Det kan virke fristende for nogle: Opret en bilforsikring hos Alka, og få en gratis Telia Sense Car-dims, der forbinder din bil med en app, så du kan se benzinniveauet, din geografiske lokation, få besked, hvis bilen starter ulovligt, samt få wi-fi i bilen.

Det er en del data om din bilkørsel, der lagres på Telias servere, og ifølge dataetiker Pernille Tranberg skal det være mere tydeligt, hvad den data bruges til, når du siger ja til sådan en rabatordning. Hun kalder fænomenet at bytte sine adfærdsdata til rabatter for ‘pay-as-you-behave’.
»Bagsiden af pay-as-you-behave-tendensen er, at dine data såsom din lokation og adfærd, opsamles og gemmes af selskaberne og deres underleverandører – og hvad gør de egentlig med al den data?« skriver Tranberg på samfundsdesign.dk
Samtykke med deling af data fremgår ikke klart
Går man ind på Alkas partnerhjemmeside får man tilbuddet om en gratis Telia Sense Car til en værdi på 1.195 kr ved at oprette en bilforsikring hos dem.
Der står ikke noget om, hvilke data Alka får adgang til, når du så tænder for Sense Car-appen, og på Telias egen hjemmeside står der kun en enkelt linje om, at Telia ikke deler data med tredjepart uden brugerens tilladelse.
»Hvis man ønsker rabat på sin forsikring, vejhjælp eller lignende, så giver man tredjeparten adgang til de data (fra Telia Smart Sense-appen), der er relevante for netop den ydelse,« uddyber Rasmus Avnskjold, pressechef i Telia.
Dataene, der indsamles via appen, opbevares på Telias egne server, der har samme sikkerhedsforanstaltninger som Telias øvrige kundedata, fortæller Avnskjold.
Alka har eksperimenteret siden 2012
Forsikringsselskabet Alka har eksperimenteret med en såkaldt Alkaboks siden 2012 og tilbyder 25 procent rabat på din bilforsikring, hvis de må installere den i din bil. Boksen vil til gengæld udlevere data om bilens hastighed, acceleration og deceleration, hvis du kommer ud for et uheld.
Og det er så her, du betaler, skriver Pernille Tranberg. Specifikt med 1.000 kr i selvrisiko for hver kilometer du kører for stærkt ud over 5 km/t.
»Telia har ligesom Alka klart brug for at oplyse kunderne meget klarere om brugen af data og datasikkerheden,« skriver Tranberg.