DSB klokker i app-opdatering til iPhone: Nu står der 'demo' på gyldigt periodekort

Ved en fejl har DSB skubbet det forkerte skærmbillede ud i forbindelse med en app-opdatering af iOS-versionen af Din Offentlige Transport.

Bruger du et digitalt periodekort i forbindelse med offentlig transport på en iPhone, har du måske de seneste dage lagt mærke til et demo-stempel på skærmbilledet, selvom kortet er gyldigt. Konkret drejer det sig om app'en fra DOT - Din Offentlige Transport.

Det er et samarbejde mellem DSB, Movia og Metroselskabet om at skabe en bedre og mere sammenhængende offentlig transport på Sjælland og Øerne, fremgår det af organisationens hjemmeside.

Ifølge Version2's oplysninger skyldes problemet, at DSB har udstyret app'en i iPhone-udgaven med et forkert skærmbillede. Og da Apple først skal godkende en ny udgave af app'en med det rigtige skærmbillede, går der nogle dage, før en opdateret udgave uden demo-tekst finder vej ud til brugerne.

Solutions architect og partner i app-virksomheden iDeal Development Esben Bjerregaard fortæller, at der tidligere har været forsøg på falsk markedsføring i forhold til apps i Apples App Store, og at det har foranlediget en mere grundig godkendelsesproces, som typisk tager nogle dage:

»Det varierer meget. Det kan være alt fra tre til ti dage afhængig af, hvor uheldig man er. Man kan bede om at få et expedited review, hvor det så går lidt stærkere. Typisk én til to dage.«

Ifølge Esben Bjerregaard koster det ikke noget af få fremskyndet sagsbehandlingen hos Apple.

»Men der er en begrænsning på, hvor ofte man kan bede om det; man kan også godt få afslag på det.«

Esben Bjerregaard fortæller, at der ikke er samme godkendelsesproces i forhold til apps hos Google Play, hvor app-ændringer slår igennem næsten med det samme.

DSB beklager gener

Det har ikke været muligt at få et egentlig interview med DSB, som er den virksomhed i samarbejdet, der ifølge Movia udtaler sig i sagen.

Af en mail sendt via DSB's presseafdeling fremgår det, at forretningsudviklingschef i tog-transportvirksomheden Aske Wieth-Knudsen udtaler følgende:

»Vi oplever i øjeblikket, at der står Demo på iOS-udgaven af DOT-app'en, og jeg vil gerne beklage de gener, det giver vores kunder, indtil skærmbilledet er rettet. Problemet opstod, da app'en blev opdateret med de nye takster under Takst Sjælland.«

Selvom der står demo i app'en, så er kortet stadigvæk gyldigt og vil ikke blive afvist i bus, tog og metro, fremgår det af DOT-hjemmesiden.

»App'en fungerer, som den skal. Barkoden, som er den, der viser togpersonalet, at billetten er gyldig, er ikke påstemplet demo,« lyder det videre i det skriftlige svar fra Aske Wieth-Knudsen, som fortsætter:

»Fejlen har ikke været på Android-telefoner. Den er begrænset til iPhones, hvor en bug i app'en har medført, at der står Demo på skærmene. DSB har gjort Apple opmærksom på udfordringen, og vi forventer, at der kommer en ny version af app'en i indeværende uge.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Robert Winther

Jeg har siden de afskaffede den automatisk opdatering af papir-periodekortet forsøgt at få deres periode-app til, automatisk at forny mit periodekort.

Mange af månederne har jeg fået en besked om at et nyt periodekort var klar til download, kun for at konstatere at der aldrig kom noget nyt periodekort. Og jeg har naturligvis ikke turde forny manuelt, når der tilsyneladende var et nyt på vej automatisk.

Men måned efter måned er der sket det samme: Midt om natten, den dag mit periodekort burde være blevet fornyet, har jeg i stedet fået en mail : "Automatisk fornyelse på dit Mobilperiodekort er blevet annulleret".

Andre måneder er der ikke sket nogen former for forsøg på automatisk fornyelse. Kun mail om, at automatisk fornyelse var blevet annulleret.

De første mange måneder har jeg haft kontaktet dem, men uden at nogen har kunnet give mig en forklaring på, hvorfor den automatisk fornyelse var blev annulleret.

De fleste gange har jeg fået beskeden at de ikke har kunnet se at jeg har haft kontaktet dem før og at de ikke havde hørt fra andre kunder der havde problemer med den automatiske fornyelse. Og det på trods af ikke mindre end to kolleger i min afdeling der havde præcist samme problemer. Den ene fik tilmed en bøde (afgift) for at køre uden billet, fordi han ikke var opmærksom på, at hans periodekort ikke var blevet fornyet som det skulle.

Flere gange er jeg blevet lovet, at de ville vende tilbage eller at jeg ville blive kontaktet af udviklerne vedr. fejlsøgning. Jeg har aldrig hørt tilbage fra dem.

Den ene gang jeg kontaktede dem fik jeg tilmed rådet at gå tilbage til papir-periodekort, men det ville jo ikke løse mit behov for automatisk fornyelse.

Jeg har forsøgt at geninstallere app, jeg har (af andre årsager) skiftet smartphone siden, jeg har genoprettet betalingskort, og måned efter måned har jeg forsøgt at gen-tilmelde mig automatisk fornyelse kun for at blive afmeldt igen ved næste fornyelse.

Og nu har DOT 'løst' problemet med automatisk fornyelse. Forleden modtog jeg denne SMS:

Auto-fornyelse af Mobilperiodekort er ikke muligt efter d. 14.1 2017. Fremadrettet skal du forny dit periodekort manuelt.
Mvh.
DOT

Men det er naturligvis også en måde at løse problemerne med en nøgle-funktion i en app: Man fjerner simpelthen de dele man ikke kan få til at fungere.

At de så også får fnucket op i app'en så den viser demo-data er det mindste af de problemer DOT burde få styr på.

Log ind eller Opret konto for at kommentere