Dell opgiver at kradse penge fra tilbudsbommert ind: "Håber kunderne er rigtig glade"

En fejl på hjemmesiden betød, at Dell-kunder fik to gratis 512 gigabyte SSD-drev med computeren. Nu opgiver Dell at få de i alt 225.000 tabte kroner tilbage.

Køb en bærbar Dell XPS - og få to 512 gigabyte flash-diske med i købet gratis.

Sådan lød et rigtig godt tilbud på Dells hjemmeside i sidste uge i en periode, og det skyndte 15 kunder at benytte sig af, for de to SSD’er koster normalt over 15.000 kroner tilsammen.

Læs også: Dansk tilbudsfejl hos Dell: Køb bærbar pc og få SSD'er for 15.000 kr. gratis

Men tilbuddet var en fejl, og da Dell fik den rettet op, var der røget gratis SSD’er af sted for næsten en kvart million kroner til kunderne.

Da Version2 skrev om fejlen i sidste uge, ville Dell forsøge at få aftaler i stand med de glade kunder om tilbagebetaling, men det har firmaet nu droppet, skriver Politiken.dk.

Forklaringen lyder, at den juridiske afdeling hos Dell vurderer, at der ikke er mulighed for at få pengene igen.

»Det er meget enkelt sådan, at vi er kommet til at skrive en forkert pris på hjemmesiden, og det tilbud var der en gruppe kunder, der selvfølgeligt meget gerne ville tage imod«. Nu gør vi ikke mere ved det, men vi håber så, at de kunder bliver rigtig glade for det gode tilbud til en fantastisk pris, som de har taget imod«, siger Dells kommunikationschef Julie Rosendal til Politiken.

Flere af de 15 kunder, som nåede at købe computeren og de to drev, har også allerede solgt dele af pakken videre, hvilket yderligere gør det svært at få dem leveret tilbage.

Den fejlagtige pris for Dell XPS og de to 512 gigabyte SSD’er var på 8.490 kroner - normalprisen for computeren alene - mens den faktiske pris skulle have været omkring 24.000 kroner. Det gav altså Dell et tab på 225.000 kroner.

Ifølge købeloven kan en forretning godt kræve varer tilbage, hvis et tilbud er åbenlyst forkert og købt i såkaldt ’ond tro’, altså hvor kunden burde være klar over, at noget var galt.

I dette tilfælde havde de heldige kunder dog spurgt Dells support først, uden at få at vide, at der var sket en fejl.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Christian Andersen

Jeg kan se på det medfølgende screenshot at en af de andre sider personen har åben, er en forumtråd med titlen "Fejl på D...", mon ikke den tråd omhandler fejlen på Dells hjemmeside? *)

Hvis nogle af de heldige kunder har set forumtråden og derefter hoppet over og benyttet sig af fejlen, er det vel ond tro? Uagtet at de har ringet til Dells support?

Jeg husker en avisartikel, der omhandlede en retssag hvor en kunde havde set et skilt placeret forkert i en salgsopstilling. Han tog hjem efter et kamera (det var før mobilkameraer), tog et billede af fejlen og forlangte at få varen til den fejlagtige pris.

Sagen endte i retten, hvor han fremlagde billedet som bevis. Derefter tabte han sagen fordi retten konkluderede at han havde været i ond tro på grund af at han tog et billede!

*) Desværre ser det ud til at Nordic T kun er for inviterede, så jeg kan ikke tjekke at der findes sådan en tråd.

  • 1
  • 0
#4 Christian Andersen

Jow, men hvor mange "Ej, det kan ikke passe!" og "Wow, jeg ringede til dem og det passer11!!§!" indlæg er der i den? Jeg mener, det kan jo også medvirke til en vurdering af hvorvidt folk der besøger netop den side i Dells shop med referer fra Nordic T, er i ond tro.

Dell har så ikke tænkt sig at gøre mere, men det er da værd at tænke over, hvis man bliver gjort opmærksom på sådan en fejl i fremtiden.

  • 1
  • 0
#5 Claus Jacobsen

Stakkels Supportere der sad og sagde det var rigtigt nok. De har nok desværre ikke en stor nok løn til at tænke selv og nu endnu mindre når de skal betale af på den her bummert. som udgangspunkt ville jeg da i høj grad stille spørgsmålstegn ved den pris hvis det var mig der havde fået det telefonopkald. og når deres supportere siger det er rigtigt, så er kunderne altså i deres gode ret til at tage mod det "tilbud". Kunden har jo selv gjort opmærksom på en mulig fejl, og salgssupporten gør så ikke noget. så kan jeg ikke se hvordan det overhovedet skulle kunne holde i retten at man skulle kunne kræve pengene ind igen.

  • 0
  • 1
#6 Thomas Jensen

Selvom Dell kunne måske have "vundet" ved at hævde "ond tro", så er det langt fra sikkert de havde vundet meget ved det. 225.000 kr er peanuts, når man ser på hvad PR koster.

Det minder mig om historien med TDC sidste år, hvor kunder fik en telefon for 0 kr, også pga af en fejl. Her ville de spærre de solgte telefoner, hvis kunderne ikke ville levere dem tilbage. Og hvor god PR er det lige? Hvad koster det i negativ omtale?

Jeg skrev dengang, at "hvis de havde været smarte, så havde de vendt det til en positiv historie - gået ud i medierne og fortalt om deres fejl, sagt at selvfølelig får de lov at beholde deres telefon, og at hele næste måned vil 1 ud af 100 handler via hjemmesiden få en faktura på 0 kr."

Se, det havde været god reklame. Det ville have vendt en uheldig situation - en pinlig fejl fra deres side - til en situation der kunne have givet god PR og potientelt øget salg på hjemmesiden.

Dell har gjort det eneste rigtige ved at lukke denne sag, inden den gav bagslag.

  • 5
  • 0
#7 Erik Bruus

Det med priser er noget underligt noget. En af gutterne var en gang sælger i en radioforretning. Forretningen havde fået et meget godt tilbud fra en af deres leverandører, på noget højttalerkabel. Det var noget godt og tykt solidt kabel, (ikke noget med retningsorienteret krystal, eller andet pis) bare godt højttalerkabel af bedste kvalitet.

Dette kunne forretningen sælge billigt, men ingen købte noget. Prisen var for lav, i forhold til normalprisen. Så folk troede at det var en billig kopivare. Så blev prisen sat meget i vejret, så der kun var lidt at spare i forhold til normal prisen. Vupti, så var det hele solgt på kun få dage. mvh, Erik.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere