Datachef i topledelsen: Din virksomhed bør - sandsynligvis - have en Chief Data Officer

Ni ud af ti større virksomheder vil hyre en Chief Data Officer i 2019, mener Gartner.

ORLANDO: Dataanalyse skal ikke være forbeholdt en gruppe specialister allokeret i et hjørne, men gennemtrænge hele virksomheden. Hvor end der er data, bør der være analytics, lød mantraet på den nyligt afholdte analytics-konference SAS Global Forum.

Men strategien kræver en nytænkning af, hvordan databrug håndteres på ledelesesniveau – med en såkaldt Chief Data Officer eller CDO.

»Jeg ser flere og flere organisationer acceptere rollen og sætte nogen til at udfylde den,« fortæller Randy Guard, der er CMO i analysekæmpen SAS.

Læs også: Fra skygge-it til kontrolleret anarki: Sov godt om natten trods data-tag-selv-bord

»I alle organisationer, hvor du bruger data - særligt globale virksomheder - vil alene aspekter som datarettigheder, privacy og regulering kalde på en CDO,« fortsætter han.

Ifølge analysehuset Gartner vil 90 procent af større virksomheder i 2019 have ansat eller udpeget en CDO. Og det er nødvendigt, lød det i sidste måned fra VP Debra Logan på selskabets analytics-summit i London.

»Det er tid til en CDO. Vi har brug for en CDO til at lave visionen og strategien for at opnå visionen.«

Indflydelse over anarki

Budskabet vækker genklang hos Kimberly Higgins Deobald, Vice President hos IBM.

»Alle siger, de prøver at blive en digital forretning. Og så er man nødt til at have en data- og analytics-strategi. Du er nødt til at være datadreven. Det er fakta,« sagde hun på Gartner-konferencen.

»CDO er et svar på det marked.«

Læs også: Dong Energi B2C hiver BI ud af it-afdelingens hænder: »Det har krævet nogle kampe«

C'et i CDO giver den indflydelse, der er behov for, når man mister kontrol ved at decentralisere analytics.

»Du kan ikke centralisere analytics. Det har vi prøvet. Det skal være altgennemtrængende, og det betyder, at evner og viden også må være decentraliseret,« understreger Debra Logan.

Står ofte alene

Personen, der skal indtage stillingen som CDO, kan komme med en teknisk eller juridisk baggrund. Eller sågar med baggrund i forretningen, fortæller Randy Guard.

»Jeg har ikke set noget tydeligt tegn på, at det ene fungerer bedre end det andet,« forklarer han.

I stedet er det centralt, at man i samarbejde med forretningssiden identificerer, hvad data skal bruges til. Og sammen med it-afdelingen får styr på, hvad man kan og må med data, når det gælder indsamling, anvendelse og opbevaring.

Læs også: Uden ordentlig arkitektur kan din data lake ende som en sump

Ifølge Gartner udpeger størstedelen af CDO'er kulturforandring som den største opgave, men kun lidt over halvdelen rapporterer, at de har et kontor og en afdeling til at hjælpe med at løfte opgaven.

Udfordringen er, hvilken form for autoritet CDO'en har. Og hvilke beslutninger personen kan tage, understreger Randy Guard.

»Det er den enkelte virksomhed nødt til at bedømme.«

Version2 var inviteret til SAS Global Forum af SAS.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Andy Fischer

Der skal ikke meget fantasi til, for at spå, at mange virksomheder vil ansætte en CDO, specielt ikke når langt de fleste europæiske virksomheder bliver tvunget til at ansætte en DPO fra 2018, og en del amerikanske ligeledes bliver "tvunget" med på den bølge. Jeg troede der var lidt mere kompetence tilstede i Gartner, end den rene kopiering af andres idéer.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere