Danskerne skal i højere grad betjene sig selv digitalt, når der skal søges om boligstøtte eller meldes flytning, men mange må give op over for de nuværende løsninger. Det skriver Berlingske.
Inden for det seneste år er 47,4 procent af de påbegyndte ansøgninger på portalen Borger.dk aldrig blevet afsluttet.
Det kan være et tegn på, at borgerne ikke kan finde ud af at benytte de løsninger, som det offentlige tilbyder.
»Løsningerne er lavet til en anden tid, hvor det ikke var obligatorisk for borgerne at være digitale. Dengang lod mange være, fordi det var ufuldstændige løsninger. De er ikke blevet så meget bedre endnu,« siger erhvervs-ph.d. og tidligere digitaliseringschef i Albertslund Kommune, Søren Skaarup, til Berlingske.
Et af problemerne kan være, at selvbetjeningsløsningerne forudsætter et vist kendskab til, hvilke ansøgninger der skal udfyldes, og hvad der skal stå på den digitale formular.
Det giver ifølge Berlingske blandt andet problemer for unge, som første gang er i kontakt med systemet og derfor ikke ved, hvilke blanketter de skal benytte i modsætning til eksempelvis ældre borgere, som blot skal forny en tidligere ansøgning.