Datatilsynet går ind i Berlingske-sag

Datatilsynet vil bede Berlingske forklare, hvordan flere hundrede personoplysninger kunne havne i Googles cache.

Berlingske Media skal nu forklare Datatilsynet, hvordan databasen med kontaktoplysninger på modtagere af deres elektroniske nyhedsbrev kunne havne på nettet.

Det sker efter Version2's omtale af sagen.

»Min umiddelbare reaktion efter at have læst artiklerne og debatkommentarerne er, at det ikke ser godt ud,« siger kontorchef i Datatilsynet Lena Andersen.

Derfor har Datatilsynet besluttet straks at gå ind i sagen.

»Hvis der er tale om sikkerhedsbrister, er vores førsteprioritet at få lukket hullet i en fart. I den slags sager spørger vi om, hvad virksomheden vil gøre for at få oplysningerne fjernet, og dernæst spørger vi ind til, om det kunne tænkes, at der lå andre tilsvarende oplysninger tilgængelige,« siger Lena Andersen.

I den konkrete sag kunne noget tyde på, at spørgsmål to er relevant, eftersom Version2's debattører har fundet yderligere lister hos Berlingske. Således kan man finde links til en liste med 327 bestillinger af studie- eller prøveabonnementer, hvor fornavne, postnummer og valgt abonnement fremgår.

Berlingske afviste i går, at der var tale om et sikkerhedshul eller en fejl fra deres side, men skød skylden på Google, der angiveligt havde indekseret data, som Berlingske havde frabedt sig indekseret.

I dag erkender Berlingske, at det er nødvendigt at stramme op (se link til artikel herunder), og at fejlen ikke alene er Googles.

»Vi har før set den type sager, hvor noget er blevet indekseret af Google, blandt andet hvor ordrebekræftelser på e-handelssites er blevet indekseret. I den forbindelse har Google over for os bekræftet, at de kun indekserer data, som allerede er offentligt tilgængelige,« siger Lena Andersen fra Datatilsynet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere