Data science hos fintech-selskab: Vi vil ikke fikse hele datafundamentet på én gang

Illustration: Lunar Way
Danske Lunar Way har etableret et data science-team med en simpel opgave: Skab værdi hurtigst muligt.

I det danske fintech-selskab Lunar Way er man vant til at kigge på data og KPI'er. Men først for nylig har den mobile bank nedsat en dedikeret data science-enhed, der skal gøre brugen af data mere fundamental og mindre tilfældig. 

»Vi havde rigtig gode dashboards, KPI'er og indsigter i vores produkter,« forklarer Lunar Ways CTO, Flemming Laugesen.

»Men det var lidt ‘og hvad så?’ Det, vi gør nu, er, at vi begynder at bruge data mere proaktivt til at udvikle vores produkter.«

Over de seneste seks måneder har virksomheden investeret i et team, der ligesom de øvrige squads indgår i tværfaglige teams til at løse opgaverne ved at hente de relevante data ud og sørge for at måle på problemet på den rigtige måde. Og sørge for, at Lunar Ways data har en ordentlig kvalitetsikring – noget, der manglede for et halvt år siden, fortæller Flemming Laugesen. 

»Det var helt ned til, hvad der egentlig ligger til grund for en KPI. Selv vitale KPI'er var der lige så mange bud på, hvad de egentlig målte, som vi var mennesker,« siger han. 

Målinger bliver ikke bedre end det, du putter ind i maskinen, understreger Laugesen, og derfor måtte holdet først og fremmest sørge for, at data har den rigtige kvalitet og måler det, der reelt skal måles. Det arbejde er Lunar Way gået til vertikalt, siger Flemming Laugesen. 

»Vi er ikke gået i gang med at fikse hele datafundamentet i Lunar Way på en gang. Det ville være en lang proces,« siger han og fortsætter: 

»I stedet prøver vi at skabe værdi for kunden med det samme. Vi tager et enkelt område, kigger på data for det område, opstiller hypoteser og bygger produkter oven på.«

Værdi hurtigst muligt

Lunar Way har en størrelse, hvor det sagtens kan mærkes, når man tager folk væk fra at udvikle produktet til at se på data. Netop derfor skal værdien komme igen hurtigst muligt, siger Flemming Laugesen.

»Min erfaring fortæller mig, at vi skal levere værdi hurtigst muligt til vores kunder og interne stakeholders og ikke forskanse os i 12 måneder. Vi har investeret i det her, og det er ikke gratis at lave det her team. Og hvis ikke den værdi kan skubbes tilbage til brugeren, så er det ikke det, vi skal,« siger han.

Læs den fulde version af artiklen på pro-mediet DataTech her. (kræver abonnement)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize