Microsoft taber i Danmark sin dominerende rolle til Apple

Apples styresystemer har i Danmark overhalet Microsofts Windows.

Apple er godt i gang med at vælte Windows af tronen som det dominerende styresystem i Danmark. I hvert fald målt på, hvad danskerne foretrækker at bruge, når de bevæger sig rundt på nettet.

Danske Medier Research fører via Gemius blandt andet statistik over, hvilket operativsystem brugerne har installeret, når de besøger en stribe af de mest populære hjemmesider i landet, herunder DR, TV 2 og Version2.

Og selvom der er forskel fra site til site - på Version2 vil der måske være en anden OS-fordeling end på ekstrabladet.dk - så er det overordnede billede klart.

Når danskerne i dag klikker ind på de mange hjemmesider, Danske Medier Research fører statistik over, foregår det i ca. 47 pct. at tilfældene fra en enhed, der kører enten desktop-styresystemet MacOS eller det mobile styresystem til iPhones og iPads iOS.

Det viser tal fra henholdsvis april og maj i år, som Version2 har trukket via Gemius Rankings hjemmeside.

Det er særligt iOS, der med næsten 38 pct af Apples samlede OS-markedsandel målt på web-sidevisninger sikrer virksomheden en dansk førsteplads.

Den tilsvarende andel for Microsofts styresystem Windows - inkluderende alt fra Windows XP til Windows 8.1 plus Windows phone 8.1 - er på knap 41 pct.

Fortsætter den nuværende udvikling, ser iOS i sig selv ud til at kunne overhale Windows inden længe.

Apples markedsandel målt på sidevisninger gled forbi Microsofts i januar i år, hvor Apples andel var på 44,87 pct., mens Microsofts var på 44,49 pct. Og siden er Apples andel altså vokset støt.

Danske Medier Research: Klar tendens

I to måneder sidste år, juli og juni, var Apple også større en Microsoft målt på danskernes foretrukne styresystem til surf, men forskellen var ikke nær så stor som nu, hvor tendensen ser ud til at fortsætte.

»Det har ligget og skiftet lidt. Vi så samme tendens på samme tid sidste år, men den er stærkere nu. Her i 2015 stikker Apple noget af,« siger Thomas Gynild, analysechef ved Danske Medier Research.

Han mener, at en del af forklaringen på, hvorfor danskerne nu foretrækker Apple frem for Microsoft, skal findes i den generelle tendens med et stigende databrug på mobile enheder frem for traditionelle desktops og laptops. Og her har Apple foreløbigt haft noget større succes på markedet, end Microsoft har med Windows Phone.

»Det er en interessant tendens. Men om noget sted så er Skandinavien - med undtagelse af Finland - et område, hvor Apples produkter er meget udbredte,« siger Gynild og tilføjer:

»Så tallene hænger dels sammen med en salgsstatistik, men de hænger også sammen med, at den mobile aktivitet er steget ekstremt i løbet af de senere år.«

Derudover er der nogle andre tendenser, fortæller han, der viser, at danskerne - måske ikke overraskende - primært kobler på nettet med mobile enheder i weekenderne og om aftenen, altså i det, der i mange tilfælde er uden for arbejdstiden.

Dermed siger statistikkerne som sådan heller ikke noget om, hvor mange installationer af eksempelvis MacOS eller Windows der findes rundt om i landet. Tallene er udelukkende en indikator for, hvilket styresystem der er installeret, på den enhed, som en bruger tilgår en hjemmeside med.

IDC: Microsoft halter efter

Forskningschef Anders Elbak fra analysevirksomheden IDC mener nu, der er klar tendens for, at Microsoft generelt må vige markedet. Han peger dog også på, at der er andre statistikker end den, Danske Medier Research laver, som viser en større andel til Windows.

»Uanset hvad der er mest rigtigt, kan man konkludere, at Microsoft ikke længere har samme dominerende rolle som tidligere – først og fremmest fordi de halter langt efter på mobile enheder,« skriver Elbak i en mail.

Og når Apple har en forholdsvis stor udbredelse i Danmark - ikke mindst på det mobile marked - sammenlignet med flere andre lande, så hænger det blandt andet sammen med købekraft, forklarer han.

»Apples succes skyldes blandt andet, at vi har relativt mange penge – og gerne bruger dem på teknologi. Desuden har virksomheder været meget åbne med hensyn til at tillade medarbejdere de telefoner, som de helst vil have.«

Og så er der Microsoft, der ifølge tallene fra Danske Medier Research i stor grad er blevet vraget til fordel for Apple de senere år. I Microsoft er man bestemt ikke ligeglade med den udvikling, påpeger Anders Elbak.

»Selvfølgelig er det ikke ligegyldigt for Microsoft – hvis det var, ville de næppe have købt Nokia og begyndt at producere Surface osv. Microsoft har dog også indset, at de ikke kommer til at opnå samme position som tidligere. Det ser man ved, at de i dag leverer f.eks. Office og en række apps til deres enterprise-applikationer til alle platforme (Windows + iOS og Android).«

Tallene for sidevisninger i maj for Android viser i øvrigt at ca. 11 pct tilgik hjemmesider fra en enhed med Googles styresystem. Og ifølge Danske Medier Research stod Google Chrome OS 0,13 pct. i samme måned.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Brian Schmidt Pedersen

Når man tænker "Microsofts dominerende rolle", så tænker man på desktop OS. Der er ingen der tilnærmelsesvis, på nogen måde, tænker mobil OS i den sammenhæng. D

Så hvis vi nu lige holder os til den "dominerende" (ift. ordets association med Microsoft) del, så er Apple på ingen måde i nærheden med deres 9,17% mod Microsofts 39,53% på desktop OS.

Vi er dog helt enige om at web designere for længst burde have begyndt at arbejde med responsiv design fremfor at omdirigere til en mobilversion af et website.

Og hvad man vælger af OS, mht. websider, som tallene i bund og grund er til for, så er det (næsten) fuldstændig irrelevant. Det relevante er stadig browseren (eller rettere, browserens renderingsmotor) der anvendes som er relevant, og her har både Microsoft of Mozilla for længst tabt mod WebKit (som Apple var en af de første til at tage til sig og udvikle voldsomt på, efterfulgt af Google).

  • 2
  • 0
Magnus Jørgensen

Så hvis vi nu lige holder os til den "dominerende" (ift. ordets association med Microsoft) del, så er Apple på ingen måde i nærheden med deres 9,17% mod Microsofts 39,53% på desktop OS.

Det er faktisk en ret stor andel set i historisk perspektiv. Med en markeds andel på ca. 23% i forhold til windows har OS X vundet meget territorium. Hvis det er rigtigt synes jeg det er en større nyhed.

  • 3
  • 0
Rune Jensen

At sammenligne iOS med en fuld desktop PC / Mac er direkte idiotisk.

Jeg tror du misser i ekstrem grad hvad folk bruger deres smartphone til. Jeg lavede en lille miniundersøgelse - og altså bortset fra spil og dokumenthåndtering, så har Microsoft ikke rigtigt noget at skulle have sagt. Det er helt klart mobil, som rykker.

Så spurgte jeg "Hvorfor investere så mange penge i en telefon", og svaret ligger i forlængelse. Mobilen bliver brugt til ganske meget mere end den bærbare. Det er den enhed, som følger folk dagen lang, ikke den bærbare. Så grunden til, man smider så mange penge efter mobil er den samme, som man i sin tid smed penge efter en bærbar i stedet for en stationær. Det er simpelthen på mobil, det sker. Det er ikke kun for sjov, folk gør det.

Hvis du kigger på det i historisk perspektiv, så er det ikke det nuværende OSX markedsandel som er interessant. Det er den stigning som har været i Apples desktop OS over en årrække.

Jeg tror der er en ganske god grund til, at Apple har investeret et par milliarder i et datacenter i DK. Fordi det er i Skandinavien, Apple rykker - også på desktop.

Og så lidt pseudo-videnskab... Kig i nyhedsgrupperne for Microsofts styresystem og for Apples... De to grupper er næsten lige aktive. Alt andet lige så burde det give en indikation af, hvor det går hen.

Det er ikke kun fordi Apples OS er en del bedre ifht. brugervenlighed (hvilket det er efter min mening). Det er en tendens. Det er ikke længere forbundet med "skam" at vælge Apple desktop.

Og Microsofts problemer på mobilmarkedet vil have indflydelse på deres desktop i fremtiden.

Det er ganske interessant, at Windows Mobile lider under de nøjagtigt samme problemer som Linux desktop, nemlig manglende software.

Den store forskel fra Windows til GNU/Linux er penge. Kan Microsoft komme ind på deres marked kun fordi de har en formidabel pengetank?

Fordi her er problemstillingen:

Enten så er det ikke den rigtige idé med Windows Mobile og så vil intet kunne hjælpe. ELLER så vil pengene netop kunne hjælpe Microsoft ind. Hvilket er de samme spørgsmål man må stille om Linux desktop. Ville den samme pengetank kunne hjælpe Linux desktop? Eller er den idé dødfødt uanset hvad.

Det er nøjagtigt de samme problemer de står overfor. De er efternølere på et marked, som tager syv-mileskridt i øjeblikket.

Og min holdning er, at Microsoft skal være usandsynligt heldig for at kunne slå igennem. Fx. ved at både Apple og Google beslutter sig for at lave en Longhorn/Vista. Det vil sætte dem så meget tilbage i udvikling at MS kan tage over.

Men jeg anser det ikke for værende SÅ sandsynligt. Microsoft er nu ca. 4-5 år bagud. Det er rigtigt rigtigt svært at indhente i en branche, hvor ét år nærmest er det samme som to år i virkeligheden.

  • 3
  • 1
Rune Jensen

Og hvad man vælger af OS, mht. websider, som tallene i bund og grund er til for, så er det (næsten) fuldstændig irrelevant. Det relevante er stadig browseren (eller rettere, browserens renderingsmotor) der anvendes som er relevant, og her har både Microsoft of Mozilla for længst tabt mod WebKit (som Apple var en af de første til at tage til sig og udvikle voldsomt på, efterfulgt af Google).

Firefox er i hvert fald den nye Netscape. Den er så umanerligt langsom jeg godt kan forstå folk ikke gider den mere. Virkelig ærgerligt EMM, for der er mange gode ting ved FF. Men hastigheden er simpelthen hvad der giver dødsstødet. At surfe med Firefox er en ren pine og tortur efterhånden. RIP Firefox.

Hvad angår IE eller Edge Eller Spartan (hvad de nu kalder den efterhånden) så er det da imponerende nok at MS efterhånden er kommet godt med i forståelsen af HTML5 og CSS3. Men... det er svært efterhånden at finde nogen, som ikke bruger Chrome. Microsofts problem her er jo nok, at Google og Apple kan deles lidt om udviklingsomkostningerne, og så er selve motoren jo cross platform hvilket alt andet lige teroretisk i hvertfald burde give mulighed for større penetration.

Kan Microsofts nye browser køre på andet end Windows-systemer...?

Måske de skulle kigge lidt på den...

  • 1
  • 1
Rune Jensen

Det relevante er stadig browseren (eller rettere, browserens renderingsmotor)

De "services", som er tilknyttet browseren har også betydning for markedsandel.

Microsoft har f.eks. BING tilknyttet deres browser. Og BING er først og fremmest af betydning mht. reklamer. Som er en forholdsvist ny indtægtskilde for Microsoft. Uden den "extention" eller hvis folk vælger Googles "extention" i stedet (som er default i Chrome), så mister MS penge på det marked.

Igen... MS kom ind på online reklamemarkedet alt alt for sent. Google kunne jo udvikle i ganske lang tid uden konkurrence. Det vil sige de kunne tage det med ro og tage det som det kom. Microsoft er i dén grad i tidsnød med BING og online reklame og deres budget for det må derfor logisk også være det større forholdsmæssigt.

MS har så fx. X-box og Skype og ja, det er da også reklamemuligheder, som de udnytter. Men ifht. browseren, som alle har så kan det kun være mindre.

Der er én god grund til, at Google bør være glad for deres Chrome (og Android iøvrigt) har vundet så store markedsandele og det er deres reklame-del. Den fidus de lavede dengang med at smække Google search i Firefox jeg kan ikke komme på noget rigtigt som har været mere genialt og godt timet igennem tiden. Det skulle lige være da Bill Gates smækkede browseren ind i styresystemet - den var også godt tænkt.

Men når man tænker online reklame, så handler det simpelthen om at penetrere så mange platforme og software og services som muligt, sådan at ens eget reklamenetværk så vidt muligt er det eneste, som brugeren bliver udsat for. Og browseren er helt klart en af de vigtigste, derfor må det være lidt af en bét for MS at se Chrome gå så godt.

  • 2
  • 1
Christian Nobel

Firefox er i hvert fald den nye Netscape. Den er så umanerligt langsom jeg godt kan forstå folk ikke gider den mere

Æhh, så må man gøre noget specielt.

Jeg har ikke de store problemer med Firefox - jo bevares, den gnasker memory stille og roligt, så efter et par uger, og hvis jeg har 2-3 FF åbne med i alt 20-30 tabs, så sløver den ned (men det skyldes altså også at jeg kun har 2G ram i min hverdags PC), men det gør alle andre browsere så også.

Så lige at FF skulle være langsom, det kan jeg ikke genkende - men til gengæld så vil jeg som bekendt gerne bitche over den kummerlige HTML5 understøttelse.

  • 3
  • 1
Rune Jensen

Men nu måler man jo ikke markeds andel i antal sidevisninger på nettet.

Nuværende markedsandel er ikke så interessant i sig selv synes jeg.

Hvad der er interessant er tendensen. I hvilken retning går det.

Og hvis antal sidevisninger med Apples produkter stiger, så viser det en tendens. Ligesom stigende aktivitet i nyhedsgrupperne vel viser en tendens.

Man kan også kigge på software-udbuddet, her nok mest til iOS. Jeg synes det er sjældent, at en APP ikke som minimum udgives til iOS?

Jeg synes ikke det er svært at se, at Apples produkter er blevet mere populære.

Hvor meget markedsandel OSX så præcist har, ved jeg ikke. Men at dømme efter utilfredsheden med Windows, så er 9% i hvert fald i underkanten. Der burde være potentiale til 12-15% af desktopmarkedet med top på omkring 20%.

  • 0
  • 0
Rune Jensen

men til gengæld så vil jeg som bekendt gerne bitche over den kummerlige HTML5 understøttelse.

Faktisk er Firefox foran Chrome hvad angår animeringer - så vidt jeg kan teste.

Firefox har længe kunnet køre uden prefix på @keyframe og animation. Helt så langt er Chrome ikke. Og Chromes animering er ikke flydende som Firefox's er. Den hakker.

Det er heller ikke animation performance, som er problemet for mig i Firefox. Det er sådan noget som video-afspilning. 100 år om at starte er Firefox. Og den henter siderne mærkbart langsommere også.

Til gengæld er rendering ved resizing af browservindue heller ikke god i FF ved brugerdefinerede fonte. Det er også en pine. Men Chrome æder det råt.

  • 0
  • 1
Rune Jensen

Nu er animeringer ikke kun "bling". Det bruges i udstrakt grad ifbm. at lave sider brugervenlige hvor animeringer kan hjælpe med til at give hints og gøre at siden ikke virker "abrupt". Et godt eksempel på det er, hvis du bliver ved med at swipe tilbage i din smartphone så "bouncer" den sidste side, når du ikke kan komme længere, for at fortælle det er sidste side. Disse funktioner er blevet mere udbredte på rene websider og web APPs af den grund, det faktisk forbedrer brugervenligheden ved at gøre funktioner mere intuitive dermed hurtigere at lære.

Det er af samme grund, jeg godt kan lide FF's flydende scroll og hader Chromes hakkende scroll. Det virker abrupt og forstyrrende når det ikke foregår blødt og glidende.

Men jeg forstår godt din rant om input types, jeg er godt klar over at FF sutter dér. Men med Google (eller andre med pengetanke) ude af billedet som sponsor så skal man nok ikke regne med nogle af vores rants bliver udbedret.
Særligt hurtigt.

  • 1
  • 0
Christian Nobel

Tilsyneladende er det en Google-webkit only.

Det fungerer jo også udmærket på mobile enheder (aner dog ikke om det er tilfældet på WP).

Men sagen er at det er p... irriterende at man er nødt til at lave tåbelige Javascript hacks for at råde bod på at FF ikke kan få nosset sig færdige - og værre er, man også skal lave kontrol af om det er den ene eller anden browser.

At det ikke virker på IE bekymrer mig mindre, for folk kan bare installere en FF eller en Chrome, men for FF's egen skyld burde de bare tage og tage sig sammen, i stedet for at spilde tid på Oculus Rift og andet gøgl.

  • 1
  • 0
Brian Hansen

Jeg tror du misser i ekstrem grad hvad folk bruger deres smartphone til.


Njah, det synes jeg nu egentligt ikke jeg gør. Om nogen så bruger jeg min (Windows :D) mobil meget til at rode på nettet med, når jeg ikke har andet ved hånden.
Bid mærke i det sidste.
Facebook beskeder og lignende er muligvis mere praktiske på en mobil end en stationær computer / Laptop, men hvem sidder frivilligt og skriver en længere roman på telefonen? For ikke at nævne det utal af sider der enten er dårligt formatterede på mobile enheder, eller bare slet ikke virker.
At det har noget med udviklerne af sitet at gøre har du ret i, men personligt køber jeg ikke en ny telefon og håber på mit favorit site virker om et års tid.

  • 0
  • 0
Rune Jensen

Bid mærke i det sidste.

Jo, men man behøver jo ikke Windows for at kunne rode på nettet. Det kan gøres med både ChromeOS, GNU/Linux og MacOS også. Og hvis du smækker et tastatur til din Android eller iPad, så kan du også bruge den.

Hvis man er afhængig af Office kan man være afhængig af Windows, og ligeså klart med gaming (det var også det resultat, jeg sådan set fik ved at spørge). Men ellers... Mon ikke en del ville kunne klare sig med mindre.

Og nu skriver jeg også kun hvad jeg tror vil ske, fordi skråsikre spåmænd har jo før taget fejl og måttet føle folkets offentlige hånlatter, spot og spe...

Men tag antallet af APPs til Windows mobile og hvilken slags det er, som en indikator for dens succes.

Lad os sige der er en tendens til at folk ikke vil have kopier af allerede kendte APPs. De vil have originalen og helst før eller på samme tid som andre. Og at netop dér, har WP et problem.

Når du roder med din Windows phone, så er du ikke del af et flertal, og tror jeg, af den grund med APPsne.

Og når desktoppen bliver "mindre værd" kunne jeg også forestille mig desktop applikationer følge dette. Dvs. at f.eks. Office ikke har nær den samme tiltrækningskraft som førhen. Der er brugbare alternativer.

Lad mig dermed ikke afvise, at Windows10 bliver en dundrende succes i erhverslivet. Det tror jeg den bliver, for det er der alle tegn på, at den gør, som jeg læser det.

Men for consumer, der tvivler jeg. Jeg tvivler på, det vil slå igennem på mobildelen, som er hele formålet med den Windows.

Der er simpelthen ikke nok fordel i at have den desktop computer i en telefon - i fht. at hvis folk skal med på den, så skal de først og fremmest overtales til at droppe deres nuværende mobil og det inkluderer denne mobil OS' APPs. Kun for at kunne få den ene fordel at telefonen kan laves til en desktop OS.

Jeg tvivler. Meget stærkt.

Folk betaler ikke 4-6000 kr for en Apple mobil hvert andet eller tredje år pga. udseendet. Det er helt reelt pga den giver dem en værdi, som svarer til det investerede. Og det er bla. igennem dens APPs.

Men jeg må så også indrømme når jeg kigger på Android så forstår jeg ikke den blev en succes. Bla. fragmenteringen burde efter min logik gøre, den ville ende som en fiasko. For det er efter hvad jeg kan se, netop én af grundene til Linux desktops nederlag at der ikke er tilstrækkelig kompatibilitet. Men med Android tog jeg så fejl... Måske fordi den ikke kom for sent, men red med på en bølge.

Så jeg KAN tage fejl mht. Windows phone også. Der kan jo være fakta som jeg ikke ved endnu. Synes bare der mangler nogle overbevisende argumenter for det så.

PS. Man skal heller ikke undervurdere den modsatte vej. Var det ikke IBM som aldrig mente, at det ville blive en succes med en desktop computer ifht. main frame. Det samme kan ske med mobil vs. desktop/laptop.

  • 0
  • 0
Rasmus Elmelund Nielsen

Folk betaler ikke 4-6000 kr for en Apple mobil hvert andet eller tredje år pga. udseendet. Det er helt reelt pga den giver dem en værdi, som svarer til det investerede. Og det er bla. igennem dens APPs.

Der tror jeg helt enkelt du tager fejl.
Folk TROR den giver dem en værdi der modsvare det investerede. Noget HELT unikt, til unikke dem!
Helt generelt er det i virkeligheden mest pga. manglende teknisk indsigt, Fakta er at du kan få NØJAGTIG den samme funktionalitet for 6-700kr i android eller windows miljøet.

R

  • 1
  • 0
Baldur Norddahl

Folk betaler ikke 4-6000 kr for en Apple mobil hvert andet eller tredje år pga. udseendet. Det er helt reelt pga den giver dem en værdi, som svarer til det investerede. Og det er bla. igennem dens APPs.

Det der holder ikke. Value for money får du med en billig Android. Der mangler ikke apps.

Når du vælger at bruge 5000+ kroner på den seneste gadget fra Apple eller Samsung så har det meget lidt at gøre med "behov".

Når du ser den ene halvdel ungerne i skolen rende rundt med nyeste iPhone og den anden halvdel med en billig Android, så har det præcis ligeså meget gøre med behov som forældrenes eget valg af telefon.

  • 1
  • 0
Rune Jensen

Fakta er at du kan få NØJAGTIG den samme funktionalitet for 6-700kr i android eller windows miljøet.

Du kan få noget som ligner i windows miljøet. Men ikke de originale APPs, som Android og Apple. Ikke samme kvalitet, ikke med samme hastighed.

Dette svarer lidt til at ville anbefale alternativer til Windows desktop programmer på Linux. Den bider folk ikke på, de vil have de originale applikationer.

Igen, så tror jeg, at det at Android fik rigtig timing på en opadgående bølge, er årsagen til, den gik igennem. En senere lancering, efter bølgen var kommet på toppen, så tror jeg ikke på det ville blive en succes.

Apple startede vel bølgen, så de havde vel en del større frirum, også til pris, end andre.

Der er én enkelt ting, som er interessant med Apple. For hvor Googles og Microsofts styresystemer kører en del på reklamer og -netværk, så har iOS - i hvert fald efter sigende - ganske god privalivssikring.

Og lur mig, om ikke netop iOS også er et af de mest sikre mobil OSer. Det var det i hvert fald engang. Kåret af sikkerhedseksperter.

  • 0
  • 0
Bent Jensen

Når kunderene opdager de er produktet. Og man skal betale "afgifter" efter køb for at få den fulde funktion.

Bing er kun lavet for at sælge reklame, og ikke søgning. Sikkert derfor den nok aldrig bliver til mere. MS prøvet at starte med at sælge reklame, inden de have en søgemaskinen der virker, så hvis man søger får man næsten kun dem der har betalt. Sådan lidt som ASK.

Når man også skal betale månedlige beløb for at have en konto med den fulde funktionalitet som ved Xboks og Playstation, og samtidig vil sælge kunderne, så hopper kæden af. Har selv returneret min Xboks One, dog af andre grunde, men der er bare ikke meget liv i sådan en mere.

Men på et tidspunkt bliver folk så trætte af data indsamling, og der bliver lavet nogen gode værktøjer til privatliv beskyttelser, så kan de alle samme siden uden for med næsen trykket mod ruden, og tænke over hvad de gjorde forkert.

Google blev et af verdens største firmaer på kun 10 år, men Nokia brugte kun 2 år fra at være verdenstørste, til at være historie.

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Der tror jeg helt enkelt du tager fejl.
Folk TROR den giver dem en værdi der modsvare det investerede. Noget HELT unikt, til unikke dem!
Helt generelt er det i virkeligheden mest pga. manglende teknisk indsigt, Fakta er at du kan få NØJAGTIG den samme funktionalitet for 6-700kr i android eller windows miljøet.


Så hvis deres fornemmelse af "værdi" ikke modsvarer din, så er det dem, der er noget i vejen med?

Det er jo ligegyldigt, hvad du synes i den sammenhæng - hvis de føler, at det giver dem værdi at købe en dims, så er det jo dette, der er det vigtigste. Og så er det jo underordnet, om samme funktionalitet kan fås til kr. 600 i Elgiganten.

iPhones er jo mærkevarer, at for dem gælder lidt andre mekanismer for værdisættelse end for "basisvarer".

Det er jo helt fint, at du ikke mener, at en iPhone er pengene værd, men lur mig om du ikke på et eller andet tidspunkt i dit liv har købt noget, hvor en del af prisen ikke kunne henføres direkte til funktionalitet men i stedet var "design", "look-and-feel", følelse af kvalitet" eller lignende.

Vi købte eksempelvis bil for 18 måneders tid siden, og en betragtelig del af det vi besluttede os på baggrund af var jo "behagelighed" etc - det var ikke udelukkende, om bilen havde 4 hjul, et rat og eventuelt en håndbremse.

Det samme gælder for iPhone.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere