Datatilsynet uddeler skarp kritik til Danmarks Meteorologiske Institut og deres hjemmeside, dmi.dk, for at gøre det for svært at takke nej til cookies fra hjemmesidens samarbejdspartnere såsom Google og Amazon, der begge har marketingcookies på dmi.dk
Det skriver Politiken
Datatilsynet uddyber i sin kritik af dmi.dk, at besøgende brugere på hjemmesiden ikke har mulighed for at takke nej til cookies med det samme, når de besøger hjemmesiden. Man kan ikke takke nej til cookies med et enkelt klik.
I stedet skal besøgende klikke 'vis detaljer', efterfulgt af 'opdater samtykke', og det er ifølge Datatilsynet ikke en tilstrækkelig gennemsigtig praksis, hvorfor et indhentet samtykke via denne vej ikke er gyldigt.
Den principielle afgørelse kan få omfattende konsekvenser for dmi.dk og øvrige hjemmesider, der gør brug af cookies af den ene, anden eller tredje art.
For med kravet om et gennemskueligt samtykke kan flere hjemmesider få travlt. Det vurderer Søren Sandfeld Jakobsen, professor i it-ret ved CBS.
»Det er med afgørelsen ikke blevet forbudt at give disse data videre, men der stilles nu helt nye krav, som gør, at mange virksomheder skal begynde at tænke sig rigtig godt om,« siger Søren Sandfeld Jakobsen til Politiken.