Database-problem hos CSC lammer sikker e-mail til Skat

Skats system til at sende sikre e-mails mellem myndigheden og borgerne, blev torsdag ramt af et nedbrud i en database hos CSC, som dog afviser, at problemet skyldes konflikten.

Torsdag brød Skats system til sikker e-mail-kommunikation mellem myndigheden og borgere og virksomheder som følge af en systemfejl hos it-leverandøren CSC. Det skriver Computerworld.

Fejlen påvirkede torsdag et ukendt antal kunder, som ikke kunne benytte den særlige e-mailløsning via deres Skattemappe.

Skat oplyser ifølge Computerworld, at CSC har indsnævret problemet til en databasefejl, men at it-leverandøren ikke kunne give nogen tidshorisont for, hvornår fejlen forventes at være løst.

CSC har over for Skat oplyst, at problemerne ikke har relation til den igangværende overenskomstkonflikt mellem CSC og it-fagforeningen Prosa, der betyder, at CSC i øjeblikket mangler cirka 400 faste medarbejdere som følge af strejke og lockout.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (29)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Deleted User

.... at fejlen er opstået - men helt og aldeles CSC og konfliktens skyld, den ikke "bare lige rettes" og underligt så mange af "ikke konfliktens skyld" problemer der har ramt SKAT på det seneste og, som ikke er rettet som så ofte før konflikten, inden kunden og brugerne opdager fejlen selv ....men se det er en helt anden historie ......

  • 0
  • 0
#4 Glenn Dahlstrøm

@Anders, så hvis dette var sket og der ikke var strejke kan det så tolkes at det var fokene der dagligt arbejder på skats systemer der var inkompetente. med omkring 15000 servere i datacentrene, så må man nok regne med at der fra tid til anden vil være små problemer. man kan jo så tænke sit om hvorfor det lige er Skat der har så mange problemer. Prosa har jo fra day one sagt at de gik efter at lamme Skat, så kunne det være at de strejkende på skat kontoen med vilje har misligeholdt systemerne, men nej det kan da ikke tænke,t for Prosa ville da aldrig bruge ufine metoder under en strejke, ihvertfald ikke i følge dem selv.

  • 0
  • 0
#5 Deleted User

arbejder ikke på dåse-fabrikken, så kan ikke sige hvad der er foregået bag kulisserne - men uanset var det ikke sket, uden CSCs uverderhæftige metoder. Enhver handling har en konsekvens .... Når man beordrer personalet til at udfylde CV i efteråret 2010, med undskyldning om, at det er til "den nye CV database så CSC global kan vinde opgaver i udlandet ved at dokumentere alle de fantastiske skills de har, og give sine medarbejdere flere opgaver" - og så se disse "skills" og jobbeskrivelser misberugt i jobannoncer få måneder efter, som efterfølgende ULOVLIGT skal oplæres til skruebrækkere under trussel, tja så kan man vel ikke forgribe nogen i at bukke under for presset og lave "menneskelige fejl" ? men hvad ved jeg, er jo kun en "dum spammer" ...

  • 0
  • 0
#6 Michael Holk

@Glenn

så hvis dette var sket og der ikke var strejke kan det så tolkes at det var fokene der dagligt arbejder på skats systemer der var inkompetente.

Pointen er, at denne perlerække af systemfejl ikke har noget med strejken at gøre.

Balladen startede medio april, da Kundegruppen protesterede mod i ugevis at have skullet oplære deres egne strejkebrydere. Arbejdsretten har siden erklæret, at denne tvungne undergravning af egen konflikt var et ulovligt kampskridt fra CSC's side, men alligevel valgte CSC at fyre Kundegruppen.

Siden da har CSC's højtlønnede vikarer præsteret at køre systemet fuldstændigt af sporet. Resultatet for Skat og andre kunder har man kunnet læse jævnligt om i fagpressen.

At Prosa nu går i strejke ændrer intet, og når strejken engang er slut, ændrer det heller intet. Skat og de andre kunders systemer er sat uhjælpeligt i stå af de overbetalte vikarer. Efter sigende er der nu over 2.000 jobs på fejlkøen.

Skat og andre kunder må simpelthen kræve af CSC, at de følger Arbejdsrettens dom og genansætter Kundegruppen. Forudsat, at Kundegruppen overhovedet gider at komme tilbage.

  • 0
  • 0
#7 Jesper Hansen

Balladen startede medio april, da Kundegruppen protesterede mod i ugevis at have skullet oplære deres egne strejkebrydere. Arbejdsretten har siden erklæret, at denne tvungne undergravning af egen konflikt var et ulovligt kampskridt fra CSC's side, men alligevel valgte CSC at fyre Kundegruppen.

CSC fyrede altså Kundegruppen lang tid før Arbejdsrettens afgørelse om at oplæringen var ulovlig - på grund af en overenskomstridig strejke. Og iøvrigt efter at både PROSA og Arbejdsretten havde rådet dem til at genoptage arbejdet.

Skat og andre kunder må simpelthen kræve af CSC, at de følger Arbejdsrettens dom og genansætter Kundegruppen.

Har du et link til den dom? Jeg har på intet tidspunkt set eller hørt at Arbejdsretten har dømt CSC til at genansætte Kundegruppen.

  • 0
  • 0
#8 Niels Kristian Søe

Dette er nu jeg ved ikke hvilken gang, CSC er ude og melde driftsproblemer, siden kundegruppen blev fyret i starten af april måned .

Kundegruppen forlod arbejdspladsen efter i længere tid at skulle oplære deres egne strejke vikarer. Uden denne tvangsoplæring af vikarer var skats systemer aldrig havnet i fejl . Arbejdsretten har iøvrigt siden afgjort, at den tvungne oplæring af vikarer var et overenskomststridigt kampskridt . Ikke desto mindre blev næsten hele kundegruppen bortvist . Siden har der kun været kaos , fordi der ikke længere er tilstrækkelig ekspertise tilstede . Det er kun fair at CSC tager kundegruppen tilbage og starter på oprydning og normalisering . Umiddelbart er det svært at se hvem der ellers kan gøre det inden for en rimelig tidshorisont .

  • 0
  • 0
#12 Nikolaj Brinch Jørgensen

...om at de folk der varetager arbejdet under konflikten (af nogle kaldet strejkebrydere) er overbetalte? Jeg ser gentagne gange i debatter her og på CW denne påstand. Samt tal der er i størrelsen DKK 80.000 - 100.000.

Er der ikke nogen der venligst kan dokumentere dette, måske een af dem der råber så højt om overbetalingen?

  • 0
  • 0
#13 Deleted User

det kan være du er i stand til at skaffe en kopi af aftalen mellem "underleverandøren" og CSC. Er sikker på, at den enkelte får lidt smudstillæg oveni sin normale løn, resten scorer ejeren = underleverandøren, som eks. Pro Data, "Miraklet fra Ballerup" og de andre som leverer skruebrækkere ....og de holder kortene tæt, vil da ikke miste kontrakten med guldkalven CSC. Jeg synes nu også det er langt mere interessant at se beskrivelsen af en "konsulent" og så se på de som arbejder nu hos CSC som VIKARER (ULOVLIGT) og har måtte gennem OPLÆRING: Quote: En it-konsulent giver råd og vejledning til institutioner og firmaer, der bruger it. Næsten alle arbejdspladser, som bruger it, har behov for at kunne hente hjælp fra eksperter, når programmerne ikke virker som ventet, eller når der sker uheld. It-konsulent er en bred betegnelse for forskellige job inden for it-området. Arbejdet består bl.a. i at være med til at afklare, hvilke behov kunden har, og hvordan de bedst kan opfyldes. It-konsulenten kan desuden løse nogle af de opgaver, der findes i udvikling og design af fremtidens informationsteknologi. http://www.ug.dk/job/dataitogteleteknik/itprogram/it-konsulent.aspx#fold4

Men - skaf dokumentation for, at det IKKE ligger på det niveau....en reel og virkelig aftale mellem leverandør og CSC, så tager jeg hatten af for dig - indtil da, er jeg ikke i tvivl om lønniveauet for skruebrækkerne ....

  • 0
  • 0
#14 Deleted User

Har fundet dette snit uden pension og smudstillæg....for en IT-konsulent (de er jo ikke vikarer)

Gennemsnitsløn Median Medelålder Erfaring 54.000 kr 48.000 kr 38,8 år 12,2 år

I Hovedstaden 62.000 kr 38 år 12 år

dertil kommer, at ansættelsen som skruebrækker er for begrænset tid (4-6 mdr.) samt tilstandene der arbejdes under ..så vil tro der min. er 10-15 k oveni og så en god slat til leverandøren ...

så er vi vist ved at være der .....

  • 0
  • 0
#15 Nikolaj Brinch Jørgensen

Hej Anders,

Prøv at hidse dig lidt ned.

Jeg spørger efter dokumentation for påstulater fremsat af nogle individder. Det er altså ikke mig der har påstuleret noget som helst. Af den grund at det er f.eks. dig der påstulere at overbetaling finder sted, ja så er det også din opgave at kunne fører dokumentation herfor (altså bevise det).

Det kan på ingen måde blive hverken mig eller andre der er skeptiske over for den påstand, der skal bevise det modsatte (altså at overbetaling ikke finde sted).

Hvis du ikke kan bevise din påstand, synes jeg du bør holde dig fra at blive ved at skrive det, eller i hvert flad gøre opmærksom på at det er noget du personligt tror, men ikke har tilstrækkelig viden om.

Til din information kan jeg fortælle dig, at jeg rent faktisk er konsulent, og også arbejder hos CSC, hvilket jeg har gjort i lang tid (jeg laver ikke konfliktramt arbejde, samt har et godt forhold til dem jeg kender der strejker). Jeg er hyret ind, som du selv påpeger, fordi jeg har nogle kompetencer CSC ikke selv har. Jeg er altså på CSC for at hjælpe CSC og deres medarbejdere, med at løse en konkret opgave. Desuden kan jeg fortælle dig at jeg i går havde en god snak på 5-10 min. med nogle af dem der blokkerede bagindgangen, og viste dem mit gule kort, og fortalte dem om hvad jeg går og laver på CSC, og det havde de intet imod.

Så jeg er klar over hvad en konsulent er.

  • 0
  • 0
#16 Michael Holk

Har du et link til den dom? Jeg har på intet tidspunkt set eller hørt at Arbejdsretten har dømt CSC til at genansætte Kundegruppen.

Jeg sagde ikke, at Arbejdsretten havde dømt CSC til at genansætte Kundegruppen. Jeg sagde, at de kampskridt, CSC havde brugt mod de ansatte i Kundegruppen, var ulovlige.

Arbejdsretten har afgjort, at 190 af de 200 vikarer, som bl.a. Kundegruppen skulle oplære, skulle sendes hjem: http://www.prosa.dk/aktuelt/nyhed/artikel/prosa-vandt-voldgiftssagen-om-...

Derefter afgjorde Arbejdsretten, at man ikke kunne tvinge folk til at oplære deres egne strejkebrydere: http://www.prosa.dk/aktuelt/nyhed/artikel/prosa-vandt-arbejdsretsdommen-...

Jeg ved ikke, om dommene findes online. Hvis du er ansat i CSC, kan du finde dem i Prosa-basen.

  • 0
  • 0
#17 Nikolaj Brinch Jørgensen

En konsulent er altid asat tidsbegrænset. CSC laver stort set alle deres aftaler med konsulenter for en varighed af 4-6 mdr.

Der er intet tillæg for konsulenter som følge af varigheden (som du synes er kort, men den er faktisk i branchen ret normal), hverken hos CSC eller hos nogen andre.

Det er dog klart, at når man indgår kontrakter som konsulent sættes ansvar og timepris i forhold til hinanden. Så hvis man kun kan få en lille timepris, så kan kunden til gengæld ikke forlange at konsulenten tager så meget ansvar, som hvis kunden er villig til at betale en højere pris.

Den gennemsnitsløn på DKK 54.000, du har fundet er da DKK 5.000 mindre end den løn der er meldt ud som værende de strejkendes gennemsnitsløn (DKK 59.000). Så jeg kan dårligt se at der skulle være tale om overbetaling, tvært imod fristes jeg næsten til at sige. Desuden skal du huske at konsulenter generelt selv betaler frokost, har 5 ugers ferie, er ansat under funktionærloven (37 timers arbejdsuge, uden overbetaling), og der er mange andre forskelle (pension, barsel osv. osv. osv.)

Så jeg tror du skal lede lidt mere hvis du ønsker at overbevise (dvs. dokumentere din påstand).

  • 0
  • 0
#18 Glenn Dahlstrøm

nej det er jo rigtigt, fejl i systemer forekommer kun når der er faglig konflikt. der kan jo aldrig ske database fejl, hardware fejl og lignende når der ikke er faglig konflikt.

så google må ha været ramt af faglig konflikt da de mistede et par tusind brugers data. vmware må så også ha været ramt af faglig konflikt da deres cloud løsning gik ned.

man kan godt begynde at tro med det synspunkt at i ikke har særlig stor indsigt i IT og drift generelt. eller også lever i i en anden verden hvor alle systemer bare kører perfekt.

og måske startede alle problemerne med at kundegruppen blev fyret, efter de ulovligt nedlagde arbejdet og efter flere opfordringer også fra prosa, valgte at blive væk, og hvem ved måske er det de nye konsulenters skyld eller måske har folk fra kundegruppen bevidst saboteret systemerne inden de nedlagde arbejdet, det finder vi nok aldrig ud af.

der er jo ingen der arbejder ulovligt hos CSC det har arbejdsretten slået fast, så hold dig nu til fakta, ja de er kendt ulovligt oplært men de er ikke ulovligt i arbejde.

og som Anders også skriver så er kundegruppen velkommen tilbage hvis der stemmes ja til den nye overenskomst, hvis de da vil tilbage. ellers skal det nok også gå uden dem, det tager bare noget tid at sætte sig ind i tingene for de nye folk der vil skulle overtage deres arbejde, men ingen folk er uerstatelige

  • 0
  • 0
#19 Michael Holk

...om at de folk der varetager arbejdet under konflikten (af nogle kaldet strejkebrydere) er overbetalte? Jeg ser gentagne gange i debatter her og på CW denne påstand. Samt tal der er i størrelsen DKK 80.000 - 100.000.

Er der ikke nogen der venligst kan dokumentere dette, måske een af dem der råber så højt om overbetalingen?

Jeg har lige genlæst tråden, og jeg kan ikke lige se nogen, der har kommet med nogen tal?

I sagens natur aner vi fodtusser ikke, hvad CSC betaler deres konsulenter, og i dit tilfælde er der vel forskel på, hvad CSC betaler dit firma, og hvad du selv får?

Ja, der florerer overdrevne tal. Også om Prosamedlemmers lønninger.

  • 0
  • 0
#20 Michael Holk

Den gennemsnitsløn på DKK 54.000, du har fundet er da DKK 5.000 mindre end den løn der er meldt ud som værende de strejkendes gennemsnitsløn (DKK 59.000). Så jeg kan dårligt se at der skulle være tale om overbetaling, tvært imod fristes jeg næsten til at sige.

De 59.000 stammer fra direktør Lars Lundsgaard, der fortæller, at det skulle være lønnen for en 'typisk' Prosa-ansat, men som Version2 skriver: "[i]Ordet ’typisk’ er dog mere et retorisk kneb end en eksakt betegnelse, og CSC har ikke oplyst, hvad gennemsnittet eller medianen er hos de Prosa-ansatte[/i]".

Prosa har i årevis rykket CSC for lønstatistikker, og de har endda to sager kørende i arbejdsretten (den ene på andet år) for at få adgang til tallene.

For nyligt har Prosa gennemgået lønsedler for de strejkende og kommet til følgende resultat: "[i]Beløbet er [b]BRUTTOløn incl. personligt funktionstillæg[/b] – men renset for alt andet som eks. pensionsbidrag, vagttillæg, overarbejde etc. og er et løngennemsnit på [b]49.200 Dkk /md[/b][/i]".

Det rigtige tal er formentlig lavere, da der blandt de strejkende er et stort flertal af driftsfolk.

  • 0
  • 0
#21 Michael Holk

nej det er jo rigtigt, fejl i systemer forekommer kun når der er faglig konflikt. der kan jo aldrig ske database fejl, hardware fejl og lignende når der ikke er faglig konflikt.

så google må ha været ramt af faglig konflikt da de mistede et par tusind brugers data. (klip)

Hvis det var et svar til nogen her i tråden, må du bruge quote-funktionen, så vi kan se, hvad du svarer på.

Umiddelbart giver dit indlæg ingen mening.

  • 0
  • 0
#22 Nikolaj Brinch Jørgensen

Hej Michael,

Du skriver selv

Skat og de andre kunders systemer er sat uhjælpeligt i stå af de overbetalte vikare

Derfor må ja da med rette bede dig om dokumentation for den overbetaling du mener finder sted.

Jeg skriver så, at jeg har set denne påstand blive fremført igen og igen, både her på version2 og på CW. Jeg siger ikke nødvendigvis at der skulle være nævnt tal i denne tråd, blot at det påstås (af dig), at der finder overbetaling sted.

I sagens natur aner vi fodtusser ikke, hvad CSC betaler deres konsulenter, og i dit tilfælde er der vel forskel på, hvad CSC betaler dit firma, og hvad du selv får?

Ja det er korrekt, at min arbejdsgiver får et beløb, og jeg selv får et mindre beløb, det giver sig selv. Det hænger dog sammen, således at jo flere penge min arbejdsgiver får af CSC, jo flere får jeg. Det er individuelt forhandlet for medarbejderne i det firma jeg arbejder for, hvorledes deres løsnpakke hænger sammen (barsel, barns første sygedag mv.)

For nyligt har Prosa gennemgået lønsedler for de strejkende og kommet til følgende resultat: "Beløbet er BRUTTOløn incl. personligt funktionstillæg – men renset for alt andet som eks. pensionsbidrag, vagttillæg, overarbejde etc. og er et løngennemsnit på 49.200 Dkk /md".

Må jeg så minde dig om, at beløbet nok er en del større, af den grund at der er vagttillæg, overtidsbetaling, betalt frokost, lavere arbejdstid, længere ferie, arbejdsgiverbetalt pension, barselsordninger, barns første (og nogen gange anden) sygedag mv. Noget en konsulent for det meste selv skal afholde ud af den løn har bliver betalt. Så de DKK 59.000 er muligvis ikke helt i skoven.

Hvis man vil sammenligne løn (og det vil Prosa m. fl.) jo rigtigt gerne, så er det hele lønpakken, med bonus osv. der skal sammenlignes, det der "choose and pick" med hvad man synes der skal med i beregningen kan absolut ikke bruges til noget, så regn nu det hele med.

Hvis man f.eks. kan veksle overtid til afspadsering 1:1, så er det jo udbetaling uden skattetræk af ens løn, hvilket er et super gode. Hvis man kan få en højere sats så man vekspler f.eks. 1:1,5 eller 1:2 er det jo bare endnu bedre. Det ved jeg ikke om man kan, men det er altid værd at tage op i en forhandling.

Npå men ud fra de tal som Anders fremlagde (gns. DKK 54.000), så kan jeg stadigt ikke se at hverken du eller han har dokumenteret nogen form for overbetaling.

  • 0
  • 0
#23 Maxx Frøstrup

Jeg vil gerne lige forstå det der med hvordan løn hænger sammen:

Hvad er det man gør? Tager man arbejdsgivers bruttoudgift til medarbejderen og præsentere det tal normalt?

Hvori ligger fordelen for afspadsering 1:1 hvis vi snakker penge? Ja okay, måske meget smart som konsulent, men som almindelig lønslave hvor du i princippet bare skal på arbejde Mandag til Fredag 7-15 minus firmabetalt frokost. Sagde vi 6 ugers ferie? Er afspadsering 1:1 ikke bare at give mere i ferie?

Har Ferie en værdi? Hvad med barns første og 5 sygedag, har hørt nogen sige omsorgsdage, er det ikke bare "ferie med børn"?

Buttomline, er der nogen der kan forklare mig sammenhængen i løn, nu tager jeg bare et eksempel:

Funktionæransat efter Funktionær loven, udbetalt månedsløn på 25 tusind, fint rundt tal, og i tråd med hvad prosa anbefalede vi krævede direkte fra skolen. Jeg mener funktionær loven siger 6 ugers ferie, barns første syge dag, er det ikke firmabetalt barsel? Overtid = afspadsering 1:1. Så kan vi lægge en Pensionsordning ovenpå ?10%?, hvilket jeg tror er meget almindeligt i dag inklusiv en af de der kritisksygdomsforsikringer?

Okay, det var så et teoretisk eksempel, men hvad er mandens løn i forhold til de der statestikker alle viser?

Jeg regner lige lidt, men jeg vil stadig gerne forklares hvordan, hvorfor og hvorledes:

Model 1: (25 + 10% pension) x (52 uger / 46 uger) = 27,6 tusind + kritisk sygdom

Model 2: (Børn er teoretisk syge 5 gange pr. år = 5 barns første sygedag = en uge) 25 X (52 uger / 45 uger) = 28,9 Tusind + pension

Model 3: 25 X 1 = 25 tusind + perks

Og med det sagt, er der så nogen der stadig ærligt mener at enhver idiot kan forhandle sin egen løn? Dumt spørgsmål, men det lå på tungen og jeg vil ikke høre svaret.

Jeg vil dog gerne vide hvilken model folk bruger, og hvorfor og alternativt andre modeler, det har trods alt vel noget interresse for nye folk at vide lidt om hvordan kagen skal skæres før de skriver kontrakter.

  • 0
  • 0
#24 Nikolaj Brinch Jørgensen

Hej Maxx,

Fordelen i afspedsering 1:1 er at du ikke skal betale SKAT af dine optjente timer, som hvis du f.eks. fik dem udbetalt i løn.

Ferie er løn (du får vel løn under ferie). Ligesom der er ferietillæg (en procentdel af din løn). Hvis du skifter arbejde, får du dine ferie udbetalt i penge via feriekonto.

Funktionærloven siger ikke noget om 6 ugers ferie, ej heller børn sygedage. Det er fimagoder.

Børns sygedage er også løn, hvis du har lov til at holde fri.

Børns sygedage har intet med barsel at gøre. Barsel er selvstændigt under barselsloven. Virksomheder er ikke pålagt at give dig en krone under barsel, du er berettiget til dagpenge i en kortere periode. At nogle virksomheder vælger at give en mere fordelagtig barselsordning her i landet, er op til dem, og skal selvfølgelig indskrives i lønpakken. Hvis du er en kvinde på 50, kan det være et tememlig ligegyldigt gode, så vil du måske hellere have noget andet, men måske kan du ikke få det. Arbejdsgiverbetalte ordninger, som renseri, tøj, telefon, computer, abonnementer, internet osv. er også en del af lønpakken.

Nogle har fri når de skal giftes, eller skal flytte, alt dette er også løn.

Når man skal opgøre sin løn, skal man regne alle goder sammen for at kunne opstille sin fulde lønpakke. Nogle goder er selvfølgelig sværere at gøre op i økonomi, for nogle af goderne har af gode grunde forskellig værdi for forskellige mennesker. Men det er også grunden til at det faktisk en ret god idé at forhandle sin egen lønpakke individuelt. Så den passer til de behov man selv har. Ligesom det er godt at genforhandle den, når behovene ændrer sig.

Man kan altså ikke bare tage bruttolønnen for en given ansat og sammenligne den med bruttolønnen hos en anden ansat i en anden virksomhed (mange gange heller ikke med en anden ansat i samme virksomhed, hvis altså man selv må forhandle sin løn). Det er en primitiv og direkte forkert og misvisende måde at informere på.

Automatiske dyrtidsreguleringer som følge af inflationen, er heller ikke noget man normalt benytter sig af i det private erhvervsliv. Automatiske dyrtidsreguleringer er efter min overbevisning også forkert.

Jeg håber du forstår det lidt bedre nu?

  • 0
  • 0
#26 Maxx Frøstrup

Hej Nikolaj

Jamen det du egentlig siger så er at lønstatestikker er en umulighed...

Ja undskyld mig, men hvis man skal sammenligne hele lønpakker og ingen lønpakker er ens, er konceptet bag en lønstatestik uholdbart.

Jeg er også meget i tvivl om hvad hulen du giver ferie af værdi så?

Jeg prøver i model 1 og 2 at lave den der 52 uger om året minus ferie uger for på den måde at lade ferie blive en faktor i forhold til lønpakken med en egentlig målbar værdi. Jeg flytter jo frem og tilbage mellem års og månedsløn, men de fleste af os regner vel i månedslønninger???

Og ja, der er noget med et ferietillæg i maj måned i funktionærloven, tror det er 1% af bruttoløn. Aner det ikke og er unødvendig lige her.

Og jeg angriber lidt hele problematikken udefra. Ens personlige syn på sin lønpakke, overenskomst forhandlet eller ej er jo farvet af alt for mange ting, som du selv siger hvad er værdien af Barselsorlov for en kvinde på 50.

Men hvis jeg forholder mig til mit teoretiske eksempel heroppe, og antager gutten er en fornuftig middelmådig mand på skal vi sige 21 tror vist det er fint sted at starte som uddannet funktionær ;o) Frisk fra skolen, ud og finde en arbejdsgiver. Ser CSC og Miracle søger. Kommer til jobsamtale og får det sædvanlige spørgsmål : Og hvad forventer du så at få i løn??? Her svarer du jo ikke: 25 tusind + 10% pension, Barsel, barns første bla bla bla bla. Der bruger man vel bare model 3 : 25 + firma perks?

Ja ja, så ligger der mere arbejde i det med at undersøge arbejdsgiveren på samme plan som man selv lige lægges under lup før samtalen.

Ja ja, jeg fabler nok bare og må indse at løn bare er en af de ting jeg aldrig kommer til at forstå ordenligt. Gad vide om det er det samme når folk de kommer hen til mig og siger: Hvad koster en hvid computer? Hmm i Bilka 5 tusind, i Merlin 10 tusind.

  • 0
  • 0
#27 Michael Holk

Derfor må ja da med rette bede dig om dokumentation for den overbetaling du mener finder sted.

Har jeg trådt over nogens tæer? :-)

Vikarer er dyrere end fastansatte. Det gælder vist for alle brancher. Og når det eneste disse vikarer kan finde ud af, er at køre Skats systemer i skuddermudder, så vil jeg mene, at de er overbetalte.

Må jeg så minde dig om, at beløbet nok er en del større, af den grund at der er vagttillæg, overtidsbetaling, betalt frokost, lavere arbejdstid, længere ferie, arbejdsgiverbetalt pension, barselsordninger, barns første (og nogen gange anden) sygedag mv. Noget en konsulent for det meste selv skal afholde ud af den løn har bliver betalt. Så de DKK 59.000 er muligvis ikke helt i skoven.

Hvis man vil sammenligne løn (og det vil Prosa m. fl.) jo rigtigt gerne, så er det hele lønpakken, med bonus osv. der skal sammenlignes,

Selvfølgelig er lønpakken større end selve lønnen. Det ligger jo næsten i ordet.

Og så skal jeg jo også have et bord og et par kvadratmeter gulv til at stille bordet på, et tag over hovedet samt adgang til toiletfaciliteter. Lige pludselig kan det bliver dyrt, afhængig af hvordan man regner på det.

Så istedet for at sammenligne bananer og pærer citerede jeg det eneste konkrete tal, nemlig de 49.200 Dkk /md, der er bruttoløn blandt de strejkende og lockoutede, hvor der er stort flertal af driftsfolk.

Hvis man f.eks. kan veksle overtid til afspadsering 1:1, så er det jo udbetaling uden skattetræk af ens løn, hvilket er et super gode.

Hvis jeg afspadserer 1:1, har jeg hverken arbejdet mere eller mindre, end jeg skulle, og derfor heller ikke fået noget. Hvordan kan du få det til at blive en "udbetaling uden skattetræk"?

  • 0
  • 0
#28 Michael Holk

Sorry! Jeg misforstod det du havde skrevet og læste det som om du mente Arbejdsretten havde dømt CSC til at genansætte Kundegruppen.

Jeg må også indrømme, at det let kunne læses sådan. :-)

Men det jeg mener er, at når CSC's kampskridt har fået Kundegruppen til at flygte fra firmaet, og når Arbejdsretten har erklæret disse kampskridt ulovlige, så skulle CSC tage at genansætte Kundegruppen.

I øvrigt er mange af dem så mærkede af denne behandling, at de aldrig vil tilbage, så vi kommer nok til at høre mere om problemer hos Skat i fremtiden.

  • 0
  • 0
#29 Nikolaj Brinch Jørgensen

Har jeg trådt over nogens tæer? :-)

Ikke mine. Jeg er dog træt af de mange falske udsagn og rygter der florere i debatterne om dette emne. Derfor bad jeg om dokumentation. Nogen kunne jo finde på at tro på dem som skriver falske påstande.

Vikarer er dyrere end fastansatte. Det gælder vist for alle brancher.

Det kommer an på hvor meget den fastansatte koster i forhold til en vikar. Det kan man absolut intet generelt sige om.

Selvfølgelig er lønpakken større end selve lønnen. Det ligger jo næsten i ordet.

Løn vs. lønpakke, det er det samme, det var mere pointen der var væsentlig.

Og så skal jeg jo også have et bord og et par kvadratmeter gulv til at stille bordet på, et tag over hovedet samt adgang til toiletfaciliteter. Lige pludselig kan det bliver dyrt, afhængig af hvordan man regner på det.

Så istedet for at sammenligne bananer og pærer citerede jeg det eneste konkrete tal, nemlig de 49.200 Dkk /md, der er bruttoløn blandt de strejkende og lockoutede, hvor der er stort flertal af driftsfolk.

Og det er netop det der er min anke. Hvorkan kan nogen på baggrund af noget så fjollet som buttolønssammenligning mellem 2 medarbejdere i 2 forskellige virksomheder, konkludere noget som helst? DET er netop pærer og bananer sammenligningen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere