Danskerne shopper computerspil som aldrig før - på nettet
I Danmark er vi vilde med at købe computerspil. De nyeste tal fra Multimedieforeningen viser i følge EPN, at computerspil alene omsatte for 1,43 milliarder kroner i 2013 på det danske marked.
Sammenlignet med 2011 er det en stigning svarende til 83 procent i forhold til 2011.
Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen, fortæller, at den markante stigning primært skyldes, at stadig flere køber spil digitalt. 66 procent af den totale omsætning for 2013 stammer nemlig fra digitale køb.
»I stedet for at købe spillene på et fysisk medie, så vælger flere og flere danskere at købe og downloade spillene direkte fra internettet via mobilen, spilkonsollen eller computeren,« udtaler han i følge EPN i en pressemeddelelse.
Omsætningen skyldes dog ikke spillene alene. De såkaldte DLC-udvidelser til spillene, som giver spilleren mulighed for at tilkøbe sig ekstra indhold, har også vundet indpas hos danskerne.
»Generelt har vi danskere været hurtige til at udnytte internettets muligheder, og spilbranchen har modsat film- og musikindustrien fra starten set internettet som en positiv salgskanal,« udtaler Morten Nielsen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.