Dataetiker efterlyser større klarhed om overvågning i bytte for rabat

bil smart car telia sense car
Dataetiker Pernille Tranberg savner oplysning og etik om bytte af adfærdsdata for rabatter.

Det kan virke fristende for nogle: Opret en bilforsikring hos Alka, og få en gratis Telia Sense Car-dims, der forbinder din bil med en app, så du kan se benzinniveauet, din geografiske lokation, få besked, hvis bilen starter ulovligt, samt få wi-fi i bilen.

Pernille Tranberg

Det er en del data om din bilkørsel, der lagres på Telias servere, og ifølge dataetiker Pernille Tranberg skal det være mere tydeligt, hvad den data bruges til, når du siger ja til sådan en rabatordning. Hun kalder fænomenet at bytte sine adfærdsdata til rabatter for ‘pay-as-you-behave’.

»Bagsiden af pay-as-you-behave-tendensen er, at dine data såsom din lokation og adfærd, opsamles og gemmes af selskaberne og deres underleverandører – og hvad gør de egentlig med al den data?« skriver Tranberg på samfundsdesign.dk

Samtykke med deling af data fremgår ikke klart

Går man ind på Alkas partnerhjemmeside får man tilbuddet om en gratis Telia Sense Car til en værdi på 1.195 kr ved at oprette en bilforsikring hos dem.

Der står ikke noget om, hvilke data Alka får adgang til, når du så tænder for Sense Car-appen, og på Telias egen hjemmeside står der kun en enkelt linje om, at Telia ikke deler data med tredjepart uden brugerens tilladelse.

»Hvis man ønsker rabat på sin forsikring, vejhjælp eller lignende, så giver man tredjeparten adgang til de data (fra Telia Smart Sense-appen), der er relevante for netop den ydelse,« uddyber Rasmus Avnskjold, pressechef i Telia.

Dataene, der indsamles via appen, opbevares på Telias egne server, der har samme sikkerhedsforanstaltninger som Telias øvrige kundedata, fortæller Avnskjold.

Alka har eksperimenteret siden 2012

Forsikringsselskabet Alka har eksperimenteret med en såkaldt Alkaboks siden 2012 og tilbyder 25 procent rabat på din bilforsikring, hvis de må installere den i din bil. Boksen vil til gengæld udlevere data om bilens hastighed, acceleration og deceleration, hvis du kommer ud for et uheld.

Og det er så her, du betaler, skriver Pernille Tranberg. Specifikt med 1.000 kr i selvrisiko for hver kilometer du kører for stærkt ud over 5 km/t.

»Telia har ligesom Alka klart brug for at oplyse kunderne meget klarere om brugen af data og datasikkerheden,« skriver Tranberg.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)
Denny Christensen

Kan det så ikke også lige gælde de data som bilfabrikanter lægger ind i moderne biler med eks nødkald og diagnosticering af fejl, hvor mange data fra eks det indbyggede GPS system hiver de ud?

Brian Schildt

Det er et interessant emne, og jeg netop drøftet det med VW i Danmark efter de fik lov til at installere en VW dims i min bil.

Nu har dit indlæg gjort at jeg selvfølgeligt også bliver nødt til at vide hvilke data om bilen de indsamler, for det ved jeg reelt ikke, jeg ved bare de har fået lov til at gemme data om min bil.

Yderligere har jeg en drøftelse med VW om anvendelse af tredjeparter som her er et kort indblik i; Inden VW fik lov til at putte dimsen i min bil forsikrede de mig om at de ikke delte data med tredjeparter jeg ikke har godkendt.

Et kort uddrag af vilkårene:
“...Hvis du vil bruge Applikationen og Connected Cars’ services, accepterer og samtykker du til, at dine oplysninger registreres og behandles af Connected Cars og at enkelte af dine oplysninger deles med Connected Cars’ primære samarbejdspartnere: Skandinavisk Motor Co. A/S, Semler Retail A/S, ”Dit foretrukne værksted” samt SOS Dansk Autohjælp A/S, så længe du har registreret dig hos Connected Cars med Applikationen og/eller via Hjemmesiderne.”

“... Yderligere vil du gennem Applikationen kunne vælge at dele udvalgte informationer om dig og din bil med Connected Cars’ eventuelle øvrige samarbejdspartnere for at kunne modtage tilbud tilpasset dine behov. Dine oplysninger vil kun blive delt med Connected Cars’ øvrige samarbejdspartnere, hvis du har givet et konkret samtykke til, at dine oplysninger deles. Hvis du ønsker at give samtykke til, at dine oplysninger må deles med Connected Cars’ samarbejdspartner, vil du, inden du afgiver dit samtykke, få oplyst, præcis hvilke informationer, som du vælger at dele og med hvem."

Fortrøstnings fuld besluttede jeg at de gerne måtte installere en dims i min bil, og jeg derefter kunne så downloade og aktivere den tilhørende app.

Efter at have gjort det viser det sig at de sniger et embedded Google Maps ind i app'en, og at det dermed er Googles vilkår der gælder når det kommer til kort over værksted placeringer, yderligere anvendes i Web modulet Google Analytics.

Noget ærgerlig har jeg henvendt mig til dem for at høre hvorfor de ikke oplyste mig om samarbejdet med Google.

Svaret var at deres eksterne juridiske rådgivere havde vurderet det ikke var nødvendigt, og at de har har fokus på at lave ærlig, brugervenlig og billig løsning....

Jeg er klar over at de ikke deler bilens data med Google, men synes de burde have sagt de deler min anvendelse af deres løsning med Google.

Brugen af Google er billig, men tilfører ikke den store værdi til deres produkt, men i deres svar fremgår det ikke om de har tænkt sig at fjerne anvendelse af Google... så nu overvejer jeg, af rent principielle årsager, at køre på på værksted for at få deaktiveret dimsen.

Finn Christensen

..
VW i Danmark efter de fik lov til at installere en VW dims i min bil.
....
..så nu overvejer jeg, af rent principielle årsager, at køre på på værksted for at få deaktiveret dimsen.

Klog mand ;)

Samtlige købmænd ændrer adfærd, når kr. i kassen svinder ind eller kr. går fra kassen til kunden.

Wiki: "En købmand producerer således ikke selv varer, men opkøber og videresælger varer, og lever af differencen mellem indkøbspris og salgspris."

Pernille Tranberg

Så godt Brian at du spørger ind til det og stiller krav. Hvis vi havde penge i vores tænkehandletank DataEthics.eu (vi søger i 2018) ville vi gå i gang med undersøgelser af branchers dataetik og netop biler er helt oplagt. Er rigtig ærgerlig over at høre det med WV, da de jo er tyske og mange produkter fra Tyskland er ellers gode. Jeg har hørt Audi's ceo sige, at hos dem er det bilejeren, der kontrollerer egne data. VW burde give mulighed for at bruge noget andet end Google Maps, fx TomTom fra Holland som er private-by-default. Det kan du jo fortælle dem :) Tomtom kommer og taler på dataethics.eu/conference17

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017

Xena - an innovative force in testing next-generation communications technology

22. aug 2017