Datatilsynet stiller skarpt på datasikkerhedsproblemer med ‘forbundne biler’

Illustration: weyo/Bigstock
Når du sætter dig bag rattet i en moderne bil, registrerer bilen et hav af forskellige oplysninger. Mange af disse oplysninger kan kategoriseres som persondata, og det åbner op for nogle problematikker, lyder det fra Datatilsynet.

En moderne bil indsamler og bearbejder data fra man tænder den til man slukker den igen. Det er lige fra hvor ofte og hvor længe man bruger bilen, hvor man kører hen, hvilken musik man lytter til, og alt muligt andet.

Den data omhandler en chauffør, eller passagerer, så den kan betegnes som persondata. Biler, der er forbundet via internettet rejser derfor en række datasikkerhedsmæssige problematikker.

Datatilsynet gør i en pressemeddelelse opmærksom på disse problematikker, og henviser til en guide fra European Data Protection Board (EDBP), der skal hjælpe producenter af både biler og de services, der findes i bilerne, med en større forståelse af datasikkerhed i forbundne biler.

Problemet med data fra de forbundne biler er, at selv hvis der ikke er et navn forbundet med dataen, så er de personhenførende, da de vil omhandle en person i bilen.

Min bil, mine data

Rapporten kommer på baggrund af en kampagne som det internationale motorsports-agentur FIA lavede i 2016, ved navn ‘My Car My Data’.

Kampagnen viste, at interessen i forbundne biler blandt europæerne var stor, men understregede også den årvågenhed, der skal udøves med hensyn til brugen af de data, der frembringes af køretøjer samt vigtigheden af at overholde lovgivningen om beskyttelse af personoplysninger.

I pressemeddelelsen, sammenligner Datatilsynet problematikkerne med dem, man ser, når man taler om smartphones. Man kan downloade apps, spore bilens lokalitet og sågar låse den op med biometriske funktioner, såsom ansigtsgodkendelse eller fingeraftryk. EDBP’s guide skal hjælpe med at imødekomme og minimere disse problematikker.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Ole Andersen

På 4 hjul med plads til ~4 personer og en topfart på 150+ km/t. Med alt hvad der hører til at lorteapps, overvågning, eksproprierede ejer-rettigneder osv. Der filmer i alle retninger uanset om man sidder i den eller ej. Og EU har krævet E-Call systemer installeret, som kan styre de fleste funktioner inkl. bremser og mikrofoner, uden om brugerens kontrol.

Hvis man vi gøre noget vil problemerne, skal man gøre det vanvittigt dyrt for producenterne at have softwarefejl af alle slags. Hele vejen ned til småfejl i firmwaren på infotainmentsystemerne, så der evt. er dagsbøder indtil det er fikset UDEN beregning for kunderne.

Og herudover skal der udstilles åbne interfaces med adgang til ALLE bilens aggregerede data, så man som bruger selv kan føre tilsyn og anvende og slette de data, man har været kilde til. Istedet for de, som idag, kun er tilgængelige for producenter, data-købmænd og stort set alle andre end en selv.

Men da formålet nok PRÆCIS er at lave biler om til selvkørende mobiltelefoner, fyldt med appstores lortesoftware, fjernkontrol og overvågning, er det nok desværre bare dagdrømmeri.

  • 13
  • 1
#2 Christian Nobel

Men da formålet nok PRÆCIS er at lave biler om til selvkørende mobiltelefoner, fyldt med appstores lortesoftware, fjernkontrol og overvågning, er det nok desværre bare dagdrømmeri.

Og hvad værre er, producenterne gider selvfølgelig ikke opdatere deres lortesoftware, så i løbet af ganske få år er bilen ligeså meget værd som en to år gammel Huawei telefon, nemlig ingenting, og lige klar til skrotning.

Virkelig en miljøgevinst ... eller noget.

  • 10
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere