Datatilsynet afslutter omdiskuteret sag om SAS: Annullerede bookinger skyldtes ikke teknisk fejl, men »ordinære arbejdsprocesser«

3 kommentarer.  Hop til debatten
A321LR-fly fra SAS
Illustration: Pressefoto/SAS.
Datatilsynet indledte en undersøgelse af et muligt brud på persondatasikkerheden hos SAS, men afslutter nu behandlingen af sagen, da den falder uden for de regler, Datatilsynet administrerer. Det skyldes, at der ikke var tale om en teknisk fejl i bookingsystemet hos SAS, men almindelige arbejdsgange.
29. juni kl. 10:00
errorÆldre end 30 dage

Datatilsynet afslutter behandlingen af en omdiskuteret sag om et muligt brud på persondatasikkerheden hos SAS, da sagen falder uden for de regler, Datatilsynet administrerer.

Det skriver Datatilsynet i en pressemeddelelse.

Læs også: Mere end 40 organisationer hacket i en af Contis mest effektive ransomwarekampagner

Datatilsynet gik ind i sagen, da det af pressen – blandt andet på dr.dk – blev indikeret, at en teknisk fejl i SAS' bookingsystem betød, at flyselskabet kom til at fjerne overbookinger på flere fly, og dermed fik kunder deres bookinger annulleret, selvom man efterfølgende kunne købe billetter til de samme afgange, men til en højere pris.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Datatilsynet afslutter nu behandlingen af sagen, efter at SAS har oplyst til tilsynet, at det ikke var en fejl i bookingsystemet – som var grundlaget for at Datatilsynet gik ind i sagen – men derimod »ordinære arbejdsprocesser internt hos SAS,« der resulterede i, at kunder kunne købe billetter til de samme afgange og til en højere pris, som de tidligere havde fået annulleret.

Læs også: Kommende ITU-rektor: »Vi skal blive bedre til at levere efteruddannelse til alle«

SAS beskriver overfor Datatilsynet, at flyselskabet i maj 2022 måtte annullere omkring 4.000 flyafgange »for at stabilisere flytrafikken i højsæsonen og undgå potentielle ad hoc aflysninger,« som fremgår af et brev fra Datatilsynet til SAS. Det betød, at over 100.000 passagerer måtte flyttes til alternative flyafgange med den konsekvens, at omtrent 350 fly blev overbooket.

»Overbookning er normal praksis i flybranchen og bidrager til mere fleksible ændrings- og annulleringsmuligheder, lavere priser og bedre ressourceforbrug pr. fly,« oplyser SAS ifølge brevet. Det lyder videre:

»Efter at passagerer er flyttet til en anden afgang, kan det imidlertid ske, at tilbageværende passagerer bestemmer sig for at afbestille eller ændre sin billet, hvilket medfører, at der frigøres pladser, der tidligere var overbooket.

SAS oplyser således, at der ikke var tale om en fejl, men en naturlig konsekvens af at tilbageværende passagerer ændrede sine rejser,« lyder sammenfatningen.

Datatilsynet afslutter derfor behandlingen af sagen, men vil kunne genoptage den eller lade den indgå i andre sager, ligesom tilsynet har underrettet svenske Integritetsskyddsmyndigheten (IM), der er ledende tilsynsmyndighed for SAS ved grænseoverskridende behandlinger.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
29. juni kl. 11:53

Jeg forstår ikke helt lovgivningen her. Skal vi ud i at, hvis du skal på ferie, så skal du booke biletter hos flere fly selskaber og så annullere lige før du skal afsted? Altså så du er garanteret en rute, som du kan leve med. Det er da lidt af en glidebane, hvis kunderne begynder på det. Så vil reservationen blive endnu mere kaotisk. Men det er da frækt, at lovgivningen er så hullet, at flyselskaberne kan tillade, at rykke folk til andre ruter på grund af overbookning og så ingen gang tilbyde den oprindelige booking hvis muligheden opstår igen. Forbrugerlovgivningen er vist ret klar omkring køb af produkter. Hvis du bestiller en Samsung S21 mobiltelefon, så kan butikken ikke bare sende en A21. Nå!! Næste gang så vil jeg stærkt overveje, at jeg lave mere end en booking. Det kunne være sjovt at se hvad der vil ske hvis I andre følger samme strategi. Og så fatter jeg ikke, at mine skattekroner skal finansiere en sådan politik, når nu den danske stat har en majoritet af aktierne.

2
29. juni kl. 20:31

når nu den danske stat har en majoritet af aktierne.

Det har staten vist heller ikke (men jeg kan tage fejl).

3
29. juni kl. 21:29

Så vidt jeg ved 21,80% (opgjort d. 31/5-2022). Men ved ikke hvor meget nu. Men godt ord igen. Den danske stat er sammen med den svenske stat de to største aktionære - det er nok mere det rigtige ordvalg. Eller måske var, nu hvor den svenske stat ikke ville redde endnu engang.