Danskere i 10.000-vis står i virtuel kø for at se restskatten

4. marts 2013 kl. 13:3326
En million danskere var i løbet af weekenden inde for at se, om de fik penge tilbage i skat, og mandag åbnede Skat så for resten af skatteyderne. Det giver ventetid, men køsystemet har holdt stand.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

For blot et par år siden var det nærmest garanteret, at Skats hjemmeside ville bukke under, når årsopgørelserne lå klar, og danskerne fik adgang til at se, om de fik penge tilbage i skat eller skulle betale restskat.

I år har Skats kombination af at give cirka én million danskere tidlig adgang til årsopgørelsen hen over weekenden og køsystemet fra danske Queue-it indtil videre sørget for at holde systemet kørende.

Danskerne skal dog væbne sig med tålmodighed mandag, hvor alle har fået adgang til årsopgørelsen for 2012. Mandag formiddag lå ventetiden på omkring 40 minutter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Politiken betjente Skat op mod 1.700 danskere i minuttet i løbet af weekenden.

Da Version2 forsøgte at logge på skat.dk mandag formiddag, var der cirka 30.000 personer i køen. Køsystemet fungerer ved at tildele hver bruger et kønummer, og derefter sluse dem videre fra en midlertidig side, som bruger en cloud-infrastruktur til at sikre kapacitet til at håndtere mange tusinde samtidige besøgende.

Skat tog Queue-its køsystem i brug første gang i forbindelse med frigivelsen af årsopgørelserne sidste år, efter flere gange at have oplevet, at hjemmesiden var brudt ned under presset fra usædvanligt mange besøgende.

26 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
29
6. marts 2013 kl. 13:05

Det er jo ikke liv og død det her drejer sig om. Om man ser oplysningerne NU eller i morgen er da lidt lige meget. Jeg synes ikke at det er i orden at bruge ekstra xxx-millioner for at alle kan se oplysningerne på samme tid.

30
6. marts 2013 kl. 21:30

Om man ser oplysningerne NU eller i morgen er da lidt lige meget. Jeg synes ikke at det er i orden at bruge ekstra xxx-millioner for at alle kan se oplysningerne på samme tid.

  1. Hvem siger det ville koster XXX millioner?
  2. Hvor meget koster det SKAT at benytte Queue-it?
  3. Kunne man man gøre oplysningerne tilgængeligt løbende, så folk netop IKKE skulle inde på samme tid?

"If it ain't broken don't fix it" - jovist. Systemet er dog "broken", og man bruger pt. en lappeløsning. Lappeløsningen virker OK, og det kan måske ikke betale sig at lave en bedre løsning - men jeg synes det er lidt fjollet at affeje som ligegyldigt og at det naturligvis ville koste flere millioner med en rigtig løsning.

28
6. marts 2013 kl. 10:49

Det er nemt at logge på i dag, men hvis man vil se de skatteoplysninger SKAT har for at checke om man skal foretage ændringer i selvangivelsen, så får man enten 'siden kan ikke vises', eller at oplysningerne ikke kan vises i øjeblikket. Så helt i orden er det ikke.

24
5. marts 2013 kl. 13:28

Det "sjove" ved systemet er at det direkte login stadig virker, så man altså går direkte til login siden og ikke behøver stå i kø.

Det er nok ikke queue-its skyld, men nok bare en konsekvens af at det er en kø løsning smidt foran skats normale tastselv system.

13
5. marts 2013 kl. 08:19

Sad skam i kø både lørdag og søndag, men kom igennem og kunne se min side.

Og enhver der udgiver sig for at vide noget som helst om IT drift vil også vide at det er helt urealistisk at skalere systemet til at håndtere de 3 dages ekrem pres, for resten at året bare stå på 1% pres. Ja de reklamerer for Queue-IT, men som en anden nævner er det da den rigtige løsning istedet for at prøve at løse det selv.

12
4. marts 2013 kl. 23:11

Det er komplet uacceptabelt at bede folk om at stå i kø på nettet, og specielt af SKAT: Det er for pokker en central service, det her.

Der er intet rimeligt scenarie i 2013 (eller 12 eller 11 eller 10 eller..) hvor det at lade folk downloade en sk**e PDF-fil er en kompliceret opgave der ikke let kan skaleres med lidt commodity hardware eller noget "cloud" af en eller anden art (i citationstegn, for de skal naturligvis ikke bare sende alle folks årsopgørelser på et AWS datacenter).

Queue-IT, de beslutningstagere der har hyret dem, og de IT folk og/eller konsulenter der ikke har siddet og synes det var verdens bedste ide er en hån mod vores fag.

15
5. marts 2013 kl. 11:36

For mange er det jo netop ikke bare download af en pdf, men behov for at rette /tilføje i tallene. For mig drejede det sig bla. om befordringfradrag & pension.

Var det bare adgang til pdf'en kunne de jo fint håndteres af f.eks eboks som i halvgamle dage der nok nemmere vil kunne skalere deres dokumentplatform i forhold til loaden end de systemer hos skat der skal håndtere indtastning og beregning af ens skatteforhold.

Så ja de kunne nemt pille rigtig mange ud af køerne ved på forhånd at have lagt pdf årsopgørelser op i et andet system. 5 millioner pdf'er lyder da ikke af noget stort problem... Så kunne det være man kunne nøjes med at stå i kø hvis der skulle rettes noget.

Men lidt mere malurt. Træls at stå i kø 2 gange bare for at blive smidt af under viderstillingen med en kort pop-up om at browseren ikke var supporteret... (Opera dur ikke hos skat)

25
5. marts 2013 kl. 14:21

Så ja de kunne nemt pille rigtig mange ud af køerne ved på forhånd at have lagt pdf årsopgørelser op i et andet system. 5 millioner pdf'er lyder da ikke af noget stort problem... Så kunne det være man kunne nøjes med at stå i kø hvis der skulle rettes noget.

Præcis!

eBoks virker som det oplagte valg, men hvis det er for dyrt for skat at bruge, bumbum.

Hvad er det, der tvinger SKATs servere i knæ, når folk vil ind og se årsopgørelsen? Differentieret login ("tryk her for at springe kø-system over, hvis du ikke har behov for at lave ændringer") der er afkoblet fra resten af systemet burde vel ikke være så forbandet komplekst eller dyrt at udvikle, hvis man ikke sætter de sædvanlige tre-bogstavs-forkortelse-gribbe til det. Authenticated servering af statisk content burde altså kunne gøres ret fornuftigt. Har skat tal for hvor mange der bare snupper PDF'en, og hvor mange der laver ændringer?

Derudover, er der nogen grund til at opgørelserne ikke gøres tilgægengelige lidt mere løbende? Lovkrav, faste skæringsdatoer, ...?

Til sidst: jeg mener ikke man skal smide en masse millioner kroner efter noget der ret beset kun er behov for en gang om året - køsystem er en pragmatisk løsning. Kan dog ikke lade være med at fundere over om det ikke er muligt at gøre brugeroplevelsen endnu bedre med en ret begrænset investering.

20
5. marts 2013 kl. 13:15

Men er e-Boks gratis for Skat at bruge?

Det er Queue-IT vel heller ikke.

23
5. marts 2013 kl. 13:23

Det er Queue-IT vel heller ikke.

Men e-boks er vel heller ikke gearet til så mange besøgende på én gang, og så skal de benytte Queue-IT eller lignende, hvilket så lægges oven i prisen.

18
5. marts 2013 kl. 12:38

Så ja de kunne nemt pille rigtig mange ud af køerne ved på forhånd at have lagt pdf årsopgørelser op i et andet system.

Men det er vel spild af ressourcer at bruge tid, energi og penge på at udvikle et system

e-Boks er mig bekendt udviklet for flere år siden.

E-boks blev desværre for dyrt for skat at bruge - (var afair den officielle forklaring). Men hvor bliver den krypterede og signerede email af ?

Jeg ved ikke hvad fordelingen er mellem dem der bare skal godkende/se en årsopgørelse og dem der har behov for at rette den.

11
4. marts 2013 kl. 22:52

Hvorfor al denne gratis reklame for Queue-It, hver eneste år ved denne tid, eller hver gang der er et større arrangement i Parken eller lignende. Det er patetisk at det stadigt bliver udråbt som en nyhed at dette firma har denne her "kø-teknologi" kørende på AWS eller lignende.

Er der virkelig ikke andet at skrive om? Der må være en masse andre IT virksomheder i Danmark man ikke endnu har givet reklameplads, som kunne få lidt?

10
4. marts 2013 kl. 21:32

For længe længe siden i en galakse langt borte kunne man finde de selvsamme oplysninger i en kuvert i sin postkasse når man kom hjem fra arbejdet.

4
4. marts 2013 kl. 16:22

Det kunne være rart hvis man bare kunne få en SMS eller email med oplysninger om ens restskat/tilgodehavende. Det vigtigste for langt de fleste er jo bare at se resultatet, og ikke detaljerne.

3
4. marts 2013 kl. 15:28

Det er helt sikkert en forbedring med kø-systemet, men det forhindrede ikke Skats hjemmeside i at være utilgængelig store dele af fredag aften og lørdag formiddag, hvor jeg selv prøvede at komme igennem. I mange tilfælde svarede Skats hjemmeside slet ikke.

1
4. marts 2013 kl. 14:09

.. men det tog alligevel min kæreste 4 forsøg, førend at omstillingen fra køen til Skat hjemmeside rent faktisk fungerede :) Det var Lørdag aften, om der stadig var nogle små problemer i forbindelse med kø-funktion omstillingen, er ren spekulation fra min side.

8
4. marts 2013 kl. 18:07

Jeg prøvede lige at logge på, men der skulle 2 forsøg til. Systemet virkede stabilt da jeg først kom ind. En stor forbedring er, at det er muligt at se PDF uden brug af Adobe plugin, men med det indbyggede pdf.js i Firefox 19.

2
4. marts 2013 kl. 15:00

Ja, god ide! De har bare ikke helt styr på det endnu. Jeg forsøgte at logge på fredag aften og kom faktisk rimeligt hurtigt igennem køen og lige som jeg havde fået udfyldt alting og skulle se resultatet (og X-Faktor sluttede) viste siden fejl og så var man pænt smidt af igen! Derefter forsøgte jeg så at komme online igen, men efter lidt tid blev køen pauset og var det ind til ved 2 tiden om natten, da den kom online igen gik der ikke mange minutter inden jeg havde fået logget på og set resultatet...

Det er ikke godt at en bruger der er kommet igennem ryger af, men det er da trods alt bedre end for nogle år siden hvor siden slet ikke eksisterede...

/Anders

7
4. marts 2013 kl. 17:55

Det må ikke komme bag på nogen at i marts måned vil ca. 3 millioner prøve at komme på den hjemmeside samtidig? De sker trods alt kun hvert eneste år O_o

Jeg synes at Skat burde tage et kig på hvordan andre har løst problemet... men nej, vent... jeg forudser at nyt system til mange millioner DKK i stedet for.

9
4. marts 2013 kl. 21:20

Jeg synes at der netop her er plads til stor applaus til SKAT.

Det kan godt være at alle ikke kommer igennem med det samme, det kan godt være man skal vente lidt, også videre. Sad selv fredag aften med 9 minutter tilbage, så 16, så 46 og til sidst en kø på pause.

Men fakta er at SKAT netop ikke bygger et hjemmebrygget system til mange millioner af vores penge - men benytter et køsystem, og lader det være det. (groft sagt).

Det er trods alt kun 3-4 dage om året de ser et så voldsomt load - og at dimensionere deres system efter at vi alle ikke kan vente 3 dage med at få at vide om vi skal have eller betale restskat.. Hmmm... Det er jo ikke sådan at man ikke får sine penge hvis man ikke har været inde inden 24 timer.. ;-)

Jeg synes det virker til at de har taget den helt rigtige beslutning og dimensionering.