Database-panik hos Post Danmark: Breve blev sendt til forkerte adresser

En databasefejl hos Post Danmark har for 200 danskere betydet, at post er blevet sendt til en tidligere bopæl. Efter to måneders fejlfinding er en løsning nu ved at være klar.

200 danskere har i løbet af de seneste par måneder måttet kigge forgæves efter posten, som i stedet er endt i postkassen på den gamle bopæl.

Det skyldes en kommunikationsfejl i Post Danmarks databasesystemer, som har ændret omkring 200 danskeres postadresser tilbage til deres gamle folkeregisteradresse, uden at postmodtageren selv har bedt om det eller været klar over det.

Dermed er breve og anden post uden varsel blevet sendt til den adresse, postmodtageren boede på før sin nuværende bopæl.

Det bekræfter Post Danmark, der har brugt omkring to måneder på at lokalisere og rette fejlen, som forventes helt udryddet fra Jordens overflade i næste uge.

»Fejlen opstår ved en særlig kombination af hændelser i kommunikationen mellem databaserne,« siger chef for proces og salg i Post Danmark, Eva Malene Hartmann, til Version2.

Hun ønsker ikke at uddybe, under præcis hvilke omstændigheder, fejlen opstår.

Det skyldes hensyn til sikkerheden og fortroligheden omkring opbygningen af Post Danmarks interne it-infrastruktur.

Fejlen svær at finde

Men hun fortæller, at problemet har givet Post Danmarks udviklere kam til deres hår.

»Vi har prøvet at søge fejlen i et par måneder, og den har ikke været nem at finde, fordi det har været svært at aflæse et bestemt mønster i, hvornår og hvordan den opstår,« siger Eva Malene Hartmann.

I alt har cirka 200 danskere henvendt sig til Post Danmark, fordi de uden videre har fået ændret deres postadresser tilbage til deres tidligere folkeregisteradresse, oplyser Eva Malene Hartmann.

Én af dem er Ida Lildholdt Jacobsen, der til dagligt arbejder som it-konsulent.

Hun fandt i løbet af sommerferien ud af, at al hendes post blev sendt til hendes tidligere bopæl, hvor hendes lillesøster nu bor.

»På grund af sommerferietiden lagde jeg først mærke til det efter en uge,« fortæller Ida Lildholdt Jacobsen.

Hendes lillesøster ringede og fortalte, at en del af Ida Lildholdt Jacobsens post var dumpet ind af brevsprækken hos hende.

»Jeg ringede til Post Danmark, der kunne fortælle mig, at jeg havde meldt flytning to uger tidligere, hvilket jeg ikke havde. Jeg ringede derefter til deres flytteafdeling, der sagde, at flytningen var kommet som en opdatering fra Folkeregisteret. Men ved opkald til Folkeregisteret fik jeg at vide, at jeg stadig stod ved min nuværende adresse,« siger Ida Lildholdt Jacobsen.

Svar fra nyt job endte det forkerte sted

Post Danmark fortalte efterfølgende Ida Lildholdt Jacobsen om databasefejlen, efter at hun havde taget kontakt til selskabet nok engang.

Ida Lildholdt Jacobsen ventede svar på en jobansøgning i den periode, hvor postadressen var blevet ændret til lillesøsterens bopæl. Hun priser sig lykkelig for, at lillesøsteren, og ikke en vildt fremmed, nu bor på hendes gamle adresse.

»Svaret (på jobansøgningen, red.) var ganske rigtigt blevet sendt til min søster, sammen med min huslejeregning, mine abonnementer og et personligt brev. Nu var jeg heldig, at det var min søsters adresse, jeg havde som sidste folkeregisteradresse, men det kunne have været en fremmed, der kunne være ligeglad med min post, eller udnytte det,« siger Ida Lildholdt Jacobsen.

Hos Post Danmark opfordrer man til, at folk henvender sig hurtigst muligt, hvis posten lige pludselig havner et andet sted eller ikke dukker op.

»Folk reagerer selvfølgelig, når de opdager det, og derfor er det også et vigtigt budskab for os, at man skal kontakte vores kundeservice, som så retter postadressen hurtigst muligt,« siger Eva Malene Hartmann.

Har I gjort kunderne opmærksomme på problemet, for eksempel ved at oplyse om det på hjemmesiden?

»Du skal sætte det op imod, at vi har omkring en halv million flytninger om året. Vi har vurderet, at det var så få tilfælde, det handlede om, så det har vi ikke,« siger Eva Malene Hartmann.

Dét argument kan Ida Lildholdt Jacobsen kun følge på det principielle plan.

»Jeg har oplevet konsekvensen af fejlen, så ud fra et synspunkt som borger synes jeg ikke, det er i orden, at sådan noget kan ske, og at man ikke har nogen chance for at vide det, før det er sket,« siger Ida Lildholdt Jacobsen.

Ifølge Eva Malene Hartmann har den ansvarlige programmør hos Post Danmark garanteret, at fejlen er ude af verden i uge 31.

Post Danmark er det danske ben i det fusionerede, dansk-svenske selskab Posten Norden, der benytter databaser fra leverandøren Oracle.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Jensen

Det er selvfølgelig uheldigt med sådan en databasefejl, men den burde blive fanget af postbuddet der lægger brevet i postkassen. Det er helt normalt at der kommer breve der er adresseret forkert (fx forkert nr, etage, postnummer) eller at der er benyttet en gammel adresse, og hvis navnet ikke passer med navnet på postkassen, skal det returneres til afsender (med mindre postbuddet kan gennemskue fejlen, og aflevere det rette sted). Det er der helt klare regler for.

Okay, der er så mange (rigtig mange) der sjusker gevaldigt med navn på postkassen, men det er ikke en undskyldning for fejlafleverede breve. Er postbuddet ikke 100% sikker på af modtageren bor på adressen, så skal brevet returneres til afsender.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Okay, der er så mange (rigtig mange) der sjusker gevaldigt med navn på postkassen, men det er ikke en undskyldning for fejlafleverede breve. Er postbuddet ikke 100% sikker på af modtageren bor på adressen, så skal brevet returneres til afsender.

Derfor 'ser' postbuddet heller ikke efter, og buddet har lagt posten i afleveringorden fra posthuset. Derfor kommer der ofte breve med rigtigt nummer men forkert vej.

  • 0
  • 0
Joe Sørensen

Nu fortæller artiklen godt nok at databasen tror at det er en permanent flytning, og derfor skal navnet stå på folks nye postkasse. Jeg ved om postbudet kan se dette. Det kan være at de tror at der er tale om en midlertidig flytning. Dvs. at man har besluttet at andre skal modtage sin post i et stykke tid. I det tilfælde står modtagerens navn ikke på postkassen.

Men på den anden side. Jeg vil helst ikke forsvare Post Danmark alt for meget. Jeg synes ofte der har været problemer. Jeg har tit måttet aflevere et brev tilbage til dem fordi jeg ikke kunne gennemskue hvorfor den var i min postkasse. Og dette skal ske på post kontoret, hvis man blot skriver på den at den er sendt forkert, så kommer den jo bare igen dagen efter.

Modsat har jeg også oplevet flere gange at breve bliver væsentlig forsinket, eller når tilbage til afsender med beskeder som adresse ukendt, ikke adgang til postkasse, ikke navn på postkasse. Selvom jeg ved at dette ikke har været den sande årsag. Og den service betaler man i dag 7 kr. for.

Det er så mere end et år siden jeg sidst har oplevet problemet, men der var en lang årgang hvor jeg kun modtog omkring 75% af mine breve.

  • 0
  • 0
Jette Hartmann

Postbude er da fløjtende ligeglade med hvad der står eller ikke står på hhv. breve og postkasse.

Faktisk står der heller ikke noget i PostDanmarks jobopslag, om at postbude skal kunne læse !

Så der er m¨åske en "god" forklaring på at vi er mange der modtager post, som absolut ikke skulle have være i lige vores postkasse. Og guderne må vide hvor mange breve man har mistet fordi de er afleveret til andre end rette modtager.

  • 0
  • 0
Jørgen Elgaard Larsen

Også jeg har oplevet mange fejl med videresendelse hos PostDanmark. I det ene tilfælde gik det ud over et af vores datterselskaber, som pludselig fik omaddresseret post til et andet sted.

Det, der bekymrer mig mest, er at det generelt antages at postvæsnet er pålideligt. F.x. bygger DanIDs sikkerhedsmodel på, at breve kommer frem til rette modtager.

Ida Lildholdt Jacobsen skal være glad for, at hendes søster antageligvis ikker er identitetstyv.

  • 0
  • 0
Benjamin Krogh

Jeg tilslutter mig din kommentar. Postbude (nogle) er fløjtende ligeglade.

Da jeg boede på Brandevej, fik jeg ofte (en gang i måneden) breve adresseret til den tidligere beboer.
Så vidt jeg husker hed han Castro, så navnene lignede bestemt ikke hinanden.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Problemet er at efter Post Danmark fik afskaffet sorteringen af post hos postbudene er det gået helt galt.
Al post bliver for øjeblikket maskinsorteret på nogle få centrale postcentre og kun de få breve der ikke kan maskinlæses bliver overhovedet forsøgt sorteret af levende mennesker - som gør det via en computer.
F.eks. er det temmelig urealistisk at forvente at en person der sidder ved en computer i Ringsted kan tage stilling til om et brev til en adresse i Rødby eller Gedser bliver sorteret korrekt op.

De tider er forbi, hvor et brev kunne komme frem selvom det var adresseret til: Moster Anna, 3. hus på hovedgaden efter det store egetræ ved gadekæret i Kjellerup, Jylland.
Nu kan et brev forsvinde på et posthus mellem stuen og første sal...

(Jeg har tidligere været ansat i "etaten" - flere gange - både før og efter postsorteringen blev centraliseret).
Tidligere blev posten "sat" - altså sat i en orden svarende til post-ruten - af postbudene selv. Nu modtager posthusene (distributions-centrene) posten klar til omdeling - med de mange fejl det indebærer - så man desværre efterhånden kan ansætte chimpanser til store dele af jobbet.
Det er derfor der de sidste 10 år er kommet mere og mere rod i vores post.
Der er bare mange som stadig lever i historien og tror at posten bliver håndteret på samme måde i dag som i danske film fra 50'erne.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Ja, der er måske 200 der er påvirket af at deres post er blevet omadresseret ufrivilligt...
Jeg har været ude for et brev fra min tandlæge der var ca. 3 mdr. undervejs...
- og min tandlæge holder altså til ca. 1½ km herfra.
Den normale "rejsetid" for et brev hertil er 3-4 hverdage og det har jeg så affundet mig med... Præcis hvor størstedelen af min post bliver syltet ved jeg ikke, men datostemplet på brevene passer i al fald kun sjældent med den dato jeg får brevene i postkassen, hvis deres SLA ligner noget i retning af 2 døgn for 90%.

  • 0
  • 0
Ditlev Petersen

Jeg har så haft et brev fra min tandlæge, der var præcis et år undervejs. Muligvis pga. et forkert postnummer, men hvor har det mon opholdt sig i mellemtiden? Tilsyneladende et sted, hvor folk jævnligt har trådt på det. Hvis postvæsenet ikke kunne gennemskue postnummeret, burde de have sendt det retur til tandlægen.

  • 0
  • 0
Daniel Ringby

Vi kammer da stadig en del af posten, og i lang tid var det endda op til det enkelte bud om vedkommende også ville smide stangen op (og dermed have alle stumperne ét sted) eller køre med den separat. Nu har man imidlertid påduttet os at stangen skal køres med separat (for vi har jo slet ikke pluksteder nok i forvejen...). :-/

  • 0
  • 0
Daniel Ringby

Så, så... I selvudnævnte kunder gør da heller ikke livet lettere for os postomdelere. Hvor mange gange har jeg ikke stået foran en postkasse og prøvet at gennemskue om tiltænkt modtager bor på adressen, men ikke figurerer på postkassen fordi det er barnet/teenageren i huset og derfor ikke formodes at modtage breve? Så må man kigge på afsenderen, og hvis det er et eller andet idrætsforeningsflip deraf udlede at modtageren "bare" er barnet i huset og at aflevering derfor er forsvarlig.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere