Datatilsynet kritiserer Københavns Kommune for håndtering af borgers personoplysninger

Illustration: Datatilsynet
Københavns Kommune abonnerede på borgerens personoplysninger i flere år, efter borgeren flyttede ud af kommunen.

Københavns Kommune har ageret i strid med databeskyttelsesreglerne, idet kommunen ikke har annulleret et abonnement på en borgers personoplysninger, selvom vedkommende har boet uden for kommunen i flere år.

Det skriver Datatilsynet på deres egen hjemmeside.

Borgeren henvendte sig i første omgang til Københavns Kommune, hvor vedkommende anmodede kommunen om at ophæve abonnementet på vedkommendes personoplysninger hos Det Centrale Personregister.

Kommunen efterkom borgerens forespørgsel og annullerede abonnementet, men selve forespørgslen fra borgeren udløste et nyt abonnement på vedkommendes personoplysninger hos Det Centrale Personregister fra Københavns Kommune.

Blev nødt til at forny abonnementet

Herefter klagede borgeren til Datatilsynet. Københavns Kommune argumenterede overfor Datatilsynet, at borgerens henvendelse til kommunen betød, at kommunen var nødt til at forny abonnementet for at kunne identificere og hjælpe borgeren med at annullere netop dette abonnement.

Men Datatilsynet har i sin vurdering af sagen konkluderet, at en fornyelse af abonnementet var unødvendig i forhold til at kunne håndtere borgerens oprindelige forespørgsel, hvorfor sagen er i strid med databeskyttelsesreglerne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Sørensen

Er det virkelig hvad vi gerne vil have at Datatilsynet bruger deres kræfter på?

Var det virkelig meningen med GDPR?

... eller var det meningen, at beskytte borgerne (dig og mig) mod de store info-høstere med Google og Facebook i spidsen og mod andre der skruppelløst sælger og på anden måde misbruger den viden de har tilegnet sig om dig og mig ...?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere