Danskerne er glade for digital selvbetjening hos det offentlige, og i alle aldersgrupper ses der positivt på mere af slagsen. For gruppen på 70 år og op er tallet 73 procent, der siger ja tak til mere it i mødet med det offentlige, og for dem under 29 år er tallet 83 procent.
Det fremgår af en analyse, som Norstat har foretaget for Dansk Erhverv.
»Det er interessant og positivt, at otte af ti har en decideret positiv holdning til offentlig digitalisering, altså selvbetjening som obligatorisk, digital post og NemID. Det er meget nemt at forstå, at man finder det nyttigt, men det er måske lidt overraskende, at vi decideret holder af det, og at nogle ligefrem knuselsker det,« siger Janus Sandsgaard, som er fagchef for it og digitalisering hos Dansk Erhverv, til Berlingske Business.
Der er også stor tilfredshed med de eksisterende tjenester. Hele 79 procent af danskerne er positive overfor den digitale selvbetjening, som den ser ud i dag.
Glæden ved den digitale selvbetjening deles på tværs af landsdele, alder og politisk observans.
Analysen bygger på 3.000 danskere.