Datatilsynet og Kulturstyrelsen dumper Digital Post til bibliotekerne

Bibliotekerne får forlænget sin tilladelse til at kommunikere oplysninger om reservationer og lån med borgeren via ukrypteret email. Digital Post er ikke brugervenligt nok, lyder begrundelsen.

Datatilsynet har forlænget sin accept af, at bibliotekerne sender ukrypterede emails til borgerne med oplysninger om, hvilke bøger borgerne reserverer, og hvad de har lånt.

Det fremgår af en afgørelse fra Datatilsynet.

Bibliotekerne fik i 2010 en femårig tilladelse til at bruge ukrypterede emails. Og da den snart udløber har Kulturstyrelsen med held argumenteret for, at den skal forlænges, da styrelsen ikke mener, at Digital Post i sin nuværende form er et farbart alternativ.

Læs også: Forskere: Kommuner tabte 53 millioner på Digital Post i 2013

Både pris og brugervenlighed kritiseres.

»Der er på nuværende tidspunkt sådanne barrierer med hensyn til økonomi, volumen og funktionalitet vedrørende Digital Post, at dette ikke er en relevant saglig løsning for fremsendelse af reserveringsmeddelelser, kvitteringsmeddelelser, hjemkaldelser mv. Transaktionsudgiften for brug af digital post udgør efter det for styrelsen oplyste kr. 0,64 pr. meddelelse, hvortil kommer et megabytevederlag. Samlet vil det medføre en meget betydelig udgift for bibliotekerne,« skriver Kulturstyrelsen, der også peger på, at den manglende brugervenlighed vil forringe borgerens oplevelse.

Et tredje argument for, at Kulturstyrelsen vil skåne bibliotekerne for digital post, er, at mange af bibliotekernes brugere ikke er koblet på løsningen. Mange er fritagede, ligesom de biblioteksbrugere under 15 år slet ikke har mulighed for at logge på Digital Post.

Læs også: Ombudsmanden kritiserer juridiske og tekniske mangler i Digital Post

Hos Datatilsynet fastholder man, at oplysninger om, hvad borgere låner på bibliotekerne, er fortrolige. Men da det offentlige alternativ til ukrypteret email ikke er godt nok, har man alligevel valgt at forlænge tilladelsen – denne gang uden tidsbegrænsning.

»Datatilsynet lægger til grund, at der findes tekniske løsninger, som vil gøre det muligt at overholde persondatalovens3 sikkerhedskrav, men at disse på nuværende tidspunkt ikke udgør brugbare alternativer til de ukrypterede e-mails, som pt. anvendes. Tilsynet tager herved ikke mindst brugervenligheden i betragtning. Datatilsynet lægger endvidere til grund, at de etablerede tjenester er velfungerende serviceydelser, som borgerne er tilfredse med,« hedder det i tilsynets afgørelse.

Datatilsynet forbeholder sig retten til at skifte mening, hvis der skulle opstå problemer med bibliotekernes brug af usikker email.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Christian Nobel

For hvad drejer det sig om?

Typisk en mail, som ikke indeholder det åh-så-hemmelige personnummer eller noget andet "farligt", men udelukkende information om at jeg har materiale der skal afleveres om så og så mange dage.

Og så kan jeg efterfølgende logge mig ind og forlænge, eller køre over og aflevere bøgerne.

Man skal vælge sikkerhed der passer til situationen, og det ville være fuldstændig absurd at skulle logge på med "NemID" til statsmagtens Facebook pendant bare for at konstatere at der er bøger der skal afleveres - nej det skal komme direkte i min postkasse.

  • 8
  • 2
#3 Per Gøtterup

Christian har helt ret i at almindelig email klart er at foretrække. Jeg ville ønske at jeg også kunne få mails fra e-boks direkte i min almindelige mailbox. Det er så utroligt besværligt at skulle logge ind med SlemID hver gang, og interfacet er ubehjælpsomt gammeldags og tungt.

  • 2
  • 2
#4 Bjarne Nielsen

Jeg er enig i Datatilsynets synpunkt om, at mine lånevaner er en sag imellem biblioteket og mig (og ingen på beskedens vej, hverken udenlandske efterretningstjenester, tjenesteudbydere eller min arbejdsgiver, skal stikke deres snuder i det).

Jeg er også meget enig i, at den nuværende implementation af "sikker kommunikation med det offentlige" brugermæssigt er helt håbløs, og at det er et bedre valg at sende ukrypteret (eller rettere, det mindst ringe af to uattraktive alternativer).

Så tak til Datatilsynet for at være realistiske. Og forhåbentlig sidder der nogen tilbage med røde ører efter den store "næse" til Digital Post, for vi kan da ikke have, at Datatilsynet skal til at give dispensation af samme grund igen om fem år, vel?

  • 4
  • 0
#8 Bjarne Nielsen

Vender Kulturstyrelsens argumentation for at søge dispensation ikke på hovedet? De siger: 'det er alt for dyrt, det har vi slet ikke råd til, og forresten så er det også dårligt'. Burde det ikke være: 'det fungerer ikke til det behov vi har, og forresten er det også småpebret'?

  • 2
  • 0
#9 Carsten Gehling

"Datatilsynet lægger endvidere til grund, at de etablerede tjenester er velfungerende serviceydelser, som borgerne er tilfredse med"

Siden hvornår har det argument fået lov til at stå imod tvangsdigitaliseringen?

Kudos til Datatilsynet for at have nosser nok til at vælge rigtigt.

  • 3
  • 0
#10 Henning Hansen

for vi kan da ikke have, at Datatilsynet skal til at give dispensation af samme grund igen om fem år, vel?

Næ, det har Datatilsynet selv taget højde for - de regner vist ikke med, der kommer noget bedre: "Men da det offentlige alternativ til ukrypteret email ikke er godt nok, har man alligevel valgt at forlænge tilladelsen – denne gang uden tidsbegrænsning"

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere