Datatilsynet udtaler alvorlig kritik af forsikringsselskab: Kunde nægtet indsigt i egne personoplysninger

Illustration: Pressefoto/Datatilsynet
If Skadeforsikring nægtede at give en kunde indsigt i overvågningsmateriale indsamlet om kunden af frygt for, at det skulle bruges i en retssag mod forsikringsselskabet. Det får Datatilsynet til at udtale alvorlig kritik.

Datatilsynet udtaler alvorlig kritik af, at et forsikringsselskabs behandling af personoplysninger ikke er sket i overensstemmelse med GDPR.

Det skriver Datatilsynet i en pressemeddelelse.

Datatilsynet oplyser overfor Version2, at det drejer sig om If Skadeforsikring.

Kritikken falder, fordi forsikringsselskabet nægtede at give en tidligere kunde indsigt i overvågningsmateriale med henvisning til, at kunden ville bruge materialet i forbindelse med en mulig retssag mod If Skadeforsikring.

Overvågningsmaterialet bestod af observationsrapporter, fotos og videoer, der blev indsamlet, fordi kunden søgte om erstatning for erhvervsevnetab af If Skadeforsikring.

Datatilsynet skriver, at forsikringsselskabet i den konkrete sag ikke har påvist afgørende hensyn, som borgerens ret til indsigt burde vige for. Det forhold, at de indsamlede personoplysninger med stor sandsynlighed ville kunne inddrages i forbindelse med en eventuel retstvist, udgør ikke i den konkrete sag et så afgørende hensyn til forsikringsselskabets interesser, at de faktiske personoplysninger, som var indsamlet om klager i forbindelse med overvågningen, kunne undtages fra retten til indsigt.

Datatilsynet bemærker, at indsigtsretten netop har til formål at give registrerede adgang til at kontrollere oplysningernes rigtighed og behandlingens lovlighed, og undtagelser hertil derfor forudsætter, at der konkret foreligger aktuelle afgørende hensyn, som den registreredes ret til indsigt findes at burde vige for.

Læs selve afgørelsen her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 René Nielsen

Det er jo håbløst, at datatilsynet ikke straks tildeler en meget stor bøde til forsikringsselskabet.

Der står jo for fanden i afgørelsen fra datatilsynet, at forsikringsselskabet ”If” havde politianmeldt klageren og at politiet har meddelt klageren ”tiltalefrafald”. Altså at politiet ikke er enig med forsikringselskabets vurdering af strafbare forhold.

Og der står også i forsikringsselskabets svar til datatilsynet, at nu frygter forsikringsselskabet for konsekvenserne i den retssag som er på vej imod dem og deres formentlige ulovlige overvågning hhv. afgørelse om klagerens erhvervsevne.

Hvis ikke der skal falde en meget stor bøde for dette misbrug – hvad skal der så til?

  • 36
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere