Gymnasieelev: »Jeg ved ikke, hvad Digital Post er, og jeg har aldrig hørt nogen tale om det«

Knap fire ud af fem unge har ikke en digital postkasse, syv måneder før al kommunikation med det offentlige skifter til digital post. Årsagen er svagt design og dårlig formidling, siger professor.

Digital Post har svært ved at nå de unge. Det fremgår tydeligt af Digitaliseringsstyrelsens statistik over tilmeldinger til systemet. Kun 21,7 procent af de unge har en af de snart obligatoriske postkasser, og man skal helt op i aldersgruppen 75-84 år for at finde en lignende lav tilslutning.

Men selvom det umiddelbart kan undre, at de såkaldt it-indfødte unge ikke jubler over at bruge computeren i stedet for Borgerservice, så kommer det ikke bag på Birgit Jæger, der er professor ved RUC og ekspert i it- og samfundsudvikling. Hun påpeger, at de unge jo generelt ikke har så meget med det offentlige at gøre, men fastslår også, at digital post ikke er designet på en måde, der appellerer til unge.

»Det overrasker mig ikke. Digital Post er ikke særlig brugervenligt, og det virker gumpetungt i forhold til den måde, de unge er vant til at bruge it på med e-mail og sociale medier. De forventer noget andet af en it-løsning, og det er nok de færreste unge, der vil råbe hurra for brugervenligheden af dette her,« siger Birgit Jæger til Version2.

Ifølge Birgit Jæger har det offentlige heller ikke formået at kommunikere digital post ud til de unge der, hvor de er.
»Det har jo slet ikke været målrettet de unge. En annonce i et dagblad og et skilt på busstoppestedet, det ser de altså ikke. Det er slet ikke nået ud i de unges cirkler på de sociale medier og andre steder,« siger Birgit Jæger.

Den udlægning bekræfter Villads Engel Thilo, der går i 1. g. Han er aldrig blevet informeret om, at oplysninger om eksempelvis feriepenge for fritidsarbejde kommer i en postkasse, han ikke ved eksisterer.

»Jeg ved ikke, hvad Digital Post er, og jeg har aldrig hørt nogen tale om det,« lyder det fra den unge mand, der oplyser, at det, han forbinder med digital kommunikation, er sociale medier.

Læs også: Odense tyvstarter med digital post - borgerne står i kø for at blive fritaget

De unge forstår ikke det offentlige

Fra 1. november får Villads Engel Thilo - og alle andre borgere over 15 år - en digital postkasse. Al kommunikation fra det offentlige lander deri, og dermed er det slut med papirbreve fra kommune og stat. Hvis man ikke selv har oprettet postkassen inden deadline, sker det automatisk, og det er borgerens eget ansvar at tjekke den.

Hos Digitaliseringsstyrelsen har man noteret sig, at de unge ikke er ivrige efter at være med på den offentlige digitaliseringsbølge. Kontorchef Marianne Sørensen oplyser, at styrelsen planlægger en større kommunikationsoffensiv, der har de unge som særlig målgruppe. Men hun afviser, at den manglende entusiasme fra den yngre del af befolkningen har noget med systemets opbygning at gøre.

»Noget af det, vi hører fra Borgerservice og andre, er, at de unges viden om den offentlige sektor er lavere end for andre befolkningsgrupper,« siger Marianne Sørensen til Version2, men erkender, at det ikke er noget, der foreligger bredere dokumentation for.

Tror I, at det kan have noget med løsningens brugervenlighed at gøre?

»Nej, jeg er ikke så bekymret for, om de kan betjene den. Uden større dokumentation for det så kan vi se, at det handler om de unges interesse i og forståelse for den offentlige sektor.«

Har I overvejet at imødekomme de unge på nogle platforme, der minder lidt mere om det, de er vant til at bruge?

»Vi har en informationsopgave foran os, og grundlæggende synes de unge måske ikke, det er så fancy, og de ville måske gerne bruge det på mobile platforme – hvilket de jo også får mulighed for på et tidspunkt. Vi kigger stadigvæk på, om der skal komme en app, eller om det er tilstrækkeligt, at det kommer på mobile platforme.«

Er det et problem, at der er så få, der har meldt sig til?

»Nej, altså, det er faktisk ikke færre, end vi havde forventet. Vi ser selvfølgelig gerne, at så mange som muligt tager aktiv stilling inden deadline. Men derefter får folk jo en postkasse, og så ligger der selvfølgelig en supportopgave,« siger Marianne Sørensen til Version2.

De seneste tal viser, at der samlet set er 36 procent af de omfattede danskere, der har oprettet en digital postkasse.

Læs også: Digital Post-kaos truer op til hård deadline

Læs også: Hård kritik af Digital Post: Myndigheder kan ændre i din indbakke

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (53)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Søren Mors

Klassisk sikker post med X.509 certifikater og S/MIME er en dejlig ting, desværre viste det sig dengang staten forsøgte sig med det, at det er et meget lille mindretal af danskerne der kan finde ud af det.

Derfor endte vi med en offentlig snitflade til e-boks.

  • 7
  • 0
Maciej Szeliga

Det er din postkasse på internettet, der kan ligge dokumenter(breve) som kommer fra firmaer og kommuner/staten.


NEJ! Det er det sidste det er.
Digital Post (og for den sags skyd også e-Boks) er rent teknisk ikke en postkasse i normal postkasse forstand, en postkasse har jeg selv magten over og jeg tømmer den selv.

Digital Post er en fildelingstjenste i stil med DropBox hvor det offentlige kan putte filer som de vil have at jeg skal kikke på og som de i princippet fortsat har kontrol over og kan ændre i efter jeg har set dem.

De kan bestemme hvordan og hvornår jeg skal tilgå servicen og hvilke applikationer jeg kan bruge til det og de definerer også hvad som er en "sikker" adgang.

Hvis staten per definition ikke stoler på mig har jeg ingen intentioner om at stole på staten.

  • 50
  • 0
Claus Petersen

Så det er ukrypterede e-mails (pdf filer) fra det offentlige som ligger på disken. Adgangen til disse (ukrypterede) data fra internettet er så begrænset af kendskab til brugernavn, password og et noglekort/dims.
Når disse data sendes over internettet krypteres de, men ikke før?

Leg med tanken om at min onde. sociopatiske og hævngerrige eks-kone tilfældigvis arbejder i nets. Er der så noget der hindrer hende i at overvåge min økonomi og historie med stat og kommune, bortset fra nets interne procedurer?

(Min virkelige eks-kone er nu mægtig sød, men det er en anden snak).

  • 13
  • 1
Claus Petersen

Sejgt..

"Den post, du får digitalt, betragtes som modtaget af dig, når den er leveret i din digitale postkasse".

Så hvis "postbudet" har et problem med serveren, er det stadig mig der hænger på tidsfristen, eftersom at jeg har modtaget brevet det splitsekund som en mail server har registreret at data er modtaget.
Det er godt nok betryggende.
Nu har jeg det meget bedre end i gamle dage hvor det var poststemplet der afgjorde sagen.

  • 28
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Tak for generaliseringen. Det er sikkert så meget som du ikke forstår siden du kommer med den udtalelse.


Jamen - GIDER unge mennesker virkeligt at kende til alle de her ting?

DJÖF'eriet synes det er heelt jube-fantastisk at vi alle sammen skal belemres med dusinvis af små konti rund omkring som vi i valgfrihedens navn skal bruge vores fritid på administrere ansvarligt - JEG synes at det hele minder ganske meget om mit arbejde, så, jeg er ikke interesseret i at sidde at pille med om jeg nu kan få 0.02% mere rente i en eller anden afkrog af pensionsuniverset eller om jeg betaler 1000 kroner for meget i skat!

Jag havde en vis forhåbning om at den unge generation i det mindste ville göre lidt oprör, ikke at de ligefrem tager eksproprieringen af deres fritid i "samfundets" tjeneste til sig!?

  • 9
  • 1
Benni Bennetsen

I og med at vi sidder en masse her, der arbejder professionelt med IT og diskuterer, hvad digital post er, så har de forældre vist heller ikke meget chance for at gøre dette. Jeg er så spændt på, om jeg selv ender med at forstå det efter at have læst indlæg her, jeg har kun hørt om det via version2.. og tror naivt jeg har det fordi jeg har e-boks og engang trykket ja til noget post fra det offentlige ?

  • 4
  • 0
Theis Blickfeldt

Tror i, at det kan have noget med løsningens brugervenlighed at gøre?

»Nej, jeg er ikke så bekymret for, om de kan betjene den. Uden større dokumentation for det, så kan vi se, at det handler om de unges interesse i og forståelse for den offentlige sektor.«

Nu er brugervenlighed ikke = om man kan betjene noget. Det kunne også handle om det overordnede design. Som det tidligere er påpeget her på V2, så kunne man prøve med Nem-E-Mail... Det gad jeg godt. Digital post - njaaaaa.

  • 3
  • 0
Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

Desværre udløb min interesse og tolerance forlængst.
Fordi det er ikke-brugervenligt og gumpetungt? Hvad er det for et argument? Er SU-blanketter det? SKAT? Hvis folk lærer at få ting ind med skeer, så ender de med kun at kunne klare skemad.
Sålænge Digital Post ikke er obligatorisk, så er det kun dem, der specifikt efterspørger funktionen digitalt, der tilmelder sig. Det er så henover kommunerne mellem en fjerdedel og en femtedel.

  • 2
  • 0
Jan Heisterberg

Jeg forstår det heller ikke ....

Jeg har dog brugt, i mangel af andre betegnelser, både e-mail, e-boks, internet, netbank, osv., så længe det har eksisteret.
Ja, e-mail i 35 år - det kunne man nemlig i mit firma, både nationalt og internationalt.

Jeg får kommunikation fra både private og offentlige via e-mail, e-boks og netbank.
Hvad er det som er nyt ? Hvad er det jeg skal tilmeldes ? Hvorfor er det anderledes ?

Jeg forstår det ikke - altså hvad jeg skal gøre anderledes.

Jeg har TO primære elektroniske kanaler: SMS og e-mail. Alle de andre, bortset fra netbank, giver mig et advis her, og så kan jeg gå til de andre systemer (primært e-boks). Interessant nok, så falder netbank (Danske Bank) i et sort hul, som jeg sjældent ser, fordi det er separat og ikke kædet sammen med de primære.
Jeg håber sandelig ikke den såkaldte "digitale postkasse" bliver magen til, for så .....

Hvem kan lave et helhedsbillede - set fra borgernes synsvinkel ?

  • 8
  • 0
Rune Larsen

[ATP, ratepension, boligstøtte, bundfradrag, indboforsikringer, kursskæringer m.v.] Man må håbe, at de har nogle forældre, der løbende kan lære dem om den slags

Nej, man må håbe, at de unge formår at reformere samfundet, så det bliver nemmere at være borger, så man kan få frigjort mere af sit nærvær til produktive og fremadrettede ting fremfor den liste af irriterende teknikaliteter.

  • 3
  • 0
Allan Astrup Jensen

Digital post forudsætter at man har IT udstyr og kan bruge det. Det forudsættes også at man ikke er i Ribers eller på anden måde i økonomiske vanskeligheder, for så kan man ikke få telefon, internet, dankort eller netbank, som det også fremgår af en sag i pressen idag. Digitaliseringstvang er udemokratisk og rammer de svage grupper i samfundet, men flertallet er ligegrad, for solidaritet er forældet.

  • 16
  • 1
Allan S. Hansen

Jeg får kommunikation fra både private og offentlige via e-mail, e-boks og netbank.
Hvad er det som er nyt ? Hvad er det jeg skal tilmeldes ? Hvorfor er det anderledes ?

Det der er anderledes er at i Danmark kan vi ikke genbruge eksisterende teknologier men i stedet må forsøge at opfinde noget nyt og besværligt og dyrt så vi kan beskæftige en masse overflødige administratorer.

Vi ser det gang på gang, projekt efter projekt (it-projekt eller fysisk) og overskridelse af budget efter overskridelse af budget ..... det er egentlig komisk hvis det ikke var fordi det var vores skattepenge.

  • 9
  • 0
Martin Wolsing

Jeg aner faktisk ikke om jeg er tilmeldt. Som selvstændig blev jeg tvunget til et eller andet i den forbindelse, men om det også dækker over det private ved jeg ikke.

Jeg har ALDRIG brugt den digitale postkasse, og har heller ikke tænkt mig det i det omfang jeg kan blive fri.

Jeg orker simprlthen ikke at skulle logge på en eller anden mærkelig tjeneste hver gang jeg skal tjekke om det er post fra det offentlige. Dette inkluderer også skoleintra.

Hvorfor kan vi dog ikke bruge det system der allerede fungerer: Email (eller gammeldags breve)

  • 7
  • 2
Uffe Kousgaard

Ja, jeg ved udmærket, at der er masser af ting jeg ikke forstår - typisk fordi behovet ikke har været der for at sætte sig ind i det. Og du ved sikkert også godt, at et stort flertal af dine jævnaldrende ikke kender til ATP og de andre ting jeg nævnte. Essensen er sådan set bare, at der ikke er noget mærkeligt i, at de unge ikke kender til digital post (endnu).

  • 3
  • 0
Claus Petersen

Hey, en iPad!
Det kan så være en brugt en af slagsen fra et skoleprojekt fra sidste år, men den kan også være splinterny.
Jeg ville nok arkivere brevet lodret i visheden om at kommunen skal kunne vise en håndfuld borgere frem som "digitalt integrerede", og dermed indirekte få nallerne i en stak støttekroner til endnu et ligegyldigt EU- eller statsligt projekt.
Det er naturligvis kun gætterier og spekulationer fra min side, men uanset ville jeg arkivere brevet lodret.

  • 4
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Sikuli eller Selenium burde måske kunne fixe dette. Selenium kan sättes op til at köre "headless", Sikuli bruger billedbehandling til at clicke på ting e.t.c - så der kräves et grafikkort og en slags skärmbillede. Sikuli kan til gengäld håndtere fuldt crapificerede sites med blinkenlicthe, flash og java overalt.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GUI_testing_tools

  • 0
  • 0
Lars Sørensen

Synes lige jeg ville smide denne ind i debatten. Man kan faktisk blive fritaget for at modtage Digital Post, hvor længe det så være er et godt spørgsmål.

Men Ældre Sagen er ikke helt uden evner: http://www.aeldresagen.dk/temaer/sider/fritagelse-for-digital-post.aspx

Min kære moder har været på Borgerservice for at blive fritaget, og det var der ingen ben i. De spurgte heller ikke til hvorfor, som der dog også står at de ikke må.

Måske skulle vi alle kontakte borgerservice og blive fritaget, bare for at statuerer et eksempel. Så længe det er noget l... og de forsøger med "frivillig tvang", så vil vi ikke være med.

  • 6
  • 0
Asbjørn Jensen

Der er 7 måneder til at al post til / fra det offentlige !!!!!

De må da udvise samme langmodighed overfor borgerne som over de offentlige !!!

Det er nu flere år siden at de offentlige skulle have e-post og stadig mangler mange.
Jeg har ikke hørt at nogen offentlige er blevet lukket eller at deres chefer er blevet fængslet eller har fået frataget deres bonus.

  • 3
  • 1
Jesper Kleis

Gad vide om det bliver lige så let at bruge som e-boks.

Her kræves det blot at man skriver sit cpr-nummer og derefter et lille password med store og små bogstaver (som jeg nu har glemt - og i hvert fald ikke gider skrive på min telefone)

Hvorefter man så kan se alskens virkelige sikre dokumenter som min elregning - dvs. først efter at have åbnet posten og så downloadet pdf'en der ligger inden under.

Elsker design der gør at en der elsker det digitale, hellere vil bruge sin nøgle til at åbne min postkasse uden at skulle huske alskens besværgelser og fægte med armenee for at åbne den.

  • 4
  • 1
Thorvald Johannes Pedersen

Hej.
Faktisk ved jeg heller ikke hvad "Digital Post" er. Jeg troede faktisk at det er det samme som e-boks.dk - som jeg har, men indtil videre kommer der ikke ret meget post i den andet end regninger fra Statoil. Men hvis det ikke er e-boks.dk - så ved jeg faktisk heller ikke hvad Digital Post er og hvad det er de vil have at man skal tilmelde sig. Så på det punkt - ja, så er informationen om Digital Post åbenbart forfejlet, ikke kun for de helt unge, men sikkert også for mange andre.

  • 2
  • 0
Mads Bahrt

Der er en MEGET lang forklaring på forskellen imellem e-boks og digital post som jeg ikke kan huske nok af til at forsøge at gengive den. Jeg er ikke engang helt sikker på at jeg forstod den da jeg fik den at vide.

Det væsentlige at vide er at du har digital post hvis du enten:
- Har e-boks og derinde har valgt at du vil modtage post fra offentlige myndigheder.
- Har været inde på borger.dk og oprette en digital postkasse der.

  • 2
  • 0
Søren Skaarup

Marianne Sørensen fra Digitaliseringsstyrelsen mener ikke at der foreligger “bredere dokumentation” for at de unge ikke kan finde ud af det offentlige og derfor viger tilbage fra at betjene sig selv.

Det er nu ikke helt rigtigt – og det burde hun vide. MindLab's “Væk med bøvlet” undersøgelser (som de lavede for Skat i 2011), min egen “Ballerup-rapport”: “Den kompetente borger” (også fra 2011) og min egen forskning siden da (se note), viser ret entydigt at de unge mangler “bureaukratiske” kompetencer og at der er en væsentlig grunde til at de ikke altid uden videre føler at de kan betjene sig selv.

Det viser sig også at dette ikke er forbeholdt de unge, men sådan set er noget som alle kan komme ud for, hvis man står i en situation man ikke har været i før, og hvor man ikke har det “mentale landkort” der skal til for at orientere sig, for at vide hvad man skal spørge om, om man har spurgt om det rigtigt og om man har forstået tingene og gjort det rigtigt.

På nogle områder – fx skat – lærer man det med tiden (og man lærer at acceptere at man grundlæggende ikke forstår det). Men mange ydelser og services er man kun i berøring med nogle få gang i sit liv, og der kan man være lige så blank som den unge der skal ordne skat første gang. Dog vænner mange (men ikke alle) sig med tiden – i større eller mindre grad - til den måde det offentlige fungerer på, og det er med tiden færre ting der er nyt for en. Derfor har mange ældre også tilegnet sig de “bureaukratiske kompetencer”, men er så måske lidt usikre på det digitale.

Men generelt er det IKKE digital kompetencer der er det store problem i forhold til selvbetjening. Selv om Digitaliseringsstyrelsen stadig ser ud til at tro at det er tilfældet. Og det har vi også vidst længe. Ud over de “bureaukratisk kompetencer” – eller i lidt bredere forstand: “domæne-kompetencer”. så handler det om læse- og skrivefærdigheder, dansk-færdigheder, og om evnen til at håndtere abstrakt information. Og det handler om hvor stort et behov for tryghed, sikkerhed og anerkendelse man har i situationen.

Ingen af disse barrierer kan fjernes med hurtige teknologiske fiks. De kan sænkes – men det kræver andet og mere end “bare” brugervenlighed i traditionel forstand. Og ingen af de nævnte behov dør ud med de ældre, men er nogle vi alle kan have i visse situationer i livet, og de opfyldes typiske ikke digitalt.

Marianne Sørensen tro tilsyneladende også at det “bare” handler om at gøre det mobilt – så er de unge med. Men det er mere fundamentale problemer ved digital post.

Det ser ud som E-post er ved et blive en perifer kommunikationsform for mange unge. Deres postkasser er måske fyldt op med spam, og/eller de kigger sjældent i den. De kommunikere på andre kanaler (Facebook fx).

Der til kommer at man i Digital post har blandet forskellige funktioner sammen, som dels ikke er lige godt implementeret, dels ofte håndteres af forskellige teknologier i folks hverdagsliv. Jeg tænker her på funktionerne arkiv (som digital post er anstændig til), kommunikation (som altså måske er ved at flytte over på andre kanaler) og notifikation = her er noget vigtigt du skal forholde dig til og reagere på, evt. inden en hvis frist. Det sidste er ualmindeligt dårligt gennemtænkt i digital post og er noget mennesker har MEGET forskellige måder at håndtere på. En del unge fortæller for eksempel at hvis de skal have en vigtig besked fra kommunen vil de gerne have et brev! Det er nemlig sjældent de får det, så det skiller sig ud. Det kan hænges op på køleskabet, sættes fast med en tegnestift på døren så man ser det når man går, eller puttes i pungen så man ikke glemmer det. Det kan med andre ord – uden over som informationsbærer, bruges som symbol på noget man skal huske.

Men digital post er tænkt fra et bureaukratisk perspektiv. Man tror tilsyneladende at mennesker i deres hverdagsliv arkiverer, kommunikerer og husker vigtige ting, på samme måde man gør i bureaukratiske organisationer. Men det gør de så nok ikke. Det har man så tilsyneladende bare ikke ulejliget sig med at undersøge nærmere. Tanken synes at være at så må de jo bare lære at tænke som os (bureaukraterne) ... held og lykke med det!

Det skal nok lykkes at få rigtigt mange tilmeldt digital post – for de SKAL jo. Men at få dem til at bruge det som det (bureaukratisk) er tænkt – det bliver et meget, meget langt, sejt træk. Ofte er det lettere at skifte kongen ud (her renovere hele tankesætte bag løsningen OG løsningen selv) end at skaffe sig et nyt folk.

(Note: Min egen forskning består i flere måneders observationer i borgerservicecentre, ydelsescentre og jobcentre og kvalitative interviews med knap 400 borgere i alle aldre, heraf 91 under 26)

  • 11
  • 1
Martin Ipsen Pedersen

Det mest bekymrende er i virkeligheden arrogancen... ligesom hos Skat lægger hele den offentlige sektor fremover deres informationer et sted... og så må man ligesom selv om man læser det eller ej.

Vi er iøvrigt en famillie her, hov... det var lige fire postkasser, udover de eksisterende mailbokse, e-bokse... og vores postkasse til papirpost.

Vi har også fået brev fra kommunen prædikende lyksalighederne, men jeg vil ikke til at tjekke flere postkasser. Det offentlige må træffe os der hvor vi er - og ikke opfinde flere steder vi skal tjekke for at se om de nu lige i dag har haft den godhed at levere nyheder til os.

Jeg bebynder faktisk - rent kommunikationsmæssigt at længes efter de gamle dage, hvor alting kom i kuverter til den samme postkasse eller sågar brevsprække. Det var i virkeligheden - på et lavt teknologisk niveau - meget brugervenligt.

  • 7
  • 0
Steen Poulsen

Problemet er slet ikke "Digital post" - men tanken om at "selvbetjening" skulle være billiger. Den ideologiske forklaring på at "vi" skal betjene os selv, stammer jo nok fra bankernes "netbank" - hvor det må siges at være en stor fordel at vi kan betjene os selv, i stedet for at stå i kør i banken. Men digital selvbetjening kræver forståelse for arbejdsgangen og processen. Den viden kræver uddannelse, men jeg tror at man har glemt at uddannelse koster tid og penge. Nu "kræver" man bare at borgerne uddanne sig selv, før de betjener sig selv. Det er måske for staten en god løsning, men for borgene, der har fået hele arbejdsgange og processen læsset over på sig, bliver det til en "sindsyg" opgave. Hvornår indser vi at dette digitale oracle univers, er et monster, som kvæler borgerne ?? - Computer skal bruges med omtanke, de er ikke løsningen på alverdens problemer !

  • 5
  • 0
Henning Hansen

Selvbetjening er jo ikke betjening... men det er tvangsdigitaliseringen heller ikke.
Selvbetjening giver kun mening, når der er tale om er service, som borgeren ønsker, og som foretages på borgerens initiativ, og derfor naturligt ved henvendelse til det offentlige.
Tvangsdigitaliseringen indebærer, at det er borgeren, som skal holde øje med, om det offentlige ønsker at henvende sig til ham. Og jo flere myndigheder, banker, skoler og institutioner af forskellig art, som benytter dette princip, jo mere umuligt bliver det at være borger i dette land.
Det bør være en borgers ret selv at administrere sin egen postkasse (digital eller ej), og så må alle myndigheder med mere henvende sig der, hvor borgeren er at træffe.

  • 2
  • 0
Jens Michaelsen

Checkede lige om der var noget i min digitale postkasse - det var der, et brev fra LD {Lønmodtagerneds Dyrtidsfond} -underligt - det havde jeg fået med snailmail i marts - jeg mindes ikke lige en email om post i den digitale. Så lige i 'indstillinger' - jo der burde være kommet en mail.
Hurra - den var kommet 19. marts, og arkiveret i en ny mappe, 'mail fra e-boks' - OK - alt virker som det skal - bare kom an!

  • 0
  • 0
Henrik Madsen

Måske skulle vi alle kontakte borgerservice og blive fritaget, bare for at statuerer et eksempel. Så længe det er noget l... og de forsøger med "frivillig tvang", så vil vi ikke være med.

Been there, done that.

Det er totalt smertefrit og tager kun 2 minutter at udfylde en formular.

Jeg var dog ude for at de forsøgte sig med at jeg skulle krydse ud for den mulighed jeg ville benytte til fritagelse.

Blanketten er nemlig lavet så smart at den øverste mulighed er "Jeg er udrejst af Danmark" og så er alle de andre muligheder nedenunder og så er der et langt afkrydsningsfelt så man kan krydse af i hele feltet. De forsøgte som sagt at få mig til at sætte et lille kryds ud for lige netop den undskyldning jeg ville bruge.

Da jeg så nævnte at der i deres egen vejledning stod at de ikke måtte spørge ind til grunden så ændrede de det hurtigt til at jeg så skulle krydse hele feltet af.

Der var også trusler om straf hvis man skrev under på falsk grundlag.

PS. Stoler du ikke helt vildt på at de er kompetente så husk at bede om at få en skriftlig kvittering tilsendt, så har du den hvis de fucker det op senere.

  • 4
  • 0
Henrik Madsen

Problemet er slet ikke "Digital post" - men tanken om at "selvbetjening" skulle være billiger.

De fleste modtager så få breve fra det offentlige og skal bruge offentlige serviceydelser så få gange at det ikke kan betale sig.

Da jeg for nyligt skulle skrive min søn op til vuggestue SKULLE det partout ske ved brug af NemID.

Jeg sagde så at jeg ikke havde NemID og om de ikke bare lige kunne skrive ham op ligesom ved de tidligere børn.

Der udfyldte jeg en formular og vi skrev den under og så tastede pasningskontoret den ind i systemet.

Tidsforbrug for sekretæren på pasningskontoret er anslået 2 minutter.

Nu skulle jeg så have hjælp til at oprette NemID, jeg skulle have hjælp til at navigere rundt og finde ud af hvor jeg skrev min søn op og så videre. Vi har ingen planer om at skulle have flere børn så selvom de havde lært mig alt det her så ville det ikke være noget der kunne spare kommunen for tid fremadrettet.

Det endte så med at jeg valgte at skrive en klage til borgmesteren, som havde folk til at behandle sagen, de indhentede udtalelser fra pasningsafdelingen og vi skrev lidt sammen.

Det hele endte med at jeg fik lov til at indskrive min søn via formularen, men først efter at kommunen havde brugt, anslået flere timer (En halv time gik bare med at snakke med skrankepaven(*) da jeg ringede ind første gang).

Summa summarum, det kostede kommunen en BUNKE penge at sagsbehandle fordi de var for dumme til blot at tage imod en papiransøgning og bruge 2 minutter på at taste den ind.

Havde de ikke givet sig så ville jeg gladelig have startet "aktindsigt's møllen op", så kunne de have spildt ENDNU flere timer.

Jeg kan ikke forestille mig at der spares ret mange timer årligt på at folk selv skal skrive deres børn op elektronisk istedetfor blot at tage imod en ansøgning og taste den ind.

Hvis der derimod var tale om noget som jeg skulle sende ind hver måned, så kunne jeg forstå det, men lige netop børneopskrivning i institution er da en af de ting som man skulle mene ville være en fordel bare at gøre fra kommunens side af.

Glæder mig allerede til om et par år når min søn skal i skole, gad vide om kommunen vil nægte mig at skrive min søn op, samtidigt med at de med loven i hånden forlanger at han skal modtage undervisning.

  • 7
  • 0
John Jensen

@Emil Stahl
Tag det helt roligt, det samme siger man om ældre og kvinder.
Det er bare sådan at man har en tendens til at udtale sig generelt.
Og så siger artiklen også kun at 4 ud af 5 altså 20% ikke ved hvad det er.
Og det passer meget godt på de elever jeg har haft gennem tiden, og pudsigt nok også med de ældre og med kvinderne og næsten lige sådan med mændene.

De fleste har en grundlæggende forståelse omkring IT, men ikke den dybereliggende forståelse.

Og så må man jo samtidig erkende at man er uvidende om et emne indtil man ser eller hører om det, det er der ikke noget forkert i.

Og mange unge der får IT i hånden starter ikke med at søge efter offentlige services, forståeligt nok, de begynder at se på hvad det er de står med og installerer det der netop interesserer dem.

De ældre spørger af erfaring gennem et helt liv ind til hvad de kan bruge det til, og helst noget praktisk, men også gerne underholdning og tidsfordriv, altså modsat de yngre.

Man har en tendens til at sige at de unge er opvokset med IT og derfor ved alt om det, men det gør de fleste sjældent, men det kommer de fleste til.

Du derimod har fat i det helt rigtige, du kan noget og er ikke en af de 80% Ligesom jeg der er 61 heller ikke er en af de mange "ældre" der ikke forstår IT, jeg startede for mere end 36 år siden, og ser gerne at en som dig tager over :-)

  • 0
  • 0
Leif Neland

Mange af de "IR-indfødte", der er hurtige til at prøve diverse nyskabelser, har lært sig det ved hjælp af "trial and error".

Men de er ikke så trygge ved digital sagsbehandling og anden IT, når det drejer sig om de offentlige myndigheder. Der er ikke megen "restart from saved game", når det drejer sig om selvangivelse, dagpenge, boligstøtte m.m.; så mange foretrækker at kunne tale med et menneske, før formularer udfyldes og oplysninger afgives.

  • 5
  • 0
Michael Dietz

Den digitale postkasse er en uforskammethed af det offentlige. Der er ikke nogen funktion til automatisk at videresende fra den til en e-mail adresse. Jeg har kontaktet dem og fået at vide, sådan én er heller ikke påtænkt. Så vi alle får endnu mere fritid beslaglagt.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize