Amnesty International har været hård i sin kritik af tech-giganterne Google og Facebook.
I en rapport kritiserer organisationen blandt andet de to virksomheder for at fratage mennesker retten til både privatliv og oplysning ved at profilere og overvåge dem for derefter at tilpasse indhold personligt efter denne profil.
Men til trods for den omfattende kritik af de store selskaber og deres overvågning anvender Amnesty International selv i flæng cookies fra Google Analytics og YouTube, der blandt andet sporer besøgende gæster på hjemmesiden og deres eksakte adfærd.
Cookien fra Google Analytics giver Google mulighed for at se, hvad gæster på Amnestys hjemmeside klikker på, og hvor lang tid de bruger på at læse eller se det enkelte indhold.
På Amnesty Internationals danske hjemmeside får man serveret 13 forskellige cookies, der anvendes til samme eller lignende marketingformål.
Fem af disse stammer fra Google eller Googles underselskaber, mens to af dem stammer fra Facebook.
De syv cookies fra Google og Facebook på den danske hjemmeside bruger de dataindsamlingsværktøjer, som Amnesty International netop kritiserer selskaberne for at bruge til at overvåge og spore besøgende brugere og deres aktivitet på hjemmesiden.
På Amnesty International Danmarks hjemmeside kan man læse, at de syv marketingcookies fra Google og Facebook blandt andet bruges til ‘online marketing ved at indsamle oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet’ med henblik på at ‘levere, måle og forbedre relevansen af annoncer’ til brugeren.
Uundgåelige selskaber
Hos Amnesty Internationals danske afdeling kan man godt se problemet og det paradoksale i, at man anvender de datastøvsugende værktøjer fra Google og Facebook, som man selv kritiserer.
Det fortæller Elise Bangert, der er politisk og juridisk rådgiver hos Amnesty International Danmark.
»Vi ved, at vi kritiserer virksomheder, mens vi samtidig bruger deres ydelser. Og det er en del af vores frustration, at de fungerer som gatekeepers, hvor det er svært at komme udenom at bruge dem,« siger Elise Bangert.
‘Gatekeeper’ skal i denne sammenhæng forstås som betegnelsen for, at Google og Facebook kontrollerer så store dele af internettets mest populære tjenester, at man som organisation bliver nødt til at anvende disse tjenester, hvis man ønsker, at ens historier når ud til det bredest mulige publikum.
»For at vi kan nå ud til personer og fortælle om de problemer, som vi bekymrer os om, så har vi ikke mulighed for at stoppe med at bruge Google og Facebook, for uden dem vil vi også blive begrænset i vores måde at komme ud i den digitale verden på,« siger Elise Bangert.
Ifølge Elise Bangert arbejder Amnesty International Danmark i disse dage på en løsning, hvor gæster på Amnestys hjemmeside kan gå ind og fravælge specifikke cookies efter eget ønske.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.