Data science-chef hos Lockheed Martin: »Jeg er blevet god til at gøre folk sure«

Illustration: Lockheed Martin
Predictive maintenance sparer mandetimer og nedetid for Lockheed Martins kunder, men det er ikke sket uden kampe, fortæller data science-chef.

Lockheed Martin har hundredvis af sensorer installeret på fly, og de indrapporterer hver især 30 gange hvert sekund.

Det giver naturligvis en enormt datagrundlag. Men i årevis har ingen hos Lockheed Martin egentlig brugt de data til noget som helst. Det fortalte Mike Isbill, Chief Data Scientist hos Lockheed Martin Aeronautics, ved SAS' Global Forum-konference, der fandt sted i Dallas, USA, tidligere på måneden.

»Det blev gemt på en server et sted, og vi ville ikke se på det, medmindre vi havde en nødlanding,« fortalte han.

Over de seneste år har det ændret sig. Mike Isbill har stået i spidsen for et udviklingsarbejde, der skal gøre Lockheed Martin i stand til at forudsige, hvornår en reservedel skal skiftes. Og ikke - som tidligere - basere den beslutning på et meget simpelt regnestykke.

»Den måde, vi altid har lavet vores arbejde på, har været baseret på gennemsnitstiden mellem nedbrud. Det vil sige, at du tager alle dine driftstimer og dividerer det med antallet af nedbrud. Det er det, vi har baseret vores salg af reservedele på, og det kan være ret skævt,« siger Mike Isbill og fortsætter:

»Det, jeg har brug for at vide, er, hvornår en del sandsynligvis vil fejle. Vil den fejle i de første ti timer eller de sidste ti timer? Så kan jeg sælge reservedele på det rigtige tidspunkt.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere