Datatilsynet fælder dom i ny sag: 'Nej tak til cookies' må ikke være flere klik væk

Illustration: Bigstock
Myndigheden udtaler skarp kritik af dmi.dk, hvor det er for uigennemskueligt at takke nej til cookies.

Datatilsynet uddeler skarp kritik til Danmarks Meteorologiske Institut og deres hjemmeside, dmi.dk, for at gøre det for svært at takke nej til cookies fra hjemmesidens samarbejdspartnere såsom Google og Amazon, der begge har marketingcookies på dmi.dk

Det skriver Politiken

Datatilsynet uddyber i sin kritik af dmi.dk, at besøgende brugere på hjemmesiden ikke har mulighed for at takke nej til cookies med det samme, når de besøger hjemmesiden. Man kan ikke takke nej til cookies med et enkelt klik.

I stedet skal besøgende klikke 'vis detaljer', efterfulgt af 'opdater samtykke', og det er ifølge Datatilsynet ikke en tilstrækkelig gennemsigtig praksis, hvorfor et indhentet samtykke via denne vej ikke er gyldigt.

Læs også: Datatilsynet indskærper: Dataansvarlige glemmer at informere borgere om sikkerhedsbrud

Den principielle afgørelse kan få omfattende konsekvenser for dmi.dk og øvrige hjemmesider, der gør brug af cookies af den ene, anden eller tredje art.

For med kravet om et gennemskueligt samtykke kan flere hjemmesider få travlt. Det vurderer Søren Sandfeld Jakobsen, professor i it-ret ved CBS.

»Det er med afgørelsen ikke blevet forbudt at give disse data videre, men der stilles nu helt nye krav, som gør, at mange virksomheder skal begynde at tænke sig rigtig godt om,« siger Søren Sandfeld Jakobsen til Politiken.

Læs også: Google vil fjerne tredjeparts-cookies fra Chrome inden 2022

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Eriksen

Det her fis med at skulle "acceptere cookies" er jo bare endnu en ting man skal klikke OK til når man skal ind på et website.

De fleste er i gang med noget, og har brug for de informationer der ligger der hvor de er på vej ind. Så gider man ikke slås med et site som ikke virker, eller kun virker delvis fordi man nu sagde nej til cookies.

Altså siger man Ja.

Det er ikke anderledes end at man bevidstløst trykker 'Accept' til licensbetingelserne når man installerer et nyt program på sin PC...

  • 8
  • 8
Bjarne Duelund

Desværre virker det ikke på alle mobiler, måske pga. den mindre skærm. Jeg har oplevet sider, hvor når man har udvidet punkterne for at vælge dem fra, kan man ikke komme tilbage og aktivere sit valg.

  • 7
  • 0
Simon Mikkelsen

Det er tit man skal fjerne en 6-7 krydser, efter at være gået ind på en særlig side, før man kan sige nej til hele dynen. Det burde være nej som default og så kan folk gå den procedure igennem for at sige ja, hvis de har lyst.

  • 20
  • 0
Jens Beltofte

Lyder ikke rigtig til at du har forstået hvor Datatilsynet vil hen i denne sag. Nemlig at det skal være lige så let at trykke NEJ som det er at trykke Acceptér.

I dag er de færreste "cookie-popups" lavet sådan i dag, da de fleste website ejere ønsker at brugerne siger nej, og der ved trykker mange bare Acceptér for at komme videre.

Med den nye afgørelse, samt afgørelsen fra EU Domstolen tilbage i oktober 2019 hvor checkbokse afkrydset som standard ikke accepteres som gyldigt samtykke, vil mange website ejere "miste" meget af deres trafik i Google Analytics og tilsvarende, når det pludselig bliver meget let at trykke NEJ eller nu hvor der ikke må trackes som standard før samtykke.

Spørgsmålet er hvor mange der reelt implementerer det, da der jo ikke lige frem uddeles bøder i disse sager.

  • 11
  • 0
Brian Højen-Sørensen

Er sådan set enig i at det er temmelig træls.

Desværre er DMI i den situation at de har haft en relativt god indtægt på reklamer (5-10 millioner så vidt jeg ved), og medmindre Klima, Energi- og Forsyningsministeriet dækker tabet ved at droppe reklamerne, så har de simpelthen ikke råd. DMI er blevet barberet med 30+ procent indenfor de sidste 10 år. Man kan håbe den nye regering kan overtales til det, men jeg er ikke super optimistisk.

DMI kører på egne servere de står bare på Island, men de planlægger at slå pjalterne sammen med Norge, Sverige (og Finland) der allerede nu har et fælles datacenter i Sverige når de nuværende servere skal skiftes.

  • 10
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Fra artiklen i Politiken:

Politiken har fremsendt afgørelsen til Danske Medier, der ikke endnu ønsker at kommentere den. ​​ »Danske Medier vil dog opfordre til, at der skabes klarhed om, hvem der er tilsynsmyndighed på området og hvilke retningslinjer, markedet kan forholde sig til, samt at der gælder ens regler på tværs af EU-landene«, skriver digital chef Allan Sørensen i en mail. Han henviser til, at en anden myndighed Erhvervsstyrelsen i december 2019 kom med en ny vejledning om cookie-reglerne. "

Så er der måske lagt op til armlægning mellem Datatilsynet og Erhvervsstyrelsen?

Men: "Af vejledningen (fra Erhvervsstyrelsen - min bem.) fra december 2019 fremgår det som selvstændigt punkt: »Sørg også for at overholde databeskyttelsesreglerne (GDPR)«, og »du kan kontakte Datatilsynet, hvis du har spørgsmål til databeskyttelsesreglerne«."

Hø - Gad vide, hvad den vejledning så har kunnet bruges til? Og har Danske Medier glemt at læse den ordentligt, siden de lyder til at forsøge at slå Datatilsynet i hovedet med Erhvervsstyrelsen? https://politiken.dk/viden/Tech/art7657203/DMI-f%C3%A5r-alvorlig-kritik-...

  • 3
  • 0
Jens Beltofte

Danske Medier og deres medlemmer har jo åbentlyst enten ikke læst eller ikke valgt at følgende den opdaterede vejledning fra Erhvervsstylelsen (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-cookiebekendtgoerelse). Store danske medier som f.eks. Politikken, EB, BT, TV2, Jyllandsposten, DR m.fl. overholder ikke kravene til aktivt samtykke hvor tjekbokse afkrydset som standard ikke gælder som aktivt samtykke.

https://danskemedier.dk/ er det også helt galt, da de skriver at man ved at klikke OK accepterer alle cookies og ingen mulighed for at sige NEJ. Ja, de har ikke afkrydset Statisk og Annoncering som standard, men det er ikke åbentlyst om man reelt accepterer disse kategorier ved at klikke OK. Hvis teksten er korrekt, så er de lige glade med hvilke samtykker man har accepterer under Indstillinger.

  • 9
  • 0
Jens Beltofte

Det kan man heller ikke. Den løsning er heller ikke lovlig længere jf. EU-dommen fra oktober, Erhvervsstyrelsens opdaterede vejledninger og afgørelsen fra Datatilsynet.

Du kan se hvilke cookies som Danske Spil benytter på https://danskespil.dk/regler--a--vilkaar/vilkaar/cookies. Der er mange. Og f.eks. kan de undre at en sessions cookie fra Twitter står under nødvendige. Twitter kan da for pokker ikke være et nødvendigt onde for at holde danskespil.dk kørende.....

  • 12
  • 0
Thomas Toft

Skriv til de fjolser der ikke kan finde ud af det eller bliv væk fra deres sider. Det hjælper i hvert fald ikke bare at trykke Ja fordi man er doven og så brokke sig her.

  • 3
  • 0
Benny Amorsen

Jeg trykker Altid ja, gider ikke spilde tid på af undersøge om der virker af trykke Nej

Jeg har ligefrem installeret en udvidelse som trykker ja for mig (I don't care about cookies).

Plus en udvidelse der forhindrer kontakt til tredjepart (uBlock Origin med rødt i alt tredjeparts) og en udvidelse der sletter cookies (Cookie AutoDelete).

Websites kan ikke bruge mit samtykke til ret meget.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere