Datamining af Facebook vejer marketingafdelingen på guldvægt

Sommertour: Det er ikke nok at vide, når din virksomhed bliver omtalt på sociale medier. Se hvordan du måler omtalen - og bruger resultatet.

Da it-giganten Dells danske afdeling tidligere på året hyrede blærerøven Mads Christensen til et kundearrangement, var der nok nogen i marketingafdelingen, der i bakspejlet ville ønske, at Twitter aldrig var blevet opfundet.

Læs også: Dell anklaget for sexisme efter optræden af 'Blærerøven'

Mads Christensens kommentarer om kvindekønnet gik nemlig verden rundt med Dell i hoverollen som sexistisk virksomhed, der ønskede kvinderne tilbage til kødgryderne.

Læs også: Blærerøvens Dell-fadæse går verden rundt

Men hvor stor skade gjorde episoden egentlig på Dells brand? Og hvordan måler man egentlig den slags?

Det mener Business Advisor Daniel Aunvig fra SAS Institute at have værktøjerne til at kunne svare på.

»Vi kan se, der er et stort behov for at kunne lave effektmåling af salg, marketing og kommunikations-indsatsen. Marketing-afdelingen har typisk deres facebook-sider og deres Google Analytics, men ved ikke helt, hvordan de skal anvende de mange data,« siger Daniel Aunvig til Version2.

SAS Institute har på den baggrund lavet et værktøj, der har samlet 400 kunders måder at udtrække og anvende den slags data. Samtidig har virksomheden udviklet et datamining-værktøj specielt rettet mod tekst, så twitterbeskeder, facebook-opdateringer og sågar også automatiserede transskriptioner af kundeservice-samtaler bliver gennemtrawlet for relevante søgeord.

»Virksomheden skal selv opbygge en taksonomi med for eksempel navnet på deres CEO, firmanavn, kampagner, produkter og så videre. Derefter scanner vores tekstmotor de store mængder data og laver en sentiment-analyse. Altså vurderer, om ordene står i en positiv, negativ eller neutral kontekst,« siger Daniel Aunvig til Version2.

Det hele kobles herefter sammen med SAS Institutes øvrige BI-værktøjer, så man kan vurdere den samlede effekt.

Der er også mulighed for at sætter alarmer op, så bestemte ord i bestemte sammenhænge udløser en advarselsmail.

»SAS Institute har for eksempel en sydafrikansk bank som kunde, der har sat systemet op til at overvåge konkurrenterne. Hvis nogen bander over en konkurrerende bank på twitter, får de kort derefter en besked med, at de måske burde overveje at skifte til vores kunde,« siger Daniel Aunvig.

Artiklen er skrevet som led i Version2's Sommertour 2012, hvor redaktionen sommeren igennem besøger it-virksomheder og rapporterer om medarbejdernes dagligdag og virksomhedens projekter. Se den samlede tour-plan her., hvor du også har mulighed for at stille spørgsmål til de besøgte virksomheder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Esben Rasmussen

Siden hvornår er det blevet journalistisk forsvarligt at udgive reklamer for virksomheders specifikke produkter - under dække af at være nyheder?

Hvad får Version2 ud af denne omtale?

Og hvad skal andre virksomheder, der også synes, de har fede produkter, gøre, hvis de gerne vil have sådan en reklamesøjle?

  • 3
  • 3
#2 Peter Brodersen

Siden hvornår er det blevet journalistisk forsvarligt at udgive reklamer for virksomheders specifikke produkter - under dække af at være nyheder?

Det er ikke under dække at være nyheder. Det er en tema-serie, som også er blevet kørt tidligere.

Og hvad skal andre virksomheder, der også synes, de har fede produkter, gøre, hvis de gerne vil have sådan en reklamesøjle?

For eksempel have fulgt med på Version2?

Jeg synes, at indlæggene - i den specifikke tema-serie, de nu trods alt ligger i - er fine nok. Der er mere end revolver-journalistik i verden.

  • 3
  • 3
#3 Esben Rasmussen

Ja, læste godt serien sidste år, men erindrede ikke, at serien i så kraftig grad promoverede virksomheders enkeltprodukter... Huskede det mere som sjove og interessante beskrivelser af virksomheders dagligdage og hvordan de alsidigt hjalp deres kunder.

Denne artikel nævner stort set kun et enkelt produkt og hvorfor det er så fantastisk.

Enig i at der er meget værre journalistik - men når jeg netop reagerer, er det jo fordi, jeg er glad for Version2 og det jeg normalt læser her... Dvs. jeg synes, dette ligger væsentligt under den standard, jeg er vant til.

Men i forhold til den fine kommentar om, at jeg blot skulle have fulgt med, så skal jeg da blankt indrømme, at da jeg just er hjemkommet fra 3 ugers bryllupsrejse til Seychellerne (hvor internet ikke lige var min første prioritet), har jeg ikke fulgt med på Version2's hjemmeside i den sidste tid.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere