Datatilsynet har modtaget over 5.000 underretninger om brud på persondatasikkerheden på et år

Illustration: Datatilsynet
Tallene vidner om en øget opmærksomhed på persondatasikkerhed blandt borgere og virksomheder, vurderer Datatilsynet.

Der er rullet 5.215 underretninger om brud på persondatasikkerheden ind hos Datatilsynet i løbet af det seneste år. Det viser en opgørelse, som Datatilsynet har lavet i forbindelse med årsdagen for, at databeskyttelsesforordningen (GDPR) trådte i kraft.

Optællingen dækker over perioden siden 25. maj 2018 og frem til 22. maj 2019, og det er første gang, at Datatilsynet har lavet en årlig opsamling på antallet af underretninger om brud på persondatasikkerheden.

I den nye opgørelse har Datatilsynet også undersøgt antallet af klager og forespørgsler til myndigheden. Her har myndigheden oplevet en udvikling, der svarer til mere end en fordobling siden 2017 – antallet er steget med over 150 procent.

Ifølge de nye tal har Datatilsynet modtaget 5.962 klager og forespørgsler (2.294 klager og 3.668 forespørgsler). I 2017 er der ikke blevet lavet en separat optælling af klager og forespørgsler, men sammenlagt blev der modtaget 2.213 klager og forespørgsler.

Datatilsynet vurderer i en pressemeddelelse, at stigningerne skyldes en øget opmærksomhed blandt borgere og virksomheder.

»Vi er sat i verden for at sikre, at der bliver passet godt på danskernes personoplysninger. Derfor er vi glade for at se, at rigtig mange virksomheder og myndigheder gør et stort stykke arbejde for at efterleve reglerne – samtidig er borgerne blevet mere bevidste om deres rettigheder og gør brug af dem,« siger Datatilsynets direktør, Cristina Angela Gulisano, i pressemeddelelsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
John Foley

En medvirkende årsag kan også skyldes at borgerne, udover at være mere opmærksomme, nu har en GDPR lov, der kan henvises til og hjælpe ved brud på datasikkerheden m.m. Det bliver spændende at se hvornår de egentlige ofre får tilkendt erstatning.
Udover Datatilsynet rapporteres ofte til Forbrugerrådet Tænk om identitetstyverier og til politiet om cyberkriminalitet og Center for Cybersikkerhed får også sin del.
Derfor på tide at myndighederne opretter én og samme platform, som befolkningen og andre kan henvende sig til i stedet for de mange hjemmesider og platforme, der er kommet til de sidste par år. Så undgår den enklte borger at skulle blive sendt rundt fra den ene instans efter den anden.

Log ind eller Opret konto for at kommentere