Datalogistuderendes it-projekt: Sådan laver man digitale studentereksamener

11 danske it-studerende forsøger at finde ud af, hvordan man i praksis løser problemet med, at 30.000 gymnasieelever afleverer skriftlige opgaver på én gang til studentereksamen.

Hvordan sikrer man, at 30.000 danske gymnasieelever afleverer deres skriftlige eksamensopgaver til tiden, når det skal ske på samme tid? Det problem har 11 studerende fra Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, DIKU, kastet sig over i samarbejde med vejledere fra DTU, DIKU og it-virksomheden Macom.

»Alle gymnasieelever får udleveret for eksempel dansk stil klokken 9 og skal aflevere klokken 13. De må aflevere op til 20 megabyte, og de afleverer på samme tid,« forklarer direktør Martin Holbøll fra Macom til Version2.

Fire af de studerende har givet sig i kast med at løse udfordringen med at få så mange elever til at kunne aflevere på samme tid, ligesom de også ser på, hvordan man kan undgå, at en hacket server eller et nedbrud går ud over eksamensafleveringerne.

»De ser for eksempel på, om det skal være en peer-to-peer-løsning, så man kan sprede det. Hvis en server bliver kompromitteret, så får man kun fat i en del af det hele. Det er blot én af de idéer, de undersøger for at undgå et single point of failure,« siger Martin Holbøll.

De øvrige studerende arbejder på at finde en løsning på problemet med plagiatkontrol, som kan give lærere og censorer et værktøj til bedre at opdage snyd med eksamensopgaverne.

Der findes allerede plagiatkontrol til Lectio-systemet, som Macom står bag, men det kan udbygges til at blive endnu bedre, hvis flere data tages i brug.

»Den udgave, der er ude nu, fungerer kun på dansk med bestemte stopord. Hvis man nu havde alle afleveringer fra gymnasietiden, kan man så se noget i strukturen, der skiller sig ud? Det er én af de metoder, de studerende kigger på,« forklarer Martin Holbøll.

Det forudsætter dog et system, som er bedre til at analysere naturligt sprog på den måde, det bliver brugt i gymnasieopgaver. Derfor vil det også være nærliggende at se på, om der kunne være egenskaber ved eksempelvis de enkelte filer, som kan give et fingerpeg om, hvorvidt der er en opgave, der afviger fra det forventede mønster.

De studerende, som arbejder på projektet, kommer fra DIKU, men er fordelt over både nogle, som er i gang med deres bachelor mens andre er i gang med kandidatdelen.

Projekterne er de studerendes egne, men de kan trække på vejledning fra de tilknyttede vejledere fra DTU og DIKU undervejs.

»De studerende har delt sig i grupper og har fået koblet en udvikler fra Lectio på. Der er temmelig snart terminsprøver, og der satser vi på en tidlig generalprøve,« siger Martin Holbøll.

Projektarbejdet udspringer af et ønske fra Undervisningsministeriet om at digitalisere afleveringerne i forbindelse med studentereksamen, ligesom universiteterne er i færd med.

»Universiteterne er længere fremme, men for studentereksamen er man ikke nået til at lave en kravspecifikation eller definere datamodeller endnu,« siger Martin Holbøll.

For DTU og DIKU handler projektet med digitalisering af studentereksamener også om at afprøve, hvordan universiteterne kan bidrage med udvikling af algoritmer inden for områder, som kan komme samfundet til direkte gavn.

Målet for det igangværende projekt er at nå så langt, at cirka 10 gymnasier vil være med til at prøvekøre systemet i forbindelse med studentereksaminerne til sommer.

»Vi vil selvfølgelig have en lavpraktisk løsning klar, hvis det hele skulle brække ned. Studentereksamen er noget af det vigtigste i hele skoleåret, så det må ikke gå galt,« siger Martin Holbøll.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (11)

Thue Kristensen

Løsningen er vel at have en hel masse computere til at modtage opgaverne. Det er normalt dyrt hvis man skal købe dem permanent, men med for eksempel Amazon EC2 kan man jo midlertidigt og billigt leje en masse computere.

Hvis man så load-balancer i DNS efter for eksempel de fire sidste cifre i deres CPR-numre, som vil være ligefordelt, så burde det virke.

Normalt er cloud-computing og privacy ikke gode venner, da data vil blive opbevaret uden for danske love. Men eksamensopgaver er vel ikke så hemmelige at det gør noget. Hvis opgaverne var hemmelige, så kunne de studerende jo eventuelt kryptere dem med gymnasiets public key før de blev uploadet.

Thue Kristensen

Alternativt så kunne de studerende bare uploade en kryptografisk hash af deres opgave ved afleveringsfristen, og så uploade selve opgaven senere. Så behøver alle 30000 ikke at uploade selve opgaven inden for de samme 10 minutter. De studerende kunne så eventuelt aflevere opgaven på en USB-nøgle, eller oploade den hjemmefra inden for en uge.

Den kryptografiske hash sikrer jo at de afleverer det de havde ved afleveringsfristen.

Torben Mogensen Blogger

Netop fordi opgaverne indeholder CPR-numre, så mener jeg, at den nuværende lovgivning forbyder brug af cloud-løsninger, der ikke er hosted i et EU-land.

Men ellers er ideen om en cloud-løsning fin.

Nicolai Willems

En anden udfordring er hvis skolen ikke har internet forbindelse i afleverings øjeblikket - derfor virker Amazon løsningen desværre nok ikke.

Men den kryptografiske hash lyder som en fed ide.

Thue Kristensen

En anden udfordring er hvis skolen ikke har internet forbindelse i afleverings øjeblikket - derfor virker Amazon løsningen desværre nok ikke.

Alle netværksbaserede løsninger, selv lokalnetværks-løsninger, hænger vel på Murphy's lov. Man er nok nød til i alle tilfælde at have en sidste backup-løsning, hvor eksamenslokalet har 500 20kr's USB-nøgler liggende.

Torben Mogensen Blogger

Alle netværksbaserede løsninger, selv lokalnetværks-løsninger, hænger vel på Murphy's lov. Man er nok nød til i alle tilfælde at have en sidste backup-løsning,

Man kan ikke forberede sig på alt (hvad hvis der er strømafbrydelse, eller skolen brænder?). Så det bedste er nok at give de enkelte gymnasier lov til at definere deres egne nødløsninger, der kan inkludere ekstra tid, reeksamination på en senere dato osv.

Stephen Alstrup

Jeg er en dem der skal vejlede de studerende hos Macom og sætter pris på de mange gode ideer. Vil gerne se flere. :-)

En af udfordringerne er netop hvor robust kan vi gøre aflevering, under så minimalistiske forudsætninger som muligt. F.eks. betragtes skolens maskinel og internet, som udgangspunkt at være ukampdygtig i afleveringsøjeblikket.

Martin Dybdal

Spændende!

En peer-to-peer løsning virker temmelig realistisk. Alle computere skal have udstedt en nøgle som de skal bruge til at kryptere deres aflevering med (den private nøgle findes kun på de centrale servere der i sidste ende skal modtage afleveringerne). Et peer-to-peer netværk etableres hvor alle udsender deres egen opgave når den er afleveret, samt opsamler og videre-seeder alle andre opgaver.

Uddelingen af nøgler kan også gøres løbende igennem de timer som eksamen varer (eller måske er det sikkert nok at alle bare bruger samme nøgle?)

Niels Langager Ellegaard

Hvis systemet kun bliver brugt par gange om året, så er det vigtigt at det ikke bliver for indviklet. Det skal helst virke første gang.... også på mine elevers mødres macs, som de tager med på eksamensdagen, hvis deres egne computere går i stykker.

EDIT: Det ville være dejligt med et system, der kunne fortælle eleverne om de havde afleveret deres opgave i et lovligt format. Eventuelt kunne systemet vise et jpg-billede af filen.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer