Dell-server afviser harddiske uden Dell-logo

Det nye kuld af servere i Dells Poweredge-serie afviser harddiske, der ikke stammer fra Dell. Det skal sikre kundernes data bedre, lyder argumentet fra leverandøren.

Den nyeste serie af Dell-serveren Poweredge nægter kategorisk at samarbejde med harddiske, der ikke er særligt godkendte af Dell. Det skriver The Register.

I praksis betyder det, at harddiske, der ikke stammer fra Dell, ikke kan bruges sammen med serverne.

Tidligere har Poweredge-serverne blot advaret brugeren, hvis der bliver gjort forsøg på at smække en uautoriseret disk i maskinen, men den nye, ellevte generation af Poweredge har taget skridtet videre.

Dell skriver i en udtalelse til The Register, at forskelle i harddiskenes implementeringer kan have stor indflydelse på dataintegriteten, i takt med at storage-controllere bliver mere komplicerede.

Derfor har virksomheden besluttet at gå hele vejen og afvise uautoriserede diske i maskinerne.

»Vi har truffet beslutningen for bedre at kunne hjælpe kunderne med at beskytte deres data og forbedre tilgængeligheden af data. Ved at sikre, at visse harddiske er blevet testet og kvalificeret sammen med Dells storage-controllere, er vores hensigt at levere den bedst mulige oplevelse for virksomhedsbrugere,« skriver talspersonen fra Dell til The Register.

Har advaret kunder siden 2006
It-mediet tog oprindeligt historien op, fordi en bruger af en mailingliste hos Dells Linux Engineering Team havde spurgt, hvorfor hans Dell R710-server med H700 Poweredge Perc Raid-controller blokerede for ikke-autoriserede harddiske.

Dell har ikke svaret The Register på, hvorfor virksomheden ikke blot overlader det til kunderne selv at vælge, hvilke harddiske der skal bruges sammen med serveren.

Dell oplyser, at virksomheden i 2006 begyndte at advare kunder med den såkaldte Perc Raid-controller, når de forsøgte at sætte en harddisk fra en anden producent end Dell i maskinen - dog uden at spærre for brugen af disken.

»Med lanceringen af Perc H700/H800-controllerne begyndte vi at muliggøre brugen af udelukkende Dell-godkendte harddiske,« skriver Dell.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Troels Arvin

Et RAID-system har kun værdi, fordi man antager at RAID-medlemmer crash'er på forskellige tidspunkter, så man kan nå at erstatte en død disk, før den næste disk dør.

Derfor burde man faktisk tilskynde harddisk-diversitet. Jeg kender eksempel på en stor installation, hvor man havde en lang række éns diske i RAID. Desværre var alle diskene fra en produktions-batch som havde fejl, der påvirkede hele produktions-batch'en. Her kunne man ikke nå at erstatte døde diske med levende, før RAID'et var tabt.

  • 0
  • 0
#3 Mads Pedersen

Det er jo den vej alt går, Apple har vist vejen med hensyn til at diktere alt overfor kunden. "Det er det bedste for kunden, det sikrer den bedste kvalitetsoplevelse". Den rigtige grund er selvfølgelig kun at flå kunderne.

Men vi finder os jo i det, flere og flere leverandører giver fanden i standarder, og vil have alt kørende i deres lille proprietære univers. Det er godt nok sørgeligt.

  • 0
  • 0
#4 Martin Jakobsen

Det kan sikkert godt passe hvis man køber billige skrammel servere og lever i et hobby univers at man bare kan kaste hvad som helst i sin "server", men hvis man køber rigtige servere så leverer leverandøren som regel også firmware opdateringer til diskene så vel som raid controllerne når man opdaterer dem.

Om Dell så er billige skrammel servere eller rigtige server, skal jeg ikke kunne sige, jeg har aldrig arbejdet med dem.

Derudover leverer de fleste producenter af RAID kort og NAS bokse til hjemmebyg en liste over godkendte diske. De blokerer godt nok ikke for diskene, men det er ikke ualmindeligt med diverse support forum beskeder med brugere som har problemer med bestemte modeller/udgaver af diske som alle giver problemer som først bliver løst når leverandøren kommer med en opdatering.

  • 0
  • 0
#5 Morten Jensen

Tjaeh, selvom at det lyder usympatisk saa kan jeg godt forstaa Dell... Vi havde en rimeligt stor SAP implementering der naesten gik i vasken fordi de indkoebte IBM servere ikke var kompatible med SAP. Det var mere eller mindre standard Windows boxe plus et EMC SAN -Jeg fik aldrig rigtigt fik en forklaring paa hvad der gjorde dem inkompatible. Men en af vores "bean counters" forkarede ledelsen at prisen paa serverne var under 10% af omkostningerne ved projektet saa vi kom vidre. Det er MEGET almindeligt at prisen paa en given server er lav, i forhold til projektet, eller bare TCO af serveren. Saa hvis du tror at du er smart naar du sparer 10% paa at koebe HDD's paa eBay, saa tror jeg at du tager rigtigt godt og grundigt fejl!

  • 0
  • 0
#6 Jimmy Frydkær Dürr

"Mirror, mirror on the controller!" RAID er i dag blevet noget de større producenter bruger til at vride endnu flere penge ud af små og mellemstore virksomheder igennem. Og Dell's argumenter er en solid gang horse-s... Dell producerer, så vidt jeg ved, ikke selv harddiske, hverken til server- eller Pc-brug, hvilket udvander deres sag yderligere.

For de små og mellemstore virksomheder, som i dag har professionelle IT-folk til at styre deres IT infrastruktur er der stadig store fordele at hente ved at bygge deres vigtigste udstyr, som servere, selv.

Jeg har aldrig købt dedikerede servere hos nogen producent, men har bygget skidtet selv, da jeg så også véd, hvad der er i dyret. Og klart, der ér en øvre grænse for hvor store servere du selv skal vælge at bygge, men til den nederste halvdel af markedet kan det med fordel betale sig at være gør-det-selv-mand. Det kræver ikke den store, forkromede eksamen at bygge en solid server, blot en smule indsigt i den hardware markedet kan tilbyde her & nu.

  • 0
  • 0
#7 Kristian Bjørklund

Det er meget sandt ang. hardware-diversitet.

Jeg har også oplevet et Dell SAN (MD3000i) som døde pga. en firmware-fejl, der slog alle 12 (ens) diske ud på een genstart.

Argumentet er klart økonomisk for Dell. Et frisk eksempel: Løs Seagate SAS 450GB 15K disk koster ca. 80% ekstra købt hos Dell i forhold til markedspris.

Et helt andet issue er håndtering i en situation med nedbrud, hvor man kan have stor gavn af at kunne bruge andre diske, som er ved hånden. Selvom man har 4 timers on-site - så kan 4 timer jo godt være lang tid.

  • 0
  • 0
#10 Jesper Poulsen

"synd at dell ikke har monopol så man ku gøre noget ved det ;) "

Det kan man netop når Dell ikke har monopol. Man køber noget andet - og det kan også kun blive bedre.

  • 0
  • 0
#11 Lars Meidahl

Det strider da imod RAID-tanken, at man bliver begrænset til eet fabrikat af diske mv. RAID er tænkt som et redudant array af prisbillige diske (Redundand Array of INEXPENSIVE Disks)

Men det tænker man vel ikke på når man hedder Dell mfl.

  • 0
  • 0
#12 Anonym

Ja, man helt sikkert føle sig låst på hænder og fødder når producenterne tvinger en til at købe deres egne produkter. Men virkeligheden er en anden.

Vi har haft store problemer med en iSCSI SAN løsning fra Dell (MD3000i) som fejlede sporadisk, havde elendig performance fra tid til anden. Selv den rimelig avancerede controller i SAN'et kunne ikke komme med præcise svar på, hvad der var galt.

Efter at have fejlsøgt en 14 dages tid på det, viste det sig til sidst at Dell (sjovt nok) havde solgt diske der ikke var certificeret af Dell (ja, man undrer sig over hvordan det kan lade sig gøre). Diskene (4stk) blev skiftet til certificerede diske og SAN'et har kørt fejlfrit siden (måneder).

Til hobby-brug er fint med random diske i RAID (jeg kører det selv hjemme), men i mere komplicerede løsninger er det vigtigt at komponenterne er testet grundigt af leverandøren af den færdige LØSNING.

I øvrigt er merprisen for fx. en 300GB/10K SAS disk 100 kr. på edbpriser i forhold til Dell så jeg har svært ved at se at prisen skulle være et argument. Mine data og server-oppetid er ihvertfald af ufattelig meget mere værd en selv en markant merpris.

  • 0
  • 0
#16 Flemming Frandsen

SUN maskiner har i mange år haft den samme uvane som Dell ser ud til at begynde på her.

Jeg vil mene at det er et tegn på at man skal skifte leverandør ASAP hvis man ikke kan kan skifte diske eller RAM som man vil.

Den største ulempe ved "rigtig" server hardware er at leverandørene gør alt de kan for at alle stumper skal være en lille anelse specielle så man bliver nødt til at købe dem til åger pris.

Se bare hvor meget det koster at der skal en HP-kompatibel pastik ramme på en Seagate SATA disk (det kan svare sig at købe en 160 GB HP disk med ramme, blot for at smide disken væk og putte en non-HP 1TB disk i rammen), den slags har absolut intet med sikring af kundernes data at gøre, det er alene ublu udnyttelse af vendor lockin.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere