Danskprøve i folkeskolen ramt af nedbrud

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
På flere skoler var der problemer med at få adgang til den nye skriftlige danskprøve, hvilket betød, at prøvetiden måtte forlænges.

Tusindvis af danske skoleelever var i dag til prøve i skriftlig dansk, og i år var første år, hvor alle skulle benytte den nye iPrøve - det skete ikke uden vanskeligheder, skriver fagbladet Folkeskolen.dk.

På flere skoler var der problemer i form af, at eleverne på grund af et nedbrud ikke kunne få adgang til prøven. Derfor blev prøvetiden forlænget, så eleverne på de pågældende skoler altså afsluttede prøver senere end landets øvrige elever.

»Det er vores største frygt for den nye prøve, som skete, for det skaber en unødvendig nervøsitet og usikkerhed blandt eleverne, som allerede er nervøse nok. Men det er også en del af vores virkelighed i dag, at alt bliver digitalt, så eleverne skal også lære at håndtere, at den slags kan ske,« siger Marie Elmegaard, formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion til Folkeskolen.dk.

En anden it-udfordring er, at selvom prøven er digital, så skal eleverne stadig aflevere på papir, hvilket betyder, at de skal udskrive deres aflevering.

I den nuværende form har eleverne ikke mulighed for at aflevere eksempelvis en PDF med deres færdige besvarelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Mikkelsen

Som it-mand på en skole, var jeg forberedt på at det skulle gå ned. Vi havde plan b klar. 105 USB'er med opgaven på. Har talt med to andre skoler som også havde plan b klar, da de også regnede med at det ville gå galt.

Der findes allerede gode løsninger til at aflevere på PDF, men UVM lader ikke flere skoler prøve det. Men på den anden side er det jo kun 1 år siden vi gik bort fra cd-rom'er til prøven...

  • 13
  • 0
Simon Mikkelsen

Det er ikke nemt at forudse det mønster folk benytter. Går folk fx igang med at reloade når det bliver lidt langsomt, stiger belastningen hurtigt. Et system hvor stort set hele belastningen ligger på næsten samme sekund er nu også sin udfordring. Godt at man var klar til at sætte ekstra kapacitet på - og det kunne gøres hurtigt. Forhåbentlig lærer man noget til næste gang - eller endnu bedre: Lærer os andre nogle ting.

  • 2
  • 1
Bjarke Haack Jørgensen

Som Gert siger... SERIØST?

Godt nok indfører man iPads i folkeskolen - hvilket kan diskusteres om er specielt fornuftigt - men at navngive et IT-program på en dansk folkeskole efter et multinationalt it-firma's branding...???!!!???

Jeg kan ikke engang udtrykke på hvor mange plan det er direkte pinligt.

"Vi udskifter i øvrigt alle matematik-tak bøgerne. De kommer nu til at hedde iCal. Nå ja, og alle nye medarbejdere på folkeskolerne rundt om i landet må gerne ændre navn... Det er jo bare et lille i foran"

  • 8
  • 2
Bjarne Oldrup

"Men det er også en del af vores virkelighed i dag, at alt bliver digitalt, så eleverne skal også lære at håndtere, at den slags kan ske..."

Borgere i Danmark skal nu nok lære om pålideligheden af offentlig it før eller siden - men det behøver måske ikke lige at være under selve prøven.

  • 10
  • 1
Svend Skipper Andersen

Øhh nej. Loadtest er ret nemt . Man ved hvor mange brugere man har, men ved præcis hvornår de logger på, man ved præcis hvor stor mængde data der skal hentes. Hvori består det svære?

Min datter var oppe i dag. De blev forsinket i en halv time. Der var forberedt én USB-pind, som blev sendt rundt, forhåbentlig kom der ikke virus med. De får prøven elektronisk, skriver opgaven og printer på sin egen medbragte printer. Kildehenvisninger skal skrives som links, som man så ikke kan trykke på, når det er printet.

For fanden hvor er det bare svært, at se fremskridtet fra da man blot fik opgaven på papir!

  • 5
  • 0
Michael T. Jensen

Lagde prøvematerialet op på en ekstern server = ingen problemer :-)

Hvilket jo så ikke er tilladt, med mindre det er skolens intranet... Da forsøget med prøve med adgang til internet kørte for et par år siden, deltog vi og jeg gjorde det på den måde. Det er så blevet udspecificeret, at det skal ligge på intranet.

Jeg har de sidste par år kørt sættet fra en lokal Virtuel Apache-server uden nogen problemer. I år insisterede UVM på at det skulle køre centralt, så det var vi klar på. Jeg mener: De var klar over nøjagtig hvor mange elever, der skulle loade opgaven på samme tid og hvor stort indhold, de skulle sende ud over stepperne, så hvor svært kunne det være? De har vel allieret sig med en passende cache foran deres web-server, ikke sandt? Der er jo trods alt kun tale om i alt 24,4MB data til hver af de ca. 65.000 elever - typisk leveret på ca. 10 min... (ca. 21 Gb/s, regner jeg det ud til)

Nå, men ingen nåede denne morgen så langt som til load af data, for systemet crashede inden logon og inden prøvestart, så det har formentlig været deres "samme brugernavn og adgangskode til alle 65.000"-check, der ikke kunne holde til presset.

At køre opgaverne fra usb er så heller ikke en løsning, for hvordan er det lige at browserne har det med at køre hjemmesider fra lokale diske? Det var et festligt forsøg vi lavede med dén tekniske løsning for et par år siden!

Vi var i gang kl. 9.15 og herefter kørte det fint.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere