Derfor er Fælles Medicinkort en it-succes: Intet abe-skubberi mellem leverandører

Det Fælles Medicinkort løb af med Digitaliseringsprisen 2011, blandt andet fordi leverandøren af det centrale system har taget ansvar ud over egen løsning. Ren win-win, siger direktøren.

Det er en klassisk problemstilling i både private og offentlige digitaliseringsprojekter: Leverandøren udvikler sin løsning, hakker alle flueben af i kravspec'en, indløser checken ? hvorefter problemerne opstår. For alt, hvad der hedder integrationer til alle organisationens andre it-systemer, er jo ikke leverandørens hovedpine.

Men sådan er det ikke med det Fælles Medicinkort. Løsningen, der netop har vundet Digitaliseringsprisen 2011, er nemlig blevet til i et angiveligt forbilledligt samarbejde mellem hovedleverandøren Trifork og alle de underleverandører, der skal integrere systemer til FMK, som løsningen hedder i folkemunde.

Læs også: Det fælles medicinkort vinder Digitaliseringsprisen ? 'og så er det open source'

»Hvis lægen sidder ude i konsultationen, og systemet hænger, jamen så virker løsningen bare ikke. Uanset om vores del fungerer upåklageligt, og problemerne ligger alle mulige andre steder. Derfor går vi som leverandør af den centrale del ind og tager ansvar, der ligger ud over vores del,« forklarer direktør for Trifork Public, Jesper Grankær Carøe til Version2.

Selve FMK er bygget op omkring Triforks centrale modul, der systematiserer data fra blandt andet Lægemiddelstyrelsen. Dette modul kan praktiserende læger, hospitaler, ambulancetjenester, sundhed.dk og andre så integrere op mod, og typisk sker forbindelsen over Sundhedsdatanettet. Så hvis den enkelte bruger oplever, at løsningen er i knæ, er der rigtig mange steder, kæden kan være hoppet af.

Læs også: Læger til Bertel H.: Ingen aftale om elektronisk medicinkort uden kompensation

»Hvis det ikke virker, kunne vi i princippet være ligeglade, for en typisk it-leverance bliver målt i en snitflade eller i driftcenteret, men vi trækker som sagt ansvaret længere ud. For det er her, projektets egentlige succes bliver defineret,« gentager Jesper Grankær Carøe.

Selv om det umiddelbart kan virke mærkeligt at tage et ansvar for noget, der i udgangspunktet ligger uden for ens egen løsning, er Jesper Grankær Carøe overbevist om, at det er god forretning.

»Glade kunder giver god forretning. Og det, at vi rækker ansvaret længere ud, er ikke nødvendigvis det samme som, at det er gratis. Når vi hjælper partnerne med ansvar længere ude i løsningen, får vi en timebetaling for det,« siger han.

Læs også: Dagens positive: Sådan blev det fælles medicinkort en it-succes

»Vi kan for eksempel ikke gå ind på et sygehus og rette i en særlig IBM-løsning, men hvis vi kan hjælpe dem med at finde fejlen, så har det en enorm stor værdi,« lyder argumentet fra Jesper Grankær Carøe, der gerne ser konceptet udbredt til hele it-verdenen:

»Der er masser af kunder, der gerne vil have den samme succes som FMK, og som er dødtrætte af den klassiske it-leverandør, der smutter fra sit ansvar.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Carsten Levin

Har fra en del cases hørt om meget dårlige erfaringer, bl.a. cases gennemført under SundhedsIT. Dertil: Projektet er til nu forsinget 2-3 år. Findes der en dato for hvornår jeg kan gå ind og se mit FMK. Mener det var oktober 2009 der var den oprindelige udrulningsdato og derefter er det bare forsvundet ud i horisonten.

Men som sagt: Kan jeg gå ind og se mit FMK?

Og kalenderen er, som det fremgår ikke rigtig opdageret:-)http://www.sdsd.dk/Aktuelt/Kalender.aspx

Mvh

CL

Ps. Må jeg tilføje at efter de store katastrofer med epj og lignende mere ambitiøse projekter mener jeg det er rigtig godt at lave et projekt efter en veludtænkt laveste fællesnævners princip, som faktisk burde have været gennemført og introduceret i reel drift efter planen. Jeg håber fortsat på dette projekt, men en succes kan man ikke kalde noget der forsinkes i årevis.

  • 0
  • 0
#2 Jesper Grankær Carøe

Hej Carsten

Den centrale del af Fælles Medicinkort har kørt i drift siden oktober 2008 og der er løbende koblet stadig flere læger på systemet.

Udrulningen har rigtig nok været forsinket, men dette skyldes en manglende overenskomst for de praktiserende læger og ikke tekniske problemer.

Overenskomsten er nu på plads, og det er derfor også nu at Fælles Medicinkort igen kommer i medierne.

Du kan se dit eget FMK via Sundhed.dk (https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=73792.1) eller via Medicin-IT.dk (https://www.medicin-it.dk/)

Du kan læse de nyeste informationer om Fælles Medicinkort her: http://www.nsi.dk/Projekter/FMK.aspx

Mvh Jesper

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere