Danskerne er villige til at dele browserhistorik for målrettede tilbud

17. december 2021 kl. 13:379
Danskerne er villige til at dele browserhistorik for målrettede tilbud
Illustration: Le Quang Nhut | Bigstock.
Ny undersøgelse viser, at næsten hver tredje dansker er villig til at dele deres browserhistorik med virksomheder mod, at de kan lave relevante tilbud til dem, når de handler online.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Næsten hver anden dansker mellem 18-34 år er villige til at dele deres private browserhistorik med virksomheder, så der kan sendes målrettede tilbud mod dem online.

Omvendt er det kun hver fjerde mellem 55-64 år, der er villige til at gøre det samme. I alt er det 32 pct. Af danskerne, der er villige til at dele browserhistorik med virksomheder.

Det viser tal fra softwarevirksomheden Sitecore, der i forbindelse med julen har fået undersøgt danskernes indkøbsvaner.

Undersøgelsen viser også, at 43 pct. Af danskerne i forbindelse med julen forventer at modtage og åbne målrettede emails fra virksomheder, de godt kan lide, ligesom 42 procent ønsker at modtage personlige forslag fra deres yndlings-brands.

Artiklen fortsætter efter annoncen

1000 danskere har gennem et online-panel besvaret undersøgelsen mellem 12. og 27. juli. Besvarelserne er vægtede, så resultaterne afspejler befolkningssammensætningen. Det er analyseinstituttet Advanis, der står bag undersøgelsen.

9 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
20. december 2021 kl. 20:56

Hvad der bekymrer mig mest, er de såkaldte samarbejdsparnere.

Skal vi ikke kalde dem ved det rigtige navn, datahælere? Og er det så svært at finde og udskamme dem?

"Gratis" er dobbelt pris: først betaler man med udlevering af sit privatliv og bagefter forhøjede priser - der er jo kun forbrugerne til at betale i sidste ende.

8
20. december 2021 kl. 19:04

Hvad der bekymrer mig mest, er de såkaldte samarbejdsparnere.

Det drejer sig jo ikke kun om, hvad hhv. Facebook, Google, Microsoft, Apple, Amazon o.m.a. samler ind om os hver især og bruger til annoncer eller til at skræddersy en eller anden service; mange af oplysningerne om os bliver solgt videre til andre firmaer og spørgsmålet er, hvilke oplysninger det er og hvad de bliver brugt til.

Dette her drejer sig i den sidste ende ikke kun om, hvilke reklamer, vi bliver udsat for. Vi bliver alle profileret. Måske først og fremmest med henblik på markedsføring, men al den viden, der bliver samlet ind om os, vores interesser og holdninger, kan bruges til at påvirke os - ganske som Cambridge Analytica gjorde i flere tilfælde: https://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Analytica

At vi ikke kan få at vide, hvem vores data bliver solgt til og hvad de pågældende bruger det til, bryder jeg mig ikke om. Det kan i den sidste ende ødelægge et demokrati og det er alt for uigennemskueligt, hvad der foregår.

7
20. december 2021 kl. 17:42

De fleste "unge" inkl mig selv <strong>tænker slet ikke over det</strong>, hvis de overhoved ved hvilke data der bliver indsamlet.

Uvidenhed gør desværre blind…

Hvis der blev tænkt lidt mere over, eller snarere tillært viden om hvilke konsekvenser der forekommer og kan forekomme, ved deling af forskellig slags data. Ja, så blev der nok ikke tænkt så overfladisk over delingen af den.

6
20. december 2021 kl. 12:59

De fleste "unge" inkl mig selv tænker slet ikke over det, hvis de overhoved ved hvilke data der bliver indsamlet. det er bare forventet, og man gider ikke slå det fra.

Nej, det er osse derfor man burde undervise i hvor meget deres data er værd.

Det er jo som bekendt ikke for ingenting, at datamining-entusiasterne næsten ikke kan være i sig selv af ekstatisk begejstring, når de igen og igen proklamerer at "data er det nye guld/olie".

Hvis "de fleste unge" og resten af befolkninge iøvrigt var klar over hvilken overpris de betalte, i stort set alle digitale transaktioner de indgår i (vidende eller ej) , kunne det godt være de havde en anden holdning.

5
20. december 2021 kl. 11:32

Personligt er jeg lidt ligeglad med hvor meget data de får, 9 ud af 10 gange er det jo kun en computer der kigger på resulatterne. hvis jeg endelig skal se reklamer vil jeg da hellere have nogen man kan relatere til. De fleste "unge" inkl mig selv tænker slet ikke over det, hvis de overhoved ved hvilke data der bliver indsamlet. det er bare forventet, og man gider ikke slå det fra. Jeg troede det ville være højre for alle dem som ikke ændre noget og bare trykker ja.

4
20. december 2021 kl. 10:53

At 50% af alle danskere fravælger at dele deres data. Jeg kan se på vores platforme, efter vi gjorde det meget tydeligt hvad 3. parts cookies er, og fjernede marketinglingo og shadow design (til meget piv i marketing), er andelen af folk der tilvælger cookies faldet markant.

3
18. december 2021 kl. 12:28

Sitecore markedsfører sig selv som en marketing platform mere end et CMS system, så mon ikke de har multipliceret resultatet med ca 3.14 for at få det resultat de ønsker.

Hvis den slags artikler og undersøgelser skal have nogen troværdighed må det som et minimum baseres på data fra uafhængige kilder.

2
17. december 2021 kl. 20:03

... kun dele præferencer med de brands og butikker man aktivt handler hos.

Jeg tror at du har ret. Fra artiklen:

...forventer at modtage og åbne målrettede emails fra <em>virksomheder, de godt kan lide</em>

(min fremhævning)

Det ville klæde artiklen, og Sitecore, hvis der havde været en henvisning til undersøgelsen, med detajler om, hvad der faktisk er svaret på.

Til sammenligning er her et udsagn fra Tænk (som jeg heller ikke har kunnet finde baggrunden for):

Hver 2. dansker bekymret for, hvor godt deres privatliv er beskyttet på nettet, mens kun 10 procent føler, at de har fuld kontrol over deres oplysninger på nettet.

...og sådan kan vi så slynge løsrevne citater fra diverse ... ahem ... "undersøgelser" i hovedet på hinanden. Som en underviser engang sagde ud i et auditorium, hvor jeg sad og kedede mig: "Hvis en undersøgelse i det hele taget siger noget, hvad bestemt ikke er givet, så skal I spørge jer selv, hvad det egentlig er, at den siger noget om? Ofte noget andet, end man umiddelbart skulle tro".

1
17. december 2021 kl. 15:19

Næsten hver anden dansker mellem 18-34 år er villige til at dele deres private browserhistorik med virksomheder

Hvorledes er spørgsmålene formuleret?

Er der spurgt ind til deling af AL historik, eller udvalgt marketing?

50% lyder højt.

Jeg ville gætte på at flere ville foretrække at browse anonymt, og kun dele præferencer med de brands og butikker man aktivt handler hos.

På den anden side er ca 50% ok med at få leveret en regnskov skiveskåret ind ad postkassen:

https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/04-politik/stor-tilfredshed-med-husstandsomdelte-tilbudsaviser-i-danmark.pdf