Danskerne gik sms-amok under orkanen

For at undgå en nedsmeltning af mobilnettet opfordrede Beredskabsstyrelsen under mandagens orkan befolkningen til at sms'e i stedet for at ringe. Se, hvor meget sms-trafikken steg, da stormen rasede.

Under de stormfulde begivenheder mandag udsendte Rigspolitiet blandt andet en anbefaling om ikke at ringe 1-1-2 medmindre der var tale om en livstruende situation, og Beredskabsstyrelsen opfordrede bekymrede borgere om at kommunikere via sms for ikke at overbelaste mobilnettet.

Men hos TDC har de ikke oplevet store driftsmæssige udfordringer under stormens færd tværs over landet.

»Det eneste fnidder, vi havde med mobil-nettet, var på grund af strømafbrydelser i Sønderjylland og på Fyn. Fra sidst på eftermiddagen til omkring klokken 20 havde vi omkring 30 basestationer, der var nede,« siger Ib Konrad Jensen, pressechef hos TDC, til Version2.

Men måske netop på grund af Beredskabsstyrelsens opfordring til at kommunikere over sms har TDC til gengæld kunnet måle en anseelig stigning i antallet af sendte sms'er, da stormen kulminerede sidst på eftermiddagen mandag.

Således toppede sms-trafikken på TDC’s net i timen mellem 17.00 og 18.00 med 47 procent flere afsendte sms’er end middelværdien målt på de tre seneste mandage. Timen både før og efter dette tidsrum lå ligeledes på over 40 procent af normalen.

Beredskabsstyrelsen indrømmer da også, at meldingen ikke byggede på en konkret fare for nedbrud:

»Når man står over for en større beredskabshændelse, sker det ofte, at mobilnettet går ned. Hensigten var at tage toppen af isbjerget ved en eventuel belastning, så det var en præventiv beredskabshandling,« siger Thomas Dybro Lundorf, kommunikationschef i Beredskabsstyrelsen, til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Juul

Når man tager siden, som artiklen skrives på, i betragtning, forstår jeg ikke din kommentar. Selvfølgelig ved folk godt hvad Twitter er. Hvorfor synes du, at det er nødvendigt at "hjælpe" folk til at forstå det?

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere