Debat om eksamenssnyd: Kan teknologi løse politiske problemer?

Der er en række muligheder, der burde kunne løse undervisningsministerens problemer med eksamensnyd i gymnasiet uden at gå på kompromis med elevernes privatliv.

Der er nødt til at være alternativer til, at gymnasierne skal grave rundt i sine elevers privatliv for at undgå eksamenssnyd. Derfor kigger Version2 i dag på, hvilke muligheder og overvejelser man bør gøre sig på området.

»Det er en svær opgave. Hvis folk vil snyde, så er det ret nemt for dem. Man skal lade være med at løse menneskelige problemer med teknik,« siger Henrik Kramshøj, der i dag har en søn i 2. g.

Læs også: Eksamenssnyd: Minister vil give gymnasier adgang til elevers computere og konti på sociale medier

»Jeg vil protestere kraftigt, hvis min søn bliver tvunget til at installere den slags på sin personlige computer. Og det bliver han nok,« siger Henrik Kramshøj.

Han forklarer, at det i sidste ende kan betyde, at hans søn får en special computer udelukkende til eksamen. Han mener, at patruljerende eksamensvagter ofte vil være nok til at skræmme de fleste fra at snyde.

»Det står ikke mål med, hvor meget snyd der er. Så skulle snyd være meget omfattende, men vi snakker nok kun om en lille procentdel,« mener han.

En løsning kunne være ...

... at gymnasierne stiller computere til rådighed til eksamenen.

»Hvis vi får en pc af en arbejdsgiver, så styrer de selvfølgelig, hvad der sker på den maskine, og det kunne gymnasierne gøre. Hvis der bliver stillet store krav, så må institutionerne også sørge for, at løsningen er til rådighed,« siger Henrik Kramshøj, der anerkender, at det for mange gymnasier er en dyr løsning, men at den regning ikke bør betales med adgang til elevernes private information.

»Vi har mange private ting i vores browserhistorik og på vores sociale medier. At give adgang til det er at give adgang til kærestebreve, hvem man snakker med, hvad man snakker om, og hvad man har af personlige problemer. Der er mange ting, man ikke behøver tage frem under en eksamen,« påpeger Henrik Kramshøj.

Læs også: Juraprofessor om overvågning af gymnasieelevers computere: »Det skal det offentlige jo ikke blande sig i«

Allerede software på markedet

Der eksisterer allerede tekniske løsninger, der lader institutionen overvåge eksaminanderne under eksamenen uden at få adgang til folks private data eller historik.

Java-appletten Exam Monitor, der er udviklet på Syddansk Universitet, benyttes i dag på flere af landets universiteter - og der er intet teknisk til hinder for at kunne anvende det på gymnasierne.

Programmet indsamler en lang række metadata om, hvad processoren laver, hvad der ligger i udklipsholderen, hvilke hjemmesider du besøger, samt om der kører nogle virtuelle maskiner på computeren. Og så tager den et screenshot en-to gange i minuttet.

SDU har brugt systemet i flere sager, hvor det er lykkedes at fange elever, der havde snydt.

Læs også: Overvågningssoftware skal stoppe eksamenssnyd på Syddansk Universitet

Gennemsigtighed for de studerende

Data i programmet bliver i første omgang slet ikke overvåget, men blot logget, så man senere har mulighed for at kigge dem igennem, hvis man har mistanke om snyd.

Systemet gemmer dataene i maksimalt seks måneder, hvor eleverne også har mulighed for selv at få adgang til alt, der er gemt om deres aktivitet til eksamenen.

Da Version2 første gang fortalte om Exam Monitor, påpegede læserne, at der kunne være et problem i, at Exam Monitor basalt set er spyware, der i en begrænset periode tillader uddannelsessteder at overvåge aktiviteten på computeren - og det er en reel problemstilling.

»Vores private udstyr i dag - uanset om det er telefon eller computer - er meget privat. Der er ingen tvivl om, at vi lægger flere tanker ned i vores sociale medier, Facebook og private beskeder, end vores nærmeste venner og familie ved. Så jeg er ikke bekymret for at kalde det spionsoftware, for det er præcis, hvad det er,« siger Henrik Kramshøj.

Universiteterne har dog intet juridisk problem i at overvåge, hvorvidt eleverne overholder reglerne eller ej, mens eksamenen foregår - det er faktisk en del af deres opgave.

Spørgsmålet er derfor, hvordan man politisk, juridisk eller teknisk kan finde en metode til at sikre, at eleverne ikke kan snyde, uden samtidig at gribe ind i elevernes privatliv.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (19)
Aksel Bork

Nu er debatten igen bluser op.
Men... hvorfor er der ingen der tænker på at kontakte de skole som har løsninger på problemet.
Har arbejdet som med eksamener i de 5 år jeg var hos Uddannelsescentret Holstebro, hvor man havde udviklet et system der lukkede ned for elevernes adgang til internettet (på nær godkendt sites, som Gyldendal ordbøgerne mm.) ud fra deres klasser tilhørsforhold, således at det var ganske simpelt at lave en Scanning for ekstrene netværk fra f.eks. En telefon i eksamenslokalerne.

Men nej der er ingen medier der tage en tekniske vinkel op, kun en undervisningsminister, som ved lige så lidt om IT og ACL, Firewall, som en blind ved om en bil er rød, eller blå bare ved at kikke på den.
Samtidig den modsatte side, som ikke vil kontrolleres (hvem vil det) og som allerede nu føler sig klemt, af “utidssvarende opgaver”, da de ser internettet tilstedeværelse, som solens opstigning fra øst.

Måske er det fordi, en kyndig IT-eksperts fremlægning af løsningsforslag, vil ende denne opskruede nyhedsfaktor, at man “tror”at 0,1% snyder til eksamen

Jan Heisterberg

Hvis SDU har udviklet en troværdig løsning, hvorfor skal vi så overveje andre løsninger ?

Elever har vel ikke noget privatliv når de er til eksamen ? Så det kan ikke være et problem.

Jeg synes problemet snarere ligger i, at elevernes PCer bevidst inficeres med et program med ukontrolleret, ukontrollerbar, funktionalitet. Programmet kunne jo både under egentlig brug, og senere, lave de der "grimme snage-ting", som konspirationsteoretikerne postulerer. Og, retfærdigvis, det er uacceptabelt.

Een løsning er et open source, certificeret, program, hvor det bedst muligt er verificeret at det 1) kun laver hvad det skal, og 2) afinstalleres fuldstændigt (uden at efterlade en trojaner).

Nogle PCer har udskiftelig disk; er man paranoid, så kan man jo skifte til en clean disk i eksamenssammenhæng. De få hundrede kroner er prisen for nævnte holdning.

Jeg bryder mig ikke om eksamenssnyd, så det er rimeligt aht. Alle de andre med rent mel i posen, at der sættes ind - også med proportionale konsekvenser. Eksamen i fuldt pensum ? Reeksamination under streng kontrol ?

Anne-Marie Krogsbøll

Niels-Arne Nørgaard Knudsen:
Tak for svar. Ja, jeg kan også frygte, at det handler om økonomi. I så fald vil man altså lave så indgribende tiltag overfor elevernes privatliv af økonomiske grunde? Så er vi i mine øjne næsten ovre i det forbryderiske - så er respekten for privatliv simpelthen ikke-eksisterende for vore magthavende politikere, hvis det er grunden. Ikke for andre menneskers privatliv, i hvert fald.

Hvis computere er et nødvendigt undervisningsredskab, så er det skolens pligt at stille dem til rådighed. Både fordi det ville løse problemet med snyd kontra privatliv (et problem, som ellers stilles op som nærmest uløseligt), men også fordi man sætter de børn og familier, som har en meget stram økonomi, i en stor klemme. Computere går i stykker - de bliver stjålet - de er dyre at holde ved lige med programmer etc. For mange familier vil det være et reelt problem, og det vil handicappe nogle børn og unge, som ikke kan være med der - ganske som de ofte meget dyre skolerejser, som man finder på, uden at tage hensyn til, at der er børn og unge, som har store problemer med at have råd til det.

Det er ikke til at holde ud at høre på, at myndigheder mener sig berettiget til totalitære, privatlivskrænkende løsninger, fordi de hellere vil bruge penge på skattelettelser. Økonomi er ikke en god grund til at krænke grundlæggende menneskerettigheder som retten til privatliv.

Anne-Marie Krogsbøll

Adgang til elevernes private computere og altomfattende national genomcenter...

http://www.dr.dk/nyheder/indland/it-politisk-forening-dna-center-kraever...

Ikke langt fra dagens historier i Politiken fra den uhyggelige udvikling i Kina:

http://politiken.dk/indland/art6169140/Ekstrem-og-simpel-ide-g%C3%B8r-Ch...

http://politiken.dk/udland/art6170748/Kina-udvikler-it-diktatur-der-over...

Men ikke engang i Kina ser man ud til at have altomfattende genomdatabaser endnu - på det punkt kan Danmark faktisk nå at blive verdens mest totalitære, hvis politikere får magt, som de har agt.

Bjarne Nielsen

Kan nogen forklare mig, hvorfor det ikke er skolen, der stiller computere til rådighed ...

Kan nogen forklare mig, hvorfor det er så vigtigt med computere til eksamen? For jeg er enig i, at prisen er høj, både hvis skolen skal stille udstyr til rådighed, eller hvis den skal have lov til at endevende elevernes private computere (inkl. elevernes private indhold på sociale medier). Er den eksamensform virkelig så meget mere værd end en konventionel eksamen uden computere?

Det scenarie, som man ønsker at gå hen imod med egne computere til skriftlige eksaminer, ligner for mig helt den situation som man står i med større skriftlige arbejder. Og løsningen her er ikke, at kandidatopgaver skrives på computere med elektronisk fodlænke; løsningen er, at lade den skriftlige opgave følge af et mundligt forsvar. På samme måde kan jeg ikke se nogen grund til, hvorfor man ikke kunne lade elevernes skriftlige, computerbaserede besvarelser indgå som en del af en efterfølgende mundtlig eksamen - det vil både kunne gøre den mundtlige eksamen ganske meget mindre tilfældig, og samtidig med stor sandsynlighed afsløre "ghostwriting".

"You're doing it wrong!", og så kan end ikke alverdens teknologi hjælpe.

Bjarne Nielsen

altomfattende national genomcenter...

Anne-Marie, jeg sætter virkelig pris på dit engagement og dine indlæg, og jeg er enig i, at det også er et emne, så kræver vores opmærksomhed ... men jeg kan altså godt selv trække de store linjer, og drage mine egne konklusioner :-). Debatter, som denne, kan nemt blive rodede, selv hvis man holder sig til emnet.

Anne-Marie Krogsbøll

Kan nogen forklare mig, hvorfor det er så vigtigt med computere til eksamen?


Det kan jeg ikke, Bjarne - jeg har svært ved at forstå det, men jeg har det alt for meget på afstand til at gøre mig klog på, om det er nødvendigt med computere og internet.

Dit forslag med efterfølgende mundtlig eksamen er fornuftigt - men det vil garanteret også støde på ressource-argumentet. Det er dyrt og tidskrævende at supplere med en mundtlig eksamen, gætter jeg på.

Jesper Frimann

Anne-Marie, jeg sætter virkelig pris på dit engagement og dine indlæg, og jeg er enig i, at det også er et emne, så kræver vores opmærksomhed ... men jeg kan altså godt selv trække de store linjer, og drage mine egne konklusioner :-). Debatter, som denne, kan nemt blive rodede, selv hvis man holder sig til emnet.

Jo jo. Men der er altså et underliggende 'virksomheds kultur' i magtens centrum, der defacto nærmer sig totalitær. Og hvis vi bliver ved med kun at snakke om 'teknikken' i enkeltsager, som er udsprunget af denne 'virksomheds kultur', så ender vi op med på sigt slet ikke, at 'have lov til', at have denne diskussion. For vi risikere at ende op med at leve i en verden, hvor hvis Big-[Mother|Father|Brother] bliver rigtig rigtig skuffet, og så er der konsekvenser.

Og hvis du ikke kan li' folk med, hvad du synes er 'tinfoil hats', så fint nok :)=
Så ignorer dem og lyt til lidt god musik.

Jeg kan anbefale Gammadion Seed med SkyClad

https://www.youtube.com/watch?v=u2CPSYHQ27o

// Jesper

arne lund

Hold da fast, hvor er det selvmodsigende i Information hedder det, at "skolerne vil ifølge Undervisningsministeriet ikke kunne »tvinge sig adgang til elevens udstyr«, men det vil være »en betingelse for elevens aflæggelse af prøven, at eleven giver skolen adgang til sit udstyr, hvis skolen beder herom".
På den ene side, ingen tvang, men hvis man vil have sin eksamen, så tvinges man alligevel. Ren Catch-22. Mon Riisager kender den problemstilling? Ved Riisager overhovedet hvad hun taler om? Næppe.

Jeg har en tjans som eksamensvagt på et lokalt gymnasium, og ved hvor svært det er at snyde. Det første eleverne gør når de ankommer, er at aflevere de slukkede mobiler. Derved forhindres de at koble på Bluetooth og lign.
Under de skriftlige prøver går vi vagter rundt for at tjekke om der sker noget, der ikke må ske. Vi er vel 10-12 vagter til 150-200 elever. Nok kan vi ikke være alle steder på en gang, men alligevel vil jeg mene, at vi er vagter nok, til at eleverne afstår fra at snyde. Vi er trænede i at se, hvad eleverne må have på skærmen. Vi kan godt se om eleverne er på facebook, instagram, eller om de mailer. Nogle af prøverne er uden hjælpemidler, andre fx i sprogfagene, her er det tilladt, at bruge Gyldendals røde fra nettet. Andre opgaver må løses ved at de bruger tidl. løste opgaver, og de ligger ikke på pc’ere, som skolen evt. kan stille til rådighed.
Her skal man så lige regne på, hvad det vil koste for et gymnasium, hvis det skal til at anskaffe over 200 pc’ere til eksamensbrug. Næppe en bevilling, som Riisager vil nikke ja til, så hvad taler hun om?
I stedet for at punke gymnasierne og de unge for at snyde - hvad 1 promille gør - indrømmet: et mørketal....så skulle Riisager hellere tage sig af det omfattende snyd, fup og manipulationer, der sker i hendes egen regering. Her er der ikke tale om promiller, men to-cifrede procenter.
Og inden hendes forargelse koger helt over, så bør hun huske på, at de "unge" bruger os voksne som eksempler. Og når de "unge" ser, at vi voksne snyder, og slipper af sted med det, da kan man næppe bebrejde de "unge", at de tænke, "at så kan vi da også".

Thomas Hansen

Jo man kunne sagtens have en VM, det hjælper bare ikke når eleven har sneget en mobil med til eksamen, snupper et billede af opgaven og får hjælp via facebook til udregningerne.

Og hvordan vil du undgå andre netværk? Hvis jeg som studerende laver lidt lektier udenfor eksamenlokalet med laptop og smartphone med hotspot, så kan du da ikke bare smide mig væk, og så er det bare pisse synd hvis dem der er til eksamen så lige kan få adgang også.

SDUs løsning er indtil videre den mest fornuftige jeg har set, de mangler lidt på krypteringsfronten og der er selvfølgelig en risiko for at kæresten smider et brev fra kommunen i dropbox mens du er til eksamen og at denne fil så bliver fanget af logningen.

Lars Erik Dangvard Jensen

OS tilpasses til eksamen med rettigheder og ting, der er lovlige at anvende.

Det kræver kun en bunke USB-nøgler som eleverne får udleveret og boot'er deres egne computere op på. F.eks. en tilpasset https://wiki.debian.org/DebianEdu/Introduction eller lignende.

Hvis eleverne også afleverer elektronisk kan man kræve at afleveringen skal være gemt i et format, som kun kan signeres af et program på USB-nøglen.

Omkostningerne til ovenstående er til at overskue, men sikrer naturligvis ikke snyd via mobiltelefon (medmindre eleverne går gennem metaldetektor).

Torben Mogensen Blogger

Computere bruges til nogle eksamener som rene skrivemaskiner -- eleverne skriver deres opgave i (gys!) Word, og uploader besvarelsen til en server. Der bruges evt. også begrænset adgang til f.eks. online ordbøger m.m.

Her giver computeren god mening. At skrive opgaven med blyant på papir og med brug af ordbøger på papir (som vi gjorde, da jeg gik i gymnasiet) virker gammeldags og helt ude af trit med tiden. Men der er risiko for misbrug ved, at en elev kopierer tekster fra nettet uden kildeangivelse, eller ligefrem får aktiv hjælp af folk udefra. I værste fald kan en person udefra skrive hele opgaven og sende eleven et kopi per mail eller via en hjemmeside (Dropbox eller lignende). Derfor bør computeren være isoleret fra alt andet end få udvalgte websider, og bør ikke engang have bluetooth, der kan koble op til en mobiletelefon i elevens taske. Den oplagte løsning her er, at skolen stiller computere eller tynde klienter til rådighed for eleverne. Disse kan udstyres med præcis den software og de netadgange, der er behov for. Evt. kan en server have et lokalt kopi af de sider, der ønskes adgang til, så der slet ikke er netforbindelse på den anden side af serveren.

Det vil selvfølgelig koste noget at købe et sæt computere/klienter og en server, men det burde kunne gøres for kun lidt over 1000,- per klient (eksklusive moms), og lidt mere, hvis man vil have "rigtige" laptops i stedet for tynde klienter. Men i længden er det vel pengene værd.

Andre eksamener kan sagtens afvikles uden computere. Brugen af computere i matematikundervisningen (og specielt til eksamen) er mere til skade end gavn, og bør afskaffes, så opgaverne laves med blyant og papir (og med formelsamlinger på papir). En formelregnemaskine, der kan plotte grafer, er o.k., men programmer, der kan løse ligninger, differentiere, osv., bør afskaffes.

Jens Rahbek

Naturligt nok går teknikere generelt efter en teknisk løsning på et problem. Men jeg er ganske enig med Arne Lund i at mennesker er meget bedre til at se, hvad der rent faktisk foregår. Jeg synes debatten har glemt, at et eksamenslokale ikke er tømt for andre end eksaminanderne. Der skal jo også være personale til at følge dem til toilettet og tilbage. Så kompetente eksamensvagter kan sagtens fange mindst 90% af forsøg på snyd.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 10:31

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017