Derfor bruger Amnesty overvågningscookies trods egen kritik af samme: »De fungerer som gatekeepers«

Illustration: Bigstock
Tech-giganter som Facebook og Google overtræder menneskers ret til privatliv ved at indsamle omfattende mængder af personfølsomme oplysninger ifølge Amnesty International. Men besøger man Amnesty Internationals danske hjemmeside, bliver man mødt af flere tredjepartscookies fra netop Facebook og Google.

Amnesty International har været hård i sin kritik af tech-giganterne Google og Facebook.

I en rapport kritiserer organisationen blandt andet de to virksomheder for at fratage mennesker retten til både privatliv og oplysning ved at profilere og overvåge dem for derefter at tilpasse indhold personligt efter denne profil.

Men til trods for den omfattende kritik af de store selskaber og deres overvågning anvender Amnesty International selv i flæng cookies fra Google Analytics og YouTube, der blandt andet sporer besøgende gæster på hjemmesiden og deres eksakte adfærd.

Cookien fra Google Analytics giver Google mulighed for at se, hvad gæster på Amnestys hjemmeside klikker på, og hvor lang tid de bruger på at læse eller se det enkelte indhold.

På Amnesty Internationals danske hjemmeside får man serveret 13 forskellige cookies, der anvendes til samme eller lignende marketingformål.

Fem af disse stammer fra Google eller Googles underselskaber, mens to af dem stammer fra Facebook.

De syv cookies fra Google og Facebook på den danske hjemmeside bruger de dataindsamlingsværktøjer, som Amnesty International netop kritiserer selskaberne for at bruge til at overvåge og spore besøgende brugere og deres aktivitet på hjemmesiden.

På Amnesty International Danmarks hjemmeside kan man læse, at de syv marketingcookies fra Google og Facebook blandt andet bruges til ‘online marketing ved at indsamle oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet’ med henblik på at ‘levere, måle og forbedre relevansen af annoncer’ til brugeren.

Læs også: Erhvervsstyrelsen: ’Gå videre’ må ikke længere bruges som samtykke

Uundgåelige selskaber

Hos Amnesty Internationals danske afdeling kan man godt se problemet og det paradoksale i, at man anvender de datastøvsugende værktøjer fra Google og Facebook, som man selv kritiserer.

Det fortæller Elise Bangert, der er politisk og juridisk rådgiver hos Amnesty International Danmark.

»Vi ved, at vi kritiserer virksomheder, mens vi samtidig bruger deres ydelser. Og det er en del af vores frustration, at de fungerer som gatekeepers, hvor det er svært at komme udenom at bruge dem,« siger Elise Bangert.

Læs også: Rapport: Cookies på offentlige myndigheders hjemmesider indsamles til marketingformål i stor stil

‘Gatekeeper’ skal i denne sammenhæng forstås som betegnelsen for, at Google og Facebook kontrollerer så store dele af internettets mest populære tjenester, at man som organisation bliver nødt til at anvende disse tjenester, hvis man ønsker, at ens historier når ud til det bredest mulige publikum.

»For at vi kan nå ud til personer og fortælle om de problemer, som vi bekymrer os om, så har vi ikke mulighed for at stoppe med at bruge Google og Facebook, for uden dem vil vi også blive begrænset i vores måde at komme ud i den digitale verden på,« siger Elise Bangert.

Ifølge Elise Bangert arbejder Amnesty International Danmark i disse dage på en løsning, hvor gæster på Amnestys hjemmeside kan gå ind og fravælge specifikke cookies efter eget ønske.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anne-Marie Krogsbøll

...godt nok skuffet over. Ta' jer sammen!

Hvis det skulle være rigtigt, at de simpelthen er umuligt at komme uden om, så understreger det da i den grad, hvor kuppede vi er blevet - så er vi jo decideret fanger.

Men kan det virkeligt være rigtigt?

  • 21
  • 0
#2 Joe Sørensen

...godt nok skuffet over.

Sødt at når man click'er sig ind på rapporten, så blokkere Firefox for en række tracking cookies. Fx 2 fra Facebook. Og det gør Firefox allerede før man trykket på "I accept cookies" knappen i brugen af siden.

Men der burde vel ikke være tracking cookie overhåvedet før jeg trykker på "I accept cookies" knappen? Eller har jeg misforstået reglerne?

  • 18
  • 0
#6 Bjarne Nielsen

Lad mig først anbefale Amnestys rapport; hvis man mangler noget at lave i den nært forstående weekend, så prøv at læse den.

Men så bliver jeg også nødt til lige at gå i rette med Amnestys talsperson:

Jeg anerkender, at det ikke giver mening, at hvis Amnesty skulle undgå at have en tilstedeværelse på f.eks. Facebook, når nu Facebook for så mange nærmest er synonymt med internettet. På samme måde er Google også utroligt besværlig at komme udenom. Det er bare ikke det, som der er tale om.

For det at have en tilstedeværelse, hvor folk nu engang er, betyder ikke, at Amnesty behøver at lægge ryg til cookies eller kode fra Facebook eller Google, når man går ind på deres side. Faktisk er det ikke vanskeligt at holde dem i armslængde, så det stadig er muligt for dem, som måtte ønske at dele Amnestys arbejde på SoMe at gøre dette nogenlunde sømløst, uden at SoMe kommer med på en lytter før det er noget, som brugeren ønsker at gøre.

Nu laver Amnesty så meget, men lige netop når vi taler om denne rapport, så ville det endda have været et fint lille gimmick, hvis det at dele rapporten via SoMe, som f.eks. et Facebook "like", afstedkom et lille apropos.

Og til sidst:

Ifølge Elise Bangert arbejder Amnesty International Danmark i disse dage på en løsning, hvor gæster på Amnestys hjemmeside kan gå ind og fravælge specifikke cookies efter eget ønske.

Kære Amnesty, tilvalg, ikke fravalg. Gå nu selv foran og vær et godt eksempel. Ingen Facebook kode eller cookies eller andet, før brugeren selv viser eksplicit interesse for det. I kan godt selv. Det er altså ikke så svært. Vi tror på jer!

  • 23
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere