Derfor blev domstolenes it-revolution dobbelt så dyr og seks år forsinket

Hele processen har været udsat for massiv kritik ad flere omgange.

Hvad der oprindeligt skulle have været en forholdsvis simpel it-platform, der kun skulle samle trådene fra en række ældre systemer hos de danske retter, er over otte år vokset sig større og større.

Nu skal systemet erstatte de gamle løsninger, det tidligere blot skulle forbinde. Og en helt ny webportal skal sikre, at alle har adgang til de mange data og dokumenter hele tiden.

Derudover skifter systemet officielt navn fra Juridiske FagSystemer (JFS) til Civilsystemet.

Men de mange nye funktioner er ikke den eneste grund til, at projektet er blevet mere end dobbelt så dyrt som oprindeligt tiltænkt for Domstolsstyrelsen.

»Det er aldrig sjovt at bede om budgetforøgelse flere gange, men jeg synes, vi har haft rigeligt gode grunde til det. Ja, vi har været for optimistiske omkring, hvor lang en pilotfase vi havde brug for,« siger Sandra Kaae Bauer, der i 2012 overtog et noget forslået projekt som projektchef for Domstolsstyrelsen.

«Og det er dét, der rammer os nu,« fortsætter hun og hentyder til, at Domstolsstyrelsen den 13. juni måtte informere politikerne om, at man laver endnu en budgetforøgelse på yderligere 26 millioner.

Læs også: Dobbelt så dyrt, superforsinket it-system lige inden lancering: Send 26 millioner mere

Et større behov for advokatbistand og renter i rå mængder har også gjort projektet betydeligt dyrere end forventet. For når offentlige instanser skal låne til projekter, skal der lånes af staten, og det sker i skrivende stund til en rente på omkring fem procent.

Læs også: Stille it-revolution hos domstolene: Post-its, ringbind og håndskrevne noter bliver nu smidt ud

Bliver projektet seks år forsinket, er renter med renters renter i JFS’s tilfælde pludselig 30 millioner, og det er en forholdsvis stor del af den samlede pris for hele det nye system, der tæller 160 millioner.

Renterne er penge, der betales til staten fra Domstolsstyrelsens budget, og som der derfor ikke bliver hverken udviklet eller vedligeholdt it-systemer for. Når man udvikler statslig it, er tid i allerhøjeste grad penge.

Forsinket igen og igen

Den første udgave af JFS skulle egentlig kun tage omkring to år at udvikle, men siden projektet blev søsat i 2009, er det rendt ind i en lang række forskellige problemer.

Først blev det tydeligt, at det var sværere at få den oprindelige it-platform, JFS, til at integrere med de eksisterende, forskellige systemer i de forskellige dele af retssystemet.

Læs også: Domstolsstyrelsen ændrer taktik: Bygger agilt ovenpå skrottet ESDH-projekt

Det skabte store forsinkelser og en tvivl om, hvorvidt systemet nogensinde ville blive en succes. Politikerne blev dengang trætte af nye, større budgetter til et system, der ikke virkede sundt. Oppositionen stillede kritiske spørgsmål, og Finansudvalget truede med at slukke for udviklingen.

Læs også: Minister beklager forsinket og fordyret it-system til domstole

I den forbindelse blev der stillet krav om, at Domstolsstyrelsen beviste, at systemet overhovedet kunne komme til at virke. Derfor prøvede man at teste systemet uden de besværlige integreringer til de gamle systemer, og det så yderst lovende ud. Uden at være tilsluttet de gamle systemer fungerede platformen udmærket.

Projektet fik derfor lov at leve videre.

Læs også: Domstolsstyrelsens kriseramte it-projekt får lov at køre videre

»Herefter beder vi eksterne konsulenter om at undersøge, i hvilken retning projektet skal bevæge sig videre. Vi undervurderede kompleksiteten og ville derfor finde ud af, hvordan vi kom videre,« fortæller Sandra Kaae Bauer.

De eksterne konsulenter fandt dengang frem til tre veje at gå: Enten skulle man indkøbe en helt standard ESDH-løsning, man kunne købe en ESDH-løsning ind, der er skræddersyet og testet til det amerikanske retssystem, eller man kunne udvide det daværende JFS-system til helt at erstatte de besværlige, gamle løsninger i stedet for at integrere med dem.

»Det leder selvfølgelig til nogle svære overvejelser om, hvad der er bedst for os. Men vi ender med at vælge den sidste løsning, der samtidig indeholder en webportal, der nu kaldes minretssag.dk,« fortæller Sandra Kaae Bauer. Umiddelbart fik Domstolsstyrelsen en ny bevilling, der dækker de udgifter, der måtte komme med det nuværende, større Civilsystem.

Dilemma på dilemma

Og der har været flere andre bump på vejen, der har resulteret i flere udviklingsopgaver. Man har eksempelvis fra start prioriteret at spørge private advokater der skal bruge systemet, til råds om, hvordan systemet skal udvikles for at fungere optimalt for dem, og de mange input har forsinket processen.

»Forsinkelserne har selvfølgelig skabt nogle diskussioner mellem os og leverandøren (Globeteam, red.), og kompleksiteten har overrasket både os i Styrelsen og Globeteam, tror jeg,« siger Sandra Kaae Bauer.

Derfor har Domstolsstyrelsen valgt selv at afholde de udgifter, der er kommet som følge af forsinkelsen, i stedet for at kræve at Globeteam betaler for forsinkelserne. Ekstra udgifter tæller eksempelvis de ekstra renter og udgifter til eksterne jurister og konsulenter, der løbende har taget pulsen på projektet.

Konsulenter fra Software Improvement Group (SIG) er blevet hyret ind til at se koden efter i sømmene, og jurister har blandt andet sørget for, at man ikke bevægede sig så langt ud over det oprindelige udbud, at Civilsystemet og den tilhørende webportal skulle sendes i udbud igen.

Et andet dilemma, der har hjemsøgt Civilsystemet, er spørgsmålet om, hvor 'dybt' et system man skulle lave. Hvor langt ned i sagsbehandlingen skal systemet fungere, og hvor meget kan man understøtte med systemet, før det bliver for komplekst?

»Vi er nu landet på noget, der minder om et 80/20-forhold, hvor systemet kan håndtere 80 procent af sagsbehandlingen og det er et ret dybt system. Er det for dybt?« spørger Sandra Kaae Bauer og svarer selv;

»Det tror jeg egentlig ikke.«

Hvad er ‘godt nok?’

Hun beskriver it-udvikling som det digitale svar på byggebranchen. Der opstår hele tiden små og store problemer, herunder også mellem leverandøren og kunden, i dette tilfælde Globeteam og Domstolsstyrelsen.

»Så er spørgsmålet jo, hvad der er godt nok. Ville en anden leverandør have gjort det bedre? Det ved man jo ikke, men jeg kan konstatere, at Globeteam har lagt meget energi i at forstå de forskellige brugeres behov.«

Og trods de mange rettelser og den løbende tilpasning er det ikke et perfekt system, der i løbet af efteråret udrulles i bølger til alle Danmarks retter.

»En af de største farer er, at folk måske tror, det er et perfekt system, der rulles ud nu. Det er det ikke. Og sådan vil det altid være, når man udruller førstegenerations-software,« siger Sandra Kaae Bauer.

Efterhånden som systemet udrulles i bølger, skal det nu finpudses. Hvor lang tid der vil gå, før Civilsystemet er helt udrullet, kan Domstolsstyrelsen ikke sige med sikkerhed, men man regner med, at udrulningen vil være færdig i sommeren 2018.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
Finn Christensen

..kompleksiteten har overrasket både os i Styrelsen og Globeteam..

Anno 2017 og it er da forlængst noget velkendt ud i verden hos os almindelige.

Fremragende skoleeksempel fra en af højborgene i djøf-land.

Dobbelt så dyrt, superforsinket med ~6 år efter planen, aner ikke hvad man egentlig havde gang i og fik det (man ikke vidste) bestilt og laver selvfølgelig bestillingen om undervejs i projektet - suk.

Michael Cederberg

Når nu det tydeligvis er os borgere der betaler al udviklingen, så håber jeg at koden også er vores? Og personligt ville jo foretrække at det blev lagt åbent for alle, men i det mindste er ejerskabet på plads?

Du skulle i stedet håbe på at et privat firma ejer koden og har held med at sælge samme løsning til andre lande. Det vil være den bedste løsning fordi der således vil være flere til at betale for udviklingen og til at holde et udviklingsteam i luften. I praksis vil det aldrig ske fordi processer og regler i danske myndigheder er unikke.

Det bedste vi kan håbe på er at systemet er ok nu og ender med at løse opgaven og kører de næste 20 år.

Realistisk set så bliver der på et tidspunkt leveret et system som allerede ved afleveringen ikke er godt nok. Projektet lukker ned og alle IT folk som kender noget til det forsvinder. Domstolsstyrelsen vil stå med ejerskab til et system som ingen kender indmaden i og hvor der kun kam laves ganske små ændringer til. Om 5-10 år vil man så erkende at systemet ikke kan videreudvikles og et nyt system ryger i udbud ...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017