Datatilsynet opretter postkasse til borgere med »databekymringer«

Illustration: Ocus Focus, BigStock
Postkassen kan buges af borgere, der er bekymrede over, hvordan en myndighed eller en virksomhed bruger data.

Nu får borgere mulighed for at give Datatilsynet besked, hvis de sidder med bekymringer over, hvordan deres oplysninger og data bliver brugt af landets virksomheder og offentlige myndigheder.

Datatilsynet har nemlig oprettet en postkasse til borgere, der går rundt med såkaldte databekymringer. Udover at henvende sig til borgere, der er bekymrede over, hvordan deres data bliver brugt, kan man også sende mails til postkassen med andre ærinder.

»Det kan også være, at du føler dig utryg over brugen af ny teknologi, af kunstig intelligens eller blot er bekymret over den stigende tendens til at bruge data i mange henseender,« skriver Datatilsynet i en pressemeddelelse.

Ingen svar

Landets bekymrede borgere skal dog ikke forvente at modtage svar på de bekymringer, som de afleverer i postkassen hos GDPR-vagthunden.

I stedet skal databekymringerne bruges til at udarbejde en årlig statusrapport til Dataetisk Råd. Rapporten skal kaste lys over, hvilke teknologiske emner der giver panderynker og skaber skepsis hos danskerne.

Datatilsynet påpeger, at den nye brevsprække til bekymringer ikke skal bruges til alle slags henvendelser. Eksempelvis skal klager til myndigheden eller anmeldelser af sikkerhedsbrud ikke sendes gennem den nye postkasse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere