Danskernes NemID-problemer skaber ekstra ventetid hos kommunerne

6. december 2010 kl. 09:145
Kommernes borgerservicecentre er under massivt pres fra danskere, der skal have løst problemer med NemID. Oplæringen fra DanID har slet ikke været god nok, lyder det.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der er så meget bøvl med at få taget NemID i brug, at kommunernes borgerservicecentre bliver bestormet af frustrerede borgere.

Men kommunerne har påtaget sig opgaven med support af NemID uden at tilføre ekstra resurser og uden den rette oplæring, og det sætter medarbejderne under hårdt pres. Det skriver Avisen.dk.

Borgercentrene har fået noget materiale fra DanID, som skulle forberede de ansatte på at hjælpe borgerne med at bruge NemID. Men ofte kommer folk med problemer, som slet ikke er behandlet i materialet, og så begynder et større detektivarbejde, som tager tid.

Det kan tage en time at få hoved og hale på problemet og finde en løsning, hvilket svarer til den tid, det tager at udstede fire-fem pas. Af samme grund er ventetiderne på borgerservicecentrene steget i takt med, at der er kommet flere NemID-opgaver, fortæller flere kommuner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opgaven med personlig support tog kommunerne på sig, fordi brugen af NemID skulle gøre det nemmere for borgerne at betjene dem selv på nettet, og dermed føre til færre personlige henvendelser.

Men mængden af arbejde med at hjælpe NemID-brugerne har været meget voldsommere end forventet. I Københavns Kommune er man nu ved at regne sammen, hvor meget tid der går med support af NemID-brugerne.

Hos kommunernes organisation KL er man endnu ikke oppe i det røde felt, for indkøring af NemID til alle danskerne vil altid være en stor mundfuld i starten, lyder vurderingen. Men hjælpen fra DanID har ikke altid været lige god.

»Vi synes, vi er blevet taget alvorligt af DanId, når vi henvendte os. Men de er med egne ord druknet i deres egen succes, og nogle af de svar, medarbejderne i kommunerne har fået derfra, har jo været helt sorte eller direkte forkerte. Men vi regner med, at det er indkøring. Hvis problemerne fortsætter efter nytår, når alle bankkunder er overført til den nye signatur, så er vi enige om, at det er problematisk,« siger chefkonsulent Charlotte Munksgaard til Avisen.dk.

DanID mener selv, at hjælpen til kommunerne har været god nok.

Kommunikationschef Jette Knudsen peger på, at det kan være en omvæltning for de mange ansatte i borgerservicecentrene at skulle lære en masse om NemID.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
6. december 2010 kl. 14:31

Kommunens borgercentre skal vel ikke yde IT support til borgerne. Lige så lidt som kommunens borgercentre skal lære analfabeter at læse.

Det burde i virkeligheden være påbudt med en gennemført IT dueligheds prøve før man fik lov at bruge en Personlig Computer som er koblet på internettet. Lidt lige som man skal have et kørekort inden man må bevæge sig ud i trafikken blandt os andre.

IT analfabeter skaber utrolig mange problemer for både sig selv og os andre. Suk.

2
6. december 2010 kl. 16:25

For fodgængere og cyklister kræves heller ikke 'duelighedstegn' for at de kan bevæge sig i trafikken, selvom man ofte kunne ønske det ;-)

3
6. december 2010 kl. 22:09

det burde nok være mere nødvendigt med et duelighedstegn i kommentarer på artikler.

4
6. december 2010 kl. 23:07

Det kan du have ret i. Jeg burde have forklaret mig lidt grundigere. Og undladt at bruge udtrykket "IT analfabeter" det er unødigt nedladende. Undskyld.

I min forståelse har medarbejderne på de mange borgerservice kontorer rigeligt at lave med deres daglige arbejde.

Derfor er det tosset at sætte dem til at hjælpe borgerne med at bruge NEM-ID på deres Computer.

Der er mindst 1000 grunde til at brugerne ikke kan få deres NEM-ID til at fungere, og de fleste af de 1000 grunde handler om deciderede IT problemer som man ikke med rimelighed kan forvente at en borgerservice medarbejder kan løse.

Hvis man virkelig vil afhjælpe det problem skal der professionelle IT support folk ind i arbejdet. Men spørgsmålet er så om det er en opgave som kommunen skal yde via borgerservice.

Jeg synes det ikke.

5
7. december 2010 kl. 09:49

Faktisk meget skarp iagtagelse Jens.

Jeg kan kun give dig ret. Men hvornår, og hvem skulle udlevere disse dueligheds tegn og hvad burde det indeholde?

Ligesom ovenfor nævnt at man ikke behover duelighedstegn for at gå ud i trafikken så underviser vi da vores små poder og giver dem "gå-Kort" og de har en cykel-prøve i 5. klasse mener jeg. Kan huske jeg selv havde en for et par årtier siden så vi skal vel egentlig lidt op i folks alder før vi støder på folk der ikke har taget en form for prøve bare for det at køre på cykel...

Men helt klart burde man have noget basal undervisning til PC'er nu om dage. Klart det ikke er alle der er med, men jeg synes tilbudet burde være tilstede. En ting er de der PC-kørekort man kan tage, men måske en mere basal form tilbudt på komunalt niveau frem for "skole" ville trække dem med som egentlig ikke gider/vil.

Tænker bare i forbindelse med Nem-ID. 2 dages kursus måske, 1 dag til intro, hjem med lektien at skulle installere hjemme, dag 2 -> feed-back og extra opkvalificering?

Eventuelt var det billigere end at have borgerservice til at multitaske ind over det også ellers bare have en fokuseret indsats?

Ja jeg tænker bare. Mange tror jo de er bund elendige fordi at de systemer de bruger er bund elendige.