Datatilsynet truede med melde TDC's masseovervågning til politiet

Illustration: MI Grafik
TDC ville slet ikke anerkende, at Datatilsynet havde myndighed til at behandle internetaktivisten Christian Pantons klage over, at han bliver sporet, hvorend han går og står. Men så skruede tilsynet bissen på.

Datatilsynet truer TDC med en politianmeldelse og dermed en potentiel bøde på op til fire procent af koncernens årsomsætning i den sag, som har medført, at det største danske teleselskab efter årelang betænkningstid endelig lukkede for totalovervågningen af kundernes færden.

Læs også: TDC stopper totalovervågningen af kunders færden

I mere end et år nægtede TDC nemlig, at Datatilsynet overhovedet havde myndighed til at behandle sagen om mellem 50 og 100 gange dagligt, som TDC typisk gemmer data de master, som kundernes telefoner er forbundet til. Ved hjælp af de data er det muligt at foretage en komplet kortlægning af danskernes færden.

Til sidst mistede Datatilsynet dog tålmodigheden med telegiganten. I et skarpt formuleret brev fra i tirsdags beder tilsynet atter en gang om en udtalelse, som forholder sig til sagens substans. Den vil tilsynet have inden for en uge.

Læs også: Sådan foregår registreringen af danskernes mobiltelefoner

»Hvis TDC A/S herefter fortsat ikke ønsker at fremkomme med en udtalelse, vil Datatilsynet tage dette som udtryk for, at TDC A/S ikke ønsker at udtale sig i sagen, og tilsynet vil herefter vurdere sagen på det foreliggende grundlag, ligesom tilsynet vil foretage en vurdering af, om sagen eventuelt skal overlades til politiets foranstaltning.«

TDC: Vi er kastebold - myndighederne koordinerer ikke

TDC's lagring af kundernes lokationsdata kan ifølge internetaktivisten Christian Panton muligvis være en overtrædelse af GDPR. Det medfører risiko for de enorme bøder, og det er, gætter han, årsagen til, at TDC handler nu.

TDC selv vil ikke udtale sig yderligere, men kritiserede i slutningen af september, at myndighederne ikke koordinerer bedre med hinanden.

»TDC er blevet kastebold mellem henholdsvis Justitsministeriet, Erhvervsstyrelsen og Datatilsynet, hvilke myndigheder forfølger forskellige interesser uden intern afstemning og uden nødvendig koordinering af kompetencefordelingen. Man kunne med rimelighed anføre, at dette ellers er en af myndighedernes væsentligste opgaver,« lød det i et brev til Datatilsynet.

»Det er TDC’s vurdering, at det ville være formålstjenstligt, hvis myndighederne endeligt fik afklaret uenighederne om kompetencefordelingen inden Datatilsynets behandling af sagen. I mangel på en sådan afklaring forventer TDC til orientering at stoppe den pågældende MMS-logning.«

Klagede i februar 2016 og tabte første runde

Christian Panton startede klagesagen mod TDC i februar 2016. Han var også med i Ingeniøren og Version2's kortlægning af konsekvenserne af masseovervågningen.

Læs også: TDC totalovervåger tre millioner mobilbrugeres færden

I første omgang ringede Christian Panton til Datatilsynet og spurgte, om den skulle føres ved tilsynet eller Erhvervsstyrelsen. Styrelsen er tilsynsmyndighed for den Udbudsbekendtgørelse, som teleselskaberne opererer efter.

Da Datatilsynet ifølge Christian Panton var i tvivl, startede han hos Erhvervsstyrelsen.

Den klagesag tabte han sidste år. Erhvervsstyrelsen konkluderede, at TDC's dataindsamling var velbegrundet.

Læs også: Erhvervsstyrelsen giver grønt lys til TDC's konstante logning af lokationsdata

Den var nemlig nødvendig for at leve op til den kontroversielle logningsbekendtgørelse, som Foreningen mod Ulovlig Logning nu fører en retssag for at få afskaffet.

Den sag var Christian Panton mellem de første til at bakke op om. Logningsbekendtgørelsen skal sikre politi og efterretningstjenester adgang til oplysninger om danskernes teleforbrug til brug i efterforskningen.

TDC: Nødvendigt for at logge MMS

Logningsbekendtgørelsen kræver, at TDC og de øvrige teleselskaber kan stedfæste, hvor kunderne befinder sig, når de ringer op, sender eller modtager et opkald, en sms eller en MMS.

Men MMS'erne er ifølge TDC umulige at logge, da der er tale om datatrafik.

Læs også: Så let kan politiet kortlægge din færden: Mistanke om cykeltyveri er nok til at få udleveret følsomme data

Derfor gemte TDC jævnligt kundernes position, når de benytter mobildata, så seneste position kunne kombineres med afsendelsestidspunktet for MMS'er.

Men det blev altså til op til 100 gange i døgnet for Christian Panton og Ingeniørens journalist, da vi første gang søgte registerindsigt.

Da Erhvervsstyrelsen havde blåstemplet TDC's lagring af mastedata, gik Christian Panton tilbage til Datatilsynet.

Det skyldes ikke alene, at han fandt afgørelsen fejlfyldt, og at der ikke er klagemuligheder. Men han var ifølge Erhvervsstyrelsen slet ikke part i sagen, fordi styrelsen kun udfører et generelt tilsyn.

»Men i EU-retten står, at jeg har ret til individuel sagsbehandling,« konstaterer Christian Panton.

Lever teleselskaberne op til logningsbekendtgørelsen?

Når han selv fremhæver, at TDC ophører med logningen, så snart Datatilsynet truer med politianmeldelse, så skyldes det forløbet om logningsbekendtgørelsen. Den er nemlig klart ulovlig, og hvis ikke det stod klart tidligere, blev det slået fast med syvtommersøm af EU-Domstolen for snart to år siden i en sag anlagt mod et svensk teleselskab.

Læs også: Bombe under ti års dansk telelogning: Den er klart ulovlig og skal skrottes

EU-dommerne konkluderede, at de svenske bestemmelser, der i store træk svarer til den danske bekendtgørelse, krænker retten til privatliv. Herefter holdt de svenske teleselskaber op med at udføre logningen.

Herhjemme afviste en enig branche dog at stoppe logningen, netop med henvisning til logningsbekendtgørelsen. Den har regeringen ikke ændret, selv om en ændring flere gange har stået på lovkataloget. Det gør den også for den kommende Folketingssamling.

Læs også: Telenor stopper logning af svenske kunders trafik - men fortsætter som hidtil i Danmark

Christian Pantons vurdering er umiddelbart, at TDC ikke længere lever op til logningsbekendtgørelsens krav om kunne stedbestemme kunder, der modtager eller afsender MMS. Det bygger han på TDC's svar til Erhvervsstyrelsen i sagen.

Han tror heller ikke, at de øvrige teleselskaber lever op til bekendtgørelsen på netop det punkt.

Er der alligevel en bøde på vej?

Når det er så afgørende, så skyldes det, at moderne smartphones stort set hele tiden benytter data, og at logningen derfor kan foretages meget mere nøjagtigt ud fra databrug end ud fra samtaler og SMS.

Christian Panton har efterhånden samlet 500 sider med dokumenter i sagen, og han er glad for, at TDC er ophørt med, hvad han kalder den »åbenlyst ulovlige« logning af kundernes position. Men dermed er sagen langt fra slut, pointerer han, for Datatilsynet har endnu ikke truffet en afgørelse, og logningen har stået på, også efter at GDPR trådte i kraft.

»Det er en af de første større tilsynssager efter GDPR, og det bliver spændende, om der kommer bøde i sagen, og hvor stor den i givet fald bliver,« siger han.

Datatilsynets brev til TDC med trussel om politianmeldelse by Ingenioeren on Scribd

TDC's brev til Datatilsynet om logning by Ingenioeren on Scribd

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
Dave Pencroof

Det er vildt dejligt at Datatilsynet nu KAN gøre den forskel de er sat i verden for at gøre, TAK FOR DET !!!!
Husk også at udøve det samme i det offentlige, når de nægter at sende mails bcc i arbejds sammenhænge, jeg var med i div råd kommunalt og regionalt, til trods for at jeg flere gange gjorde opmærksom på denne fejl, blev intet ændret !!

Der er en lille håndfuld teleselskaber, skal de ikke alle ophøre med lignende overvågning ??
Skal vi ikke også have alle private og offentlige overvågnings kameraer rettet ind til KUN at overvåge det de har lov til, indefor egne grænser, og KUN der ??
Folk på gaden har heller ikke mere lov til at filme/fotografere uden at spørge selv de tilfældige de får med, jeg er fuldt klar over at det er VILDT langt nede på listen for overtrædelser, men f.eks. jeg har ALDRIG villet med på billeder eller film

Michael Sall Timm

Jeg ved ikke hvad teleselskaberne har pligt til.

Men hvis der ligger noget lovgivningsmæssig om at de SKAL kunne støtte politiet efterforskning med tele/data trafik.
Så har de jo hjemmel til at forsætte "overvågningen" Så er der mere et
spørgsmål hvor lang tid skal de gemme de pågældende data.
for det må de kun så længe som det er nødvendigt...

Henning Wangerin

Men hvis der ligger noget lovgivningsmæssig om at de SKAL kunne støtte politiet efterforskning med tele/data trafik.

Problemer er jo heller ikke når politiet dukker op hos dit teleselskab med en dommerkendelse og ønsker at overvåge dig.

Problemet er når man vil logge alt og alle i tilfælde af at der måske sker noget i dit nabolag.

Der er MEGET stor forsel på de to senarier.

/Henning

Povl H. Pedersen

Det hele er et spørgsmål om penge. TDC bliver nok ikke straffet ret hårdt af myndighederne hvis der mangler logdata. Til gengæld kan GDPR koste mange penge.

Men, som borger der går ind for en retsstat, så har jeg ingen problemer med at data gemmes eksempelvis 24-48-72 timer. Dette burde give rigeligt med tid til at konstatere at en kriminel hændelse har fundet sted, samt at få en dommerkendelse til udlevering af data, samt evt en ny kendelse på tracking af specifikke numre/telefoner.

Man vil ikke kunne gå tilbage og lave et meeting tree, og dermed sandsynliggøre en masse potentielle møder/relationer bagud i tiden, men vil kun kunne gøre det fremadrettet. Jeg tror dog ikke politiet gør dette i Danmark. Befolkningstætheden vil give for store kandidatlister.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder