Dating-side løj om partneres kompatibilitet for at teste algoritme

Internetbrugere er uvidende forsøgskaniner, også selvom der kan være ægte følelser involveret. Dating-portalen OKCupid har således kørt flere forsøg med brugerne.

Facebook blev for nylig udsat for kritik af, at det sociale netværk havde udsat brugerne for et forsøg, som skulle måle, hvorvidt negativiteten i nyhedsstrømmen på Facebook påvirkede brugernes følelser. Nu svarer dating-portalen OKCupid igen ved at afsløre, hvordan den flere gange har udført forsøg med brugerne.

Læs også: Sådan brugte Facebook 689.003 brugere som forsøgskaniner

OKCupid har blandt andet forsøgt at måle på, om det gør en forskel, hvilken værdi for indbyrdes kompatibilitet, som tjenesten oplyser om to personer. Altså om to personer, som ifølge matching-algoritmen er 90 procent kompatible, vil være mindre tilbøjelige til at fortsætte en indbyrdes udveksling af beskeder, hvis de får oplyst, at de blot er 30 procent kompatible.

Tilsvarende har tjenesten også forsøgt at måle på, hvor stor indflydelse en profils billede har i forhold til profilteksten.

Facebooks eksperiment var en del af et forskningsprojekt i samarbejde med to universiteter. OKCupids forsøg var et internt forsøg på at måle, hvilken indflydelse de forskellige elementer af tjenesten har på brugernes adfærd. En amerikansk senator har i kølvandet på offentliggørelsen af Facebook-forsøget krævet, at myndighederne skal undersøge, hvorvidt der skal føres kontrol med forsøg på sociale netværk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Finn Aarup Nielsen

For de sociale websider der præsenterer data på baggrund af ranking med multivariate features er det relevant at teste deres algoritmer. Det er simplethen ikke muligt med unsupervized learning (dvs. uden A/B test) at afgøre hvilken skala for de enkelte features man skal vælge. Testning har både brugere og firmaerne bag websiderne godt af.

Hvis jeg skal stille mig utilfreds over noget er det i forbindelse med online politiske kandidatmatch, hvor brugerne ved at besvare spørgsmål kan finde ud af hvordan de matcher med kandidater. De siger sig selv af spørgsmål og vægtningen af spørgsmål har meget stor betydning for rankningen. Jeg tvivler på at licensbetalte DR gør sig klar over hvor kritisk deres vægtning og valg af spørgsmål er. De kan have betydning for hvor vælgeren sætter sit kryds.

Christian Münster

Nu skulle jeg så mene, af egen erfaring, at den rating også er ret ligegyldig. Du snakker med mennesket før du overhovedet tager nogle beslutninger.

Ét tal siger 30% og et andet siger 92% - hvis profil teksten er interessant og hun ser sød ud, jamen altså... Skulle jeg så tænke: Nej nej, det her site ved mere om mine følelser end jeg?

Henrik Bøgh

Vi bliver udsat for forsøg bunker af gange i løbet af dagen:
* Vejdirektoratet laver forsøg med højresvingende cyklister
* Supermarkeder laver forsøg med vareopstillinger
* Politikerne laver adfærdsforsøg på befolkningen gennem skatte- og afgiftsændringer
Og der er mange flere eksempler.
Samtlige online marketingsvirksomheder arbejder givetvis også løbende på, at optimere både deres metrik og deres eksponeringsmekanismer, lige som de fleste online (og nok også offline) nyhedsmedier, laver "forsøg" med hvor overskrifter og billeder giver mest effekt. Intet nyt her...

Log ind eller Opret konto for at kommentere