Rebelske danskere bruger privat hardware på jobbet - selv om it-chefen siger nej

Danskerne er vilde med at bruge egen hardware på arbejdet, viser ny undersøgelse. Forbered dig på Bring your own device-bølgen - den kommer uanset om du vil det eller ej.

Bring Your Own Device-bølgen skyller ind over Danmark. Det viser en ny undersøgelse fra konsulentvirksomheden Avanade, hvor 25 virksomheder i hvert nordisk land har deltaget.

Bring Your Own Device (BYOD) dækker over, at medarbejdere arbejde på deres eget foretrukne it-udstyr, i stedet for at virksomheden stiller eksempelvis en pc til rådighed.

88 procent af de adspurgte danske virksomheder svarer ja til, at deres medarbejdere bruger privat it-udstyr på arbejdet. Det sætter Danmark i en førerposition, når man sammenligner os med vores skandinaviske naboer.

»Den danske befolkning er meget tech savvy, og de danske slutbrugere benytter deres egne apparater på arbejdet, lige meget om de har lov eller ej,« siger Avanades nordiske CTO, Florin Rotar, til Version2.

Det ser dog ud til, at de danske virksomheder er knap så begejstrede for privat hardware på arbejdspladsen, som brugerne er. Kun 36 procent af de adspurgte danske virksomheder tror, at det øger medarbejdernes mobilitet. Til sammenligning tror 60 procent af de svenske, finske og norske virksomheder, at BYOD giver mere mobile ansatte.

Læs også: BYOD - kan det virkelig lade sig gøre

Florin Rotar tror, den danske skepsis skyldes, at de danske virksomheder er blevet taget på sengen og derfor ikke har mulighed for at imødekomme de ansattes krav om privat hardware på en struktureret facon. Hvorimod svenskerne er mere artige og følger virksomhedernes it-politik. På den måde har de svenske virksomheder bedre mulighed for at imødekomme kravet mere struktureret.

BYOD er kommet for at blive

De danske virksomheder er dog ikke i tvivl om, at trenden er kommet for at blive.

»Over halvdelen af respondenterne i Danmark svarer, at det her vil boome i løbet af de næste 12 måneder. Hvis man sammenligner med Norden, er det meget tydeligt, at vi i Danmark ligger foran, når det gælder forståelse af, at det her er noget, der sker lige nu,« siger Avanades danske landechef, Lars-Bo Klausen, til Version2

Ifølge Florin Rotar er det simpelthen et spørgsmål om, at den nye generation på arbejdsmarkedet har andre forventninger.

»Den yngre generation har forventninger baseret på erfaringer hjemmefra. De forventer samme fantastiske teknologi, som de kender, og forventer hurtig adgang til nye løsninger,« siger Florin Rotar og fortsætter:

»Samtidig har brugerne langt flere apparater i form af tablets, smartphones, netbooks og så videre. De er vant til stor mobilitet og vil have adgang til arbejdet fra de apparater, de kender.«

84 procent af de danske respondenter mener, de har ressourcerne til at imødekomme kravet om mere privat hardware på arbejdet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Thomas Skovgaard Frosch

Det er vel et spørgsmål om lettest og mest behageligt at kunne arbejde og hvis man selv kan gøre noget for at forbedre dette er det vel OK. Efter min erfaring er det typisk et spørgsmål om rigide og gammeldags IT afdelinger som ikke har fulgt med tiden og det er for mit vedkommende typiske foregået i større virksomheder.

Telefon er en side af sagen, hvis man får udleveret en billig Nokia fordi det er firmaets standard og selv har en Smartphone som man gerne vil bruge så er det vel OK.

Jeg havde feks. også vænnet mig til fra tidligere at have 2 skærme på min PC, det virkede befordrende for min produktivitet og så også størrelsen af skærmen. Har feks. prøvet at komme fra 2 x 20" monitor og så få nyt arbejde og da var standarden en 17" skærm, fluks tog jeg 2 skærme med hjemmefra og kunne arbejde effektivt igen. (efter selvfølgelig at have spurgt IT afdelingen først)

Problemet opstår jo selvfølgelig der hvor man begynder at give problemer for sikkerheden men der skal jo bare en ordentlig IT afdeling til for at holde styr på det..... :-)

Så ud med de gamle forstokkede firmastandarder og giv medarbejderen de arbejdsredskaber som er bedts for vedkommende, selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser. Det er det bedste for medarbejderen og bedst for virksomheden i sidste ende tror jeg..... :-)

  • 3
  • 1
#3 Hans Andersen

Det er sjov som IT afdelingerne i denne sammenhæng altid bliver kaldt for gammeldags og forstokkede. I virkeligheden er de underbemandede og ansvarlige. Underbemandede på den måde at ledelsen sjældent vil betale for det mandskab, der er nødvendigt for at følge med i nye værktøjer på markedet, og ansvarlige på den måde at når det går galt, så kikker ledelsen på IT afd og siger "hvorfor har i tilladt det?".

Kik på emnet med "jeg skal garantere at data ikke slipper ud eller mistes" brillerne og fortæl mig så om BYOD er en god eller dårlig ting.

  • 3
  • 2
#4 Michael N. Jensen

Mange af de problemer kan løses med en VDI løsning, om det er Citrix XenDesktop, VMware View, MS's løsning, vil de alle kunne løse problemet, med at folk kan bruge deres eget hardware, mens at sikkerheds politiker m.m stadig kan håndhæves af IT afdelingen.

  • 0
  • 0
#6 Jens Holm

Bring your own device er et helt forfejlet koncept. Folk skal ikke slæbe deres egne enheder med. Det eneste positive det gør, er at sætte personale rotationen op i It afdelingerne. De fleste IT afdelinger har rigeligt travlt, og det er ikke for sjov at man standardiserer på få platforme..

  • 0
  • 2
#8 Peter Stensgaard

Da jeg var yngere, og gik til mange studenterfester, stod BOYD altid for "Bring your own drinks". I disse moderne tider er det måske "Bring Your Own Drugs" eller noget andet mere exotisk...

  • 1
  • 0
#9 Peter Stensgaard

Man er nødt til, som jeg ser tendeserne i dagens firmaer, til at acceptere, at brugerne vil anvende deres egne devices. Det må så åbne for at virksomhederne iværksætter systemer til at kapsle deres data ind i et beskyttet miljø på disse "externe" devices, og dermed betrge brugernes devices som enhver anden cafe-computer eller fremmed mobil. Det burde bringe DME og andre løsninger langt frem i rækken af mandatory løsninger. Dermed kan virksomheden netop sige til medarbejderen, at hvis du vil anvende dit eget device, står du selv for vedligehold, opdatering osv., og "vi" forlaner, at du skal installere dette stykke software, som vi står for indkøb, installering, og opdatering af, samt at vi kræver adgang til dette stykke software på DIN mobil, for at vi kan sikre vores data i tilfælde af at DIN mobil bliver kompromitteret på en eller anden måde.

  • 0
  • 0
#10 Janus Holmgaard

Kunne ikke have sagt det bedre selv !

Og lad os så igen få aflivet en myte. Det er IKKE IT-afdelingen som sætter standarden f.eks. Bring Your Device, det er IT-afdelingen i samarbejde med den pågældende ledelse og diverse samarbejdspartnere f.eks. HR osv.

Til alle de folk der klynker og snøfter, prøv at komme i IT-afdelingen i en uges tid og se om I kan gøre det bedre ?!?

IT-afdelingen bliver i mange virksomheder f.eks. store high volume miljøer nødt til at fokusere på kerne områderne og det er at service den pågældende infrastruktur og ikke bruge tid på folks private dimser som iøvrigt i min erfaring sjældent er opdateret eller beskyttet særligt godt.

Og til alle dem som siger; 'jamen så kan I da bare opsætte et Citrix-miljø eller et TS miljø'. Nej det kan vi ikke bare. Det er for det første meget STORE summer vi taler om og omvendt hvad får virksomheden ud af dette ? Som regel får virksomheder intet ud af Bring Your Own Device trenden andet end måske nogle få 'tilfredse' medarbejdere... Udover dette så er det l a n g t fra alt software som virker i et Citrix- / TS-miljø.

Og sidst men ikke mindst til alle de forventningsfulde unge mennesker som 'forlanger' bestemt udstyr osv. Tjaa... I bliver klogere og det vil i de fleste virksomheder ikke blive opfyldt.

Ja dette indlæg skrevet af en person som sidder i en stor virksomhed / i et high volume miljø... Read and weep...

Stavefejl er iøvrigt gratis ;-)

  • 0
  • 0
#11 Jan Sørensen

BYOD er givetvis kommet for at blive - i al fald en stund. Det passer sammen med andre af tidens trends; konsolidering af Datacentre, centralisering af administration, Cloud, der alle betyder nye løsning på "edge"/klient-niveau. Mantraet synes at være virtualisering, hvilket jo passende understøtter BYOD - der jo er en udløber af consumerization-trenden... Hvor vidt BYOD er tidens løsen, er som så meget andet et spørgsmål om... -En stor organisation vil vanskeligere kunne swappe til nyt koncept, det anvendte software understøtter måske ikke hverken virtualisering, eller de mange forskellige platforme, som BYOD potentielt vil kunne medføre, etc. Det kan dog lade sig gøre. Jeg arbejder også i en større virksomhed, som selv har indført et system, der ligger mellem 100% tvungen teknologi og 100% frit valg. Det har givet nogle udfordringer, men for langt de fleste er det positivt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere