kan benytte et klippekort. Det koster heller ikke meget i fremstilling, for hvem skal betale den nødvendige smartphone i din løsning?

  • 1
  • 1
Martin Pedersen

Det er da klart at det er synd for bilisterne at de har afgifter for tusindvis af kroner. Men, jeg holder stadig på at Rejsekortet er godt for mig, sålænge jeg kan se flere penge til mig selv på bundlinien. Men, det betyder ikke at jeg forbyder dig at have en anden mening, eller at der er nogen der kan komme til at betale mere for visse rejser, med rejsekort end med en papirbillet.

Som jeg vist skrev andetsteds har Rejsekortet efter min mening skudt sig selv i foden, ved at promovere sig på rabatter. Slutteligt tror jeg rejsekortet er kommet for at blive, uanset hvor meget vi debattere for og imod. Det vil i alle tilfælde kræve en stærk leder politisk, at lukke hele butikken. Men, hvem ved...

  • 1
  • 3
Frederik Jensen

Rejsekortet er simpelt og nemt for de rejsende.

Check ind når du stiger på, check ud når du stiger af.

Jeg har godt nok svært ved at forestille mig et system, som er lettere at bruge! Det skulle lige være en chip i armen, som automatisk checkede ind/ud - men den hopper vi ikke på...

Og hvis det kunne tilfredsstille de glemsomme, så kunne man åbne op for rapportering af glemte "check ud" via nemID og en "tro og love"-erklæring (maks 3 rapporteringer/år). Bum.

  • 3
  • 4
Jan Nielsen

Rejsekort:
(Espergærde - Hellerup - Bispebjerg), retur =
6 gange om dagen x 20 dage = 120 gange pr. måned, jeg skal forholde mig til min tur til og fra arbejde

Månedskort:
1 gang om måneden (0, hvis jeg har abonnementsordning)!

  • 3
  • 2
Martin Pedersen

[quote]
Ja, men det problem kunne langt hen ad vejen løses hvis man ikke havde den bizarre ide om at 3 x 2 zoner ikke skal koste det samme som 1 x 6 zoner.
[\quote]

Men, det er vel ikke rejsekortets skyld? Frederik Jensen har da en stærk pointe, når han taler om kort galleriet. Med klippekort skal jeg for ti rejser med det samme. Med rejsekortet betaler jeg for det jeg får. Jeg tror en hel masse københavnere overser at en hel masse pendlere får meget ud af rejsekortet, fremfor fx. månedskort. Jeg sparer 25% i rejseudgifter på at forholde mig til min rejse, 6 gange om dagen og det er fint. (Slagelse-København-Holte)Tænk på hvor mange gange man forholder sig til sin mobil tlf dagligt.

  • 1
  • 2
Christian Nobel

Men, det er vel ikke rejsekortets skyld? Frederik Jensen har da en stærk pointe, når han taler om kort galleriet.

Både og, men det er i hvert fald ikke klippekortets skyld som som så - egentlig er der intet til hinder for (andet end politikernes modvilje) at simplificere klippekortets prisforskel, uden det ellers ville påvirke det overordnede og tåbelige zonesystem, som både klippekortet og rejsekortet lider under.

At man så ikke gør det, er jo så også en måde at (kunstigt) favorisere rejsekortet.

  • 1
  • 2
Nils Bøjden

Det gjorde jeg nu ikke: (men moms, ja)

Jeg genopliver lige denne et kort øjeblik. Jeg fandt en mere billisterne betaler for:

Storebæltsforbindelsen havde en aftale med finansministeriet om en betaling for vedligeholdelse af det der egentlig var BaneDanmarks ansvar. Dette ophører fra 2016 (formodentlig). Der allerede fjernes ca 200 mio om året. Dette svarer til ca 0.4 mia om året.

Derudover er der planer om at Storebæltsforbindelsen dels skal finansiere underskuddet på Fehmern og dels skal der trækkes ca 1 mia om året ud til Infrastrukturfonden.

Samlet ekstra omkostning for billisterne: ca 1.5 mia om året.

På bagsiden af Version2:

http://ing.dk/artikel/storebaelts-kunder-faar-ekstraskat-paa-142-milliar...

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8166436/Storeb%C3%A6lts-kunder-f%C3%A5r...

  • 1
  • 0
Henrik Pløger Stougaard Nielsen

Jeg brugte rejsekortet hver dag, og betalte ca. 6 kr. pr. tur (5.73 kr.). En almindelig billet kostede 20 kr. pr. tur, klippekort kostede 15.5 kr. pr. tur og periodekort kunne slet ikke betale sig, da det ikke er alle dage, jeg er på arbejde. Man betaler for 30 dages perioder, men jeg er ikke på arbejde i weekenderne, så det er allerede 8 dage mindre, dvs. 22-3 dage, at man skal dividere prisen ud på. Periodekortet er derfor ofte dyrere end klippekortet, men billigere end kontantbillet — her i Jylland.

Nu skiftede jeg så arbejde og priserne er i mellemtiden steget meget, så nu koster kontantbilletten 30 kr., og rejsekortet ca. 11 kr. på samme rabattrin.

Før rejsekortet har jeg ikke tal på, hvor mange gange jeg er kommet for sent til mit tog, fordi der var kø foran billet- og klippekortautomaterne (krøllede klippekort, ældre mennesker, osv.).
Eller den sjældne gang jeg er i København og — ups — klippekort fra Jylland virker ikke i de sjællandske gule klippekortautomater, og omvendt. Løbe, løbe, løbe op ad trapperne til billetautomaterne ved Valby St. (som er oppe ad et par trapper over skinnerne) — godt jeg ikke er kørestolsbruger — indsætte kort — panik! toget kommer!, vælge endestation, betale for billet. Løbe, løbe, falde ned ad trapperne igen og ind i toget i sidste øjeblik. Men hov, i min forvirring har jeg ikke set, at det er det forkerte s-tog, som er kommet for sent, og mit tog er yderligere forsinket pga. nedfaldne blade, køreledninger, mennesker, younameit. Så ud igen, tilbage til foregående station.

Rejsekortet har medført en del mindre løben og en del mindre forvirring for mit vedkommende. Og så virker det overalt. Jeg så gerne en digital version af kortet på min mobil, men det kræver jo at man enten har en telefon med MiFare-chip, eller at rejsekortet opdaterer alle sine standere til gængs NFC. AFAIK så er MiFare bare et proprietært codec, som bliver lagt ovenpå NFC, så en firmwareopdatering burde kunne gøre det. Det ville også spare Rejsekort A/S for en del licensudgifter til NXP, som ejer MiFare-teknologien. Ligeledes ville man så kunne bruge sit betalingskort med kontaktløs funktion som "rejsekort", som man kan i London Underground, og sin telefon.

Mit eneste problem med rejsekortet er den latterlige ekstra tidsberegnede afgift, som bliver lagt oveni, hvis bussen er forsinket. Pga. letbanebyggeriet i Aarhus er min bus ofte op til 20 minutter forsinket. Jeg skifter fra en anden bus, så de 20 minutter bliver ofte 30 kr. ekstra oveni normalprisen — sidst betalte jeg 42.5 kr. mod 20 kr. for en almindelig kontantbillet. Det er ikke sværere end at gå ind på hjemmesiden og klage over det, og pengene bliver altid refunderet, men det giver ingen mening. Der er 2 timers omskiftningstid i i Aarhus inden for MidtTrafiks område. Dette burde egentligt også være tilfældet på Rejsekortet, men trods utallige klager er der ikke sket noget. Man burde helt afskaffe denne "tidsafgift", for det kan ikke passe, at man skal betale ekstra, når transportmidlet er forsinket.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize